S-ryhmän hotellien työasut jalostuvat pilotissa uusiokuiduksi

Paimiossa kesällä 2021 toimintansa aloittava Touchpointin tytäryhtiön Rester Oy:n uusi kierrätyslaitos on Pohjoismaiden ensimmäinen poistotekstiiliä laajamittaisesti käsittelevä laitos. Aiemmin Suomessa kerätty tekstiilijäte on käytännössä mennyt joko poltettavaksi tai ulkomaille.
- Olemme erittäin tyytyväisiä, että Suomeen on saatu viimein teollisen mittaluokan käsittelylaitos. Sen ansiosta on mahdollista merkittävästi tehostaa tekstiiliemme kierrätystä. Lisäksi etsimme paraikaa yhteistyökumppania, jonka avulla voimme hyödyntää käsittelylaitoksessa syntyvää uusiokuitua omassa toiminnassamme. Sisustustekstiilit voisivat olla yksi mahdollinen käyttökohde, kehityspäällikkö Jukka Kaartinen S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.
Touchpointin ja Sokos Hotels -ketjun poistotekstiilipilotissa on tarkoituksena tunnistaa kierrätykseen soveltuvat materiaalit ja luoda S-ryhmään uusia sisäisiä toimintamalleja, jotka mahdollistavat tekstiilien laajemman kierrätyksen myös muilla ryhmän toimialoilla. Keskeisenä toimijana pilottihankkeessa on ravintoloita ja hotelleja palveleva S-ryhmän tukkukauppa Meira Nova.
- Tekstiilien laajamittainen uusiokäyttö tukee kiertotalous- ja ilmastotavoitteitamme, sillä kierrätyksellä vähennämme selvästi luonnonvarojen turhaa käyttöä. Siksi pidemmän ajan tavoitteenamme on tämän toiminnan laajentaminen myös kuluttajamateriaaleihin, linjaa vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman SOK:lta.
Touchpointille poistotekstiilien keräyksen ja kierrätyksen pilotointi S-ryhmän kanssa on merkittävä askel kohti tekstiilitoimialan laajempaa kiertotaloutta ja arvokkaiden materiaalien saamista uudelleen kiertoon. Resterin perustaminen on ollut yritykselle tärkeä strateginen hanke, jonka tavoitteena on mahdollistaa poistotekstiilien vastuullinen kierrättäminen kotimaassa ja lisätä näin kierrätettyjen tekstiilikuitujen saatavuutta ja käyttöä raaka-aineena.
Touchpoint on sitoutunut vuodesta 2021 alkaen vastaanottamaan ja kierrättämään kaikki toimittamansa tekstiilit niiden elinkaaren päässä.
- Tavoitteemme on olla edelläkävijä vastuullisten työvaatteiden toimittajana ja haluamme olla kehittämässä yhdessä asiakkaidemme kanssa niin ympäristöystävällisempien materiaalien käyttöä työvaatemallistoissa kuin vastuullisia toimintamalleja tuotteille niiden elinkaaren päässä, Touchpointin toimitusjohtaja Noora Salonoja kertoo.
Yhteyshenkilöt
Kehityspäällikkö Jukka Kaartinen, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, 010 76 82764
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK Vastuullisuus, 010 76 86163
Toimitusjohtaja Noora Salonoja, Touchpoint Oy, 050 323 9620
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
