S-ryhmän ja ProAgrian Tulevaisuusvalmennukset käynnistyvät
- Suomalaiset haluavat syödä suomalaista ruokaa ja me haluamme myydä sitä. Pidämme osaamisen ja tiedonvaihdon kehittämistä tärkeänä. Vain siten viljelijät ja yrittäjät pystyvät paremmin valmistautumaan tulevaisuuden päätöksiin. Käynnissä on merkittäviä kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ruoantuotantoon liittyviä muutoksia. Yhteinen tehtävämme on pitää huolta suomalaisesta ruokaketjusta, toteaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
– Tavoitteenamme on tukea valmennuksilla viljelijöitä tekemään hyviä strategioita, suunnittelemaan tulevaisuutta varmemmin, näkemään tulevaisuuden kuluttajatrendejä paremmin ja ottamaan askeleita ilmastoyrittäjyydessä, sanoo ProAgria Etelä-Suomen toimitusjohtaja Ari Toivonen ja jatkaa, - Tämä on myös hyvä mahdollisuus käydä keskustelua siitä, miten kauppa ostaa tuotteita ja miten tuotteita ja tuotantoaan pystyy erilaistamaan paremmin tulevaisuuteen sopivaksi.
Yrittäjäosaamisen valmennukset
Yrittäjävalmennuspolussa keskitytään yrityskokonaisuuden selkeyttämiseen, strategian kirkastamiseen, yrittäjäominaisuuksien sparraukseen ja oman yrityksen tulevaisuuden pohdintaan. – Lisäksi yrittäjä saa mukaansa kummin, jonka kanssa sprarrata tehtyjen suunnitelmien käytäntöön vientiä. Tässä valmennuksessa haluamme panostaa erityisesti innostukseen ja pienryhmissä tekemiseen, sanoo Strategia+ -konsultti Sari Jussila ProAgria Etelä-Suomesta.
Kuluttajatieto yrittäjien päätösten pohjaksi
Megatrendipolussa viljelijöiden ja yrittäjien on mahdollisuus saada pohdittavaksi, mitä sellaisia trendejä kuluttajatieto paljastaa, joista voisi olla hyötyä tulevaisuuden tuotantomuotojen ja tekemisten arvioinnissa ja tavoitteiden asettamisessa.
– Tässä valmennuskokonaisuudessa saa hyvän kuvan, siitä miten kauppa toimii, miten brändiä rakennetaan ja mitkä tuotteet tai raaka-aineet voivat olla tulevaisuudessa kuluttajan kannalta kiinnostavia. Tärkeää on se, että tulevaisuuden tuotteet sopivat tulevaisuudessa kuluttajan tarpeisiin - puhutaan tulevaisuuteen sopivista tuotteista, sanoo Kirsi Haapanen Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaisista.
Ilmastoyrittäjyyden mahdollisuudet kasvavat
Ilmastoyrittäjyyspolussa keskitytään ilmastonmuutoksen hillintään ja sen keinoihin. Teemoina tulevat olemaan mm. hiiliviljely, hiilijalanjälki pelto-, kotieläin- ja energianäkökulmista, kiertotalous ja uusiutuva energia.
– Ilmastoviisas maatilayritys on hyvin hoidettu kokonaisuus, jossa monen asian on osuttava kohdalleen. Osaoptimointi ei tuota tuloksia, vaan kokonaisuus on otettava aina huomioon. Menetelmiä ja ratkaisuja on olemassa ja ne on vain osattava tuoda esille ja ymmärtää vaikutusmekanismit, sanoo johtava asiantuntija Sari Peltonen ProAgria Keskusten Liitosta.
- Näemme, että viljelijät ovat tärkeä osa ilmastoratkaisua, ja jatkossa peltojen kyky sitoa ja varastoida hiiltä pitää huomioida paremmin. Visiomme on, että ruoantuotannon lisäksi viljelijät voisivat tulevaisuudessa saada tuloa peltojen sitomasta hiilestä, sanoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.
Tulevaisuusvalmennukset käynnistyvät 5. marraskuuta kickoff-tilaisuudella, jonne mahtuu 120 osallistujaa. Tilaisuus myös striimataan ja sen voi katsoajälkikäteen netistä. Ohjelmassa on kiinnostavia keskusteluja ja tulevaisuuden näkymiä. Tarkemmat tiedot valmennuspoluista, striimauksista ja ilmoittautumisista saa osoitteesta www.proagria.fi/tulevaisuusvalmennus
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
ProAgria Etelä-Suomi, toimitusjohtaja Ari Toivonen, puhelin 0400 461 701, ari.toivonen@proagria.fi
ProAgria Keskusten Liitto, markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila, puhelin 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi
SOK, kenttäjohtaja Arttu Laine, puhelin 0107681011, sähköposti: arttu.laine@sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
