S-ryhmän ja ProAgrian Tulevaisuusvalmennukset käynnistyvät
- Suomalaiset haluavat syödä suomalaista ruokaa ja me haluamme myydä sitä. Pidämme osaamisen ja tiedonvaihdon kehittämistä tärkeänä. Vain siten viljelijät ja yrittäjät pystyvät paremmin valmistautumaan tulevaisuuden päätöksiin. Käynnissä on merkittäviä kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ruoantuotantoon liittyviä muutoksia. Yhteinen tehtävämme on pitää huolta suomalaisesta ruokaketjusta, toteaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
– Tavoitteenamme on tukea valmennuksilla viljelijöitä tekemään hyviä strategioita, suunnittelemaan tulevaisuutta varmemmin, näkemään tulevaisuuden kuluttajatrendejä paremmin ja ottamaan askeleita ilmastoyrittäjyydessä, sanoo ProAgria Etelä-Suomen toimitusjohtaja Ari Toivonen ja jatkaa, - Tämä on myös hyvä mahdollisuus käydä keskustelua siitä, miten kauppa ostaa tuotteita ja miten tuotteita ja tuotantoaan pystyy erilaistamaan paremmin tulevaisuuteen sopivaksi.
Yrittäjäosaamisen valmennukset
Yrittäjävalmennuspolussa keskitytään yrityskokonaisuuden selkeyttämiseen, strategian kirkastamiseen, yrittäjäominaisuuksien sparraukseen ja oman yrityksen tulevaisuuden pohdintaan. – Lisäksi yrittäjä saa mukaansa kummin, jonka kanssa sprarrata tehtyjen suunnitelmien käytäntöön vientiä. Tässä valmennuksessa haluamme panostaa erityisesti innostukseen ja pienryhmissä tekemiseen, sanoo Strategia+ -konsultti Sari Jussila ProAgria Etelä-Suomesta.
Kuluttajatieto yrittäjien päätösten pohjaksi
Megatrendipolussa viljelijöiden ja yrittäjien on mahdollisuus saada pohdittavaksi, mitä sellaisia trendejä kuluttajatieto paljastaa, joista voisi olla hyötyä tulevaisuuden tuotantomuotojen ja tekemisten arvioinnissa ja tavoitteiden asettamisessa.
– Tässä valmennuskokonaisuudessa saa hyvän kuvan, siitä miten kauppa toimii, miten brändiä rakennetaan ja mitkä tuotteet tai raaka-aineet voivat olla tulevaisuudessa kuluttajan kannalta kiinnostavia. Tärkeää on se, että tulevaisuuden tuotteet sopivat tulevaisuudessa kuluttajan tarpeisiin - puhutaan tulevaisuuteen sopivista tuotteista, sanoo Kirsi Haapanen Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaisista.
Ilmastoyrittäjyyden mahdollisuudet kasvavat
Ilmastoyrittäjyyspolussa keskitytään ilmastonmuutoksen hillintään ja sen keinoihin. Teemoina tulevat olemaan mm. hiiliviljely, hiilijalanjälki pelto-, kotieläin- ja energianäkökulmista, kiertotalous ja uusiutuva energia.
– Ilmastoviisas maatilayritys on hyvin hoidettu kokonaisuus, jossa monen asian on osuttava kohdalleen. Osaoptimointi ei tuota tuloksia, vaan kokonaisuus on otettava aina huomioon. Menetelmiä ja ratkaisuja on olemassa ja ne on vain osattava tuoda esille ja ymmärtää vaikutusmekanismit, sanoo johtava asiantuntija Sari Peltonen ProAgria Keskusten Liitosta.
- Näemme, että viljelijät ovat tärkeä osa ilmastoratkaisua, ja jatkossa peltojen kyky sitoa ja varastoida hiiltä pitää huomioida paremmin. Visiomme on, että ruoantuotannon lisäksi viljelijät voisivat tulevaisuudessa saada tuloa peltojen sitomasta hiilestä, sanoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.
Tulevaisuusvalmennukset käynnistyvät 5. marraskuuta kickoff-tilaisuudella, jonne mahtuu 120 osallistujaa. Tilaisuus myös striimataan ja sen voi katsoajälkikäteen netistä. Ohjelmassa on kiinnostavia keskusteluja ja tulevaisuuden näkymiä. Tarkemmat tiedot valmennuspoluista, striimauksista ja ilmoittautumisista saa osoitteesta www.proagria.fi/tulevaisuusvalmennus
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
ProAgria Etelä-Suomi, toimitusjohtaja Ari Toivonen, puhelin 0400 461 701, ari.toivonen@proagria.fi
ProAgria Keskusten Liitto, markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila, puhelin 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi
SOK, kenttäjohtaja Arttu Laine, puhelin 0107681011, sähköposti: arttu.laine@sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme