S-ryhmän hotellien työasut jalostuvat pilotissa uusiokuiduksi

Sokos Hotels -ketjun hotellit ja niiden yhteydessä toimivat ravintolat ovat aloittaneet työvaateyritys Touchpoint Oy:n kanssa yhteistyön käytettyjen työvaatteiden kierrätyksen pilotoinnista. Sen tavoitteena on kerätä käytöstä poistetut työvaatteet ja valmistaa niistä kierrätyskuitua, jota voidaan käyttää uusien tuotteiden raaka-aineena.

Solo Sokos Hotel Paviljongin vastaanotto (kuva: SOK)

Paimiossa kesällä 2021 toimintansa aloittava Touchpointin tytäryhtiön Rester Oy:n uusi kierrätyslaitos on Pohjoismaiden ensimmäinen poistotekstiiliä laajamittaisesti käsittelevä laitos. Aiemmin Suomessa kerätty tekstiilijäte on käytännössä mennyt joko poltettavaksi tai ulkomaille.

- Olemme erittäin tyytyväisiä, että Suomeen on saatu viimein teollisen mittaluokan käsittelylaitos. Sen ansiosta on mahdollista merkittävästi tehostaa tekstiiliemme kierrätystä. Lisäksi etsimme paraikaa yhteistyökumppania, jonka avulla voimme hyödyntää käsittelylaitoksessa syntyvää uusiokuitua omassa toiminnassamme. Sisustustekstiilit voisivat olla yksi mahdollinen käyttökohde, kehityspäällikkö Jukka Kaartinen S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Touchpointin ja Sokos Hotels -ketjun poistotekstiilipilotissa on tarkoituksena tunnistaa kierrätykseen soveltuvat materiaalit ja luoda S-ryhmään uusia sisäisiä toimintamalleja, jotka mahdollistavat tekstiilien laajemman kierrätyksen myös muilla ryhmän toimialoilla. Keskeisenä toimijana pilottihankkeessa on ravintoloita ja hotelleja palveleva S-ryhmän tukkukauppa Meira Nova.

- Tekstiilien laajamittainen uusiokäyttö tukee kiertotalous- ja ilmastotavoitteitamme, sillä kierrätyksellä vähennämme selvästi luonnonvarojen turhaa käyttöä. Siksi pidemmän ajan tavoitteenamme on tämän toiminnan laajentaminen myös kuluttajamateriaaleihin, linjaa vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman SOK:lta.

Touchpointille poistotekstiilien keräyksen ja kierrätyksen pilotointi S-ryhmän kanssa on merkittävä askel kohti tekstiilitoimialan laajempaa kiertotaloutta ja arvokkaiden materiaalien saamista uudelleen kiertoon. Resterin perustaminen on ollut yritykselle tärkeä strateginen hanke, jonka tavoitteena on mahdollistaa poistotekstiilien vastuullinen kierrättäminen kotimaassa ja lisätä näin kierrätettyjen tekstiilikuitujen saatavuutta ja käyttöä raaka-aineena.

Touchpoint on sitoutunut vuodesta 2021 alkaen vastaanottamaan ja kierrättämään kaikki toimittamansa tekstiilit niiden elinkaaren päässä.

- Tavoitteemme on olla edelläkävijä vastuullisten työvaatteiden toimittajana ja haluamme olla kehittämässä yhdessä asiakkaidemme kanssa niin ympäristöystävällisempien materiaalien käyttöä työvaatemallistoissa kuin vastuullisia toimintamalleja tuotteille niiden elinkaaren päässä, Touchpointin toimitusjohtaja Noora Salonoja kertoo.

Kehityspäällikkö Jukka Kaartinen, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, 010 76 82764
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK Vastuullisuus, 010 76 86163
Toimitusjohtaja Noora Salonoja, Touchpoint Oy, 050 323 9620

Solo Sokos Hotel Paviljongin vastaanotto (kuva: SOK)

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille18.2.2021 08:06:00 EETTiedote

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.