S-ryhmän alkuvuoden myynti noudatti korona-ajalta tuttua kaavaa

Marketkaupan lähes kuuden prosentin myynnin kasvu edelliseen vuoteen (maaliskuussa +6,1 %) on merkittävä ottaen huomioon, että koronapandemia alkoi vuoden 2020 maaliskuussa ja siivitti silloin myynnin noin yhdeksän prosentin kasvuun edellisvuoteen verrattuna.
– Sama ilmiö on jatkunut koko korona-ajan eli marketkaupan myynti on jatkuvasti ollut useita prosentteja edellisvuotta suurempaa. Myös verkkokaupan myynnin kehitys jatkuu moninkertaisena edellisvuoden alkukuukausiin verrattuna. Tästä eteenpäin vertailu tapahtuu täysin korona-aikaan, joten on mielenkiintoista nähdä, kuinka myynti kehittyy tulevina kuukausina, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti on ollut alkuvuonna nousujohteista ja polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen nousun myötä maaliskuun myynti ylsi jo selvään kasvuun edellisvuoteen verrattuna. Teiden liikennemäärät ovat viime aikoina kasvaneet selvästi viime vuoteen, mikä enteilee ABC-asemille hyvää kevättä.
Matkailu- ja ravintolakaupan tilanne jatkui erittäin haasteellisena alkuvuonna, kun erityisesti ulkomaisen turismin ja työmatkailun puute vievät hotellien myyntiä sekä tiukat rajoitukset ja suuren osan maaliskuuta kestänyt sulku söivät ravintoloiden myyntiä.
– Rajoitusten vaiheittainen purkautuminen ja rokotekattavuuden parantuminen antavat vaikeana jatkuneen alkuvuoden jälkeen luvan odottaa vilkasta kevättä ja kesää ravintoloissa ja hotelleissa. Tärkeää olisi, että myös kovia kolhuja saanut pääkaupunkiseudun matkailu alkaisi elpyä tulevana kesänä.
Muista liiketoiminta-alueista alueosuuskauppojen itsenäisesti harjoittamassa autokaupassa on ollut alkuvuonna selvää ja kiihtyvää kasvua: maaliskuussa autokauppa ylsi jo yli 30 prosentin myynninkasvuun edelliseen vuoteen verrattuna.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2021
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen |
Marketkauppa* |
2 113,9 |
+5,8 |
Rautakauppa |
17,0 |
-16,2 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
358,2 |
-1,4 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
70,5 |
-55,0 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
41,6 |
-23,2 |
Muut |
132,3 |
+10,3 |
S-ryhmä yhteensä |
2 733,5 |
+0,7 |
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme