S-ryhmän alkuvuoden myynti noudatti korona-ajalta tuttua kaavaa

Marketkaupan lähes kuuden prosentin myynnin kasvu edelliseen vuoteen (maaliskuussa +6,1 %) on merkittävä ottaen huomioon, että koronapandemia alkoi vuoden 2020 maaliskuussa ja siivitti silloin myynnin noin yhdeksän prosentin kasvuun edellisvuoteen verrattuna.
– Sama ilmiö on jatkunut koko korona-ajan eli marketkaupan myynti on jatkuvasti ollut useita prosentteja edellisvuotta suurempaa. Myös verkkokaupan myynnin kehitys jatkuu moninkertaisena edellisvuoden alkukuukausiin verrattuna. Tästä eteenpäin vertailu tapahtuu täysin korona-aikaan, joten on mielenkiintoista nähdä, kuinka myynti kehittyy tulevina kuukausina, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti on ollut alkuvuonna nousujohteista ja polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen nousun myötä maaliskuun myynti ylsi jo selvään kasvuun edellisvuoteen verrattuna. Teiden liikennemäärät ovat viime aikoina kasvaneet selvästi viime vuoteen, mikä enteilee ABC-asemille hyvää kevättä.
Matkailu- ja ravintolakaupan tilanne jatkui erittäin haasteellisena alkuvuonna, kun erityisesti ulkomaisen turismin ja työmatkailun puute vievät hotellien myyntiä sekä tiukat rajoitukset ja suuren osan maaliskuuta kestänyt sulku söivät ravintoloiden myyntiä.
– Rajoitusten vaiheittainen purkautuminen ja rokotekattavuuden parantuminen antavat vaikeana jatkuneen alkuvuoden jälkeen luvan odottaa vilkasta kevättä ja kesää ravintoloissa ja hotelleissa. Tärkeää olisi, että myös kovia kolhuja saanut pääkaupunkiseudun matkailu alkaisi elpyä tulevana kesänä.
Muista liiketoiminta-alueista alueosuuskauppojen itsenäisesti harjoittamassa autokaupassa on ollut alkuvuonna selvää ja kiihtyvää kasvua: maaliskuussa autokauppa ylsi jo yli 30 prosentin myynninkasvuun edelliseen vuoteen verrattuna.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2021
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen |
Marketkauppa* |
2 113,9 |
+5,8 |
Rautakauppa |
17,0 |
-16,2 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
358,2 |
-1,4 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
70,5 |
-55,0 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
41,6 |
-23,2 |
Muut |
132,3 |
+10,3 |
S-ryhmä yhteensä |
2 733,5 |
+0,7 |
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme