S-ryhmän Apteekkitoive-kampanja herätti keskustelua ja keräsi tuhansia toiveita tulevaisuuden apteekille

15. helmikuuta alkanut S-ryhmän yhteiskunnallinen apteekkikampanja oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. Kampanjan sisällöt saavuttivat miljoonayleisön ja keräsivät sosiaalisessa mediassa tuhansia kommentteja.
- Olemme 2,5 miljoonan suomalaisen omistama yritysryhmä, ja haluamme osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Näin tärkeistä asioista ei pidä keskustella vain kulisseissa, koska apteekkipalvelut ja lääkekustannukset ovat merkittävä asia niin suomalaisille kuluttajille kuin koko yhteiskunnalle. Päätavoitteenamme oli avata julkista keskustelua tuomalla omat näkemyksemme ja tavoitteemme selkeästi esiin, ja siinä olemme mielestämme onnistuneet. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille keskusteluun osallistuneille, sanoo mediajohtaja Päivi Anttikoski SOK:lta.
- S-ryhmä loi kampanjallaan ja Helsingin keskustaan pystytetyllä malliapteekillaan uuden tavan vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun, sanoo kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneen brändi- ja viestintätoimisto United Imaginationin luova johtaja Jyrki Poutanen.
Apteekkeja arvostetaan, palveluja halutaan lähempää ja pidemmin aukioloajoin
Kampanjan aktivoiva tavoite oli saada kuluttajia kertomaan toiveistaan tulevaisuuden apteekista apteekkitoive.fi -kampanjasivulla. Vastauksia tuli tuhansia ja niistä jokainen tullaan käymään läpi.
Kokonaisuutena tarkasteltuna palautteen sisällöissä korostuvat tyytyväisyys apteekkeihin sekä toiveet uusille palveluille ja paremmalle saavutettavuudelle. Useat korostavat sitä, että pitävät apteekeissa asioinnista ja haluavat jatkossakin ostaa lääkkeet kivijalka-apteekeista. Osalle puolestaan uudet tavat hankkia lääkkeet lääkitysturvallisesti ovat tärkeitä: erityisesti verkkokaupan ja noutopalveluiden kehittämistä toivotaan. Lisäksi apteekkeja toivotaan lähemmäksi omaa arjen elinpiiriä ja pidemmillä aukioloajoilla. Myös uusia terveyspalveluita, kuten verenpaineen tai painon mittausta, toivotaan apteekkien yhteyteen.
- Uskomme, että apteekkimarkkinalla olisi tilaa myös uusille toimijoille ja ideoille. Mikäli markkinaa vapautettaisiin ja apteekkilainsäädäntöä uudistettaisiin, voisimme oman apteekkiketjumme kautta tuoda kuluttajille edullisempia hintoja, laajempia aukioloaikoja ja esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita. Nykyisillä apteekkareilla on erinomaista neuvontaosaamista, ja he kirittäisivät meitä uusia haastajia varmasti entistä parempiin suorituksiin, Anttikoski toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Anttikoski, mediajohtaja, SOK, p. 010 76 81006, paivi.anttikoski(a)sok.fi
Jyrki Poutanen, luova johtaja, United Imaginations, p. 050 408 5554, jyrki(a)unitedimaginations.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme