S-ryhmän marketkauppa vahvassa vedossa, kesän kotimaanmatkailu lievensi etenkin hotellien ahdinkoa

Yhä pitkittyvän koronakriisin vaikutus S-ryhmään jatkui aiemman kaltaisena tammi–kesäkuussa 2021. Marketkauppa kasvatti myyntiään ja teki hyvää tulosta, mutta erityisesti hotellien ja ravintoloiden tuska jatkui. Se hellitti hetkellisesti heinä–elokuun aikana, jolloin kotimaan matkailu oli monessa osassa Suomea jälleen erittäin vilkasta.

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2021 liiketulos (FAS) oli 45 miljoonaa euroa. Se kasvoi hieman viime vuoden vastaavan ajan 35 miljoonasta eurosta. SOK-yhtymän liiketulos (IFRS) painui 6 miljoonan euron tappiolle edellisen vuoden 1 miljoonan euron liikevoitosta. Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi alkuvuonna 5,2 prosenttia vajaaseen 5,9 miljardiin euroon.

– Marketkauppamme on kasvanut koko koronakriisin ajan. Viime vuonna koronan vaikutukset sysäsivät myyntiä voimakkaasti ylöspäin, mutta tämän vuoden kasvun uskomme tulevan pikemminkin omista tekemisistämme. Myös koko S-ryhmän parantunut tulos on marketkaupan kovan kasvun ansiota. Vastaavasti hotellit ovat vetäneet alas erityisesti SOK-yhtymän tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook taustoittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna hieman muuta markkinaa enemmän. Koko marketverkostoa on uudistettu Prismojen monipuolistuneella tarjonnalla, S-market-ketjun kattavalla uudistuskierroksella ja nyt myös käynnistymässä olevalla Sale-ketjun uudistamisella.

Käyttötavarakaupassa Prisma on ollut korona-ajan menestyjiä. Merkille pantavaa on eri vuodenaikoina suorastaan räjähtävät erilaisten harrastusvälineiden myynnit. Alkuvuodesta eteläänkin tullut talvi tyhjensi kaupat suksista ja muista talviharrastusvälineistä, kevät polkupyöristä jne. Myös urheilu- ja retkeilytarvikkeet ovat myyneet jatkuvasti erinomaisesti.

– Verkkokauppamme ovat myös edelleen hyvässä vauhdissa. Ruoan verkkokaupassa olemme laajentuneet maantieteellisesti yhä kattavammin ympäri Suomen ja saavuttaneet niin ikään markkinaa parempaa kasvua. Vahva kehitystyömme jatkuu niin ruoan kuin käyttötavaroiden verkkokaupoissa. Haluamme saavuttaa niissä muuta kokoamme vastaavan aseman.

Kotimaanmatkailu toi helpotusta ABC:lle, ravintoloihin ja hotelleihin

Alkuvuosi oli ABC-liikennemyymälöille haastava ravintolakaupan rajoitteiden myötä. Suomalaisten liikkuminen kuitenkin aktivoitui vuoden mittaan. Kesällä kotimaan matkailun ja hyvien säiden myötä henkilöautoilla liikkuminen oli edelliskesää vilkkaampaa ylittäen heinäkuussa jo vuoden 2019 tason. Tämä näkyi ABC:lla polttonestekaupan kasvaneina volyymeina ja edelliskesää selvästi parempina myynteinä liikennemyymälöiden ravintoloissa ja marketeissa. Koko ketjun myynti kasvoi kesä–heinäkuussa 20–30 prosentilla viime kesään verrattuna.

Hotellien ja ravintoloiden alkuvuosi oli vaikea kesäkuuhun asti, jolloin myynti alkoi rajoitteiden purkauduttua ja säiden suosiessa kasvaa niin ravintoloissa kuin hotelleissa. Vaikka kasvua koko liiketoiminnassa oli kesäkuussa yli 60 prosenttia edellisvuoteen, myynnit jäivät edelleen selvästi vuoden 2019 tasosta.

Heinäkuu toi etenkin hotelleille selvää helpotusta. Hyvän viime heinäkuun jälkeen myynti kasvoi siitäkin yli 35 prosentilla. Suosikkikohteissa, kuten Sokos Hotel Kolilla, käyttöaste oli käytännössä koko heinäkuun 100 prosenttia ja esimerkiksi Tampereen ja Turun hotelleissa lähes 100 prosenttia. Suuressa osassa hotelleja ylitettiin myös vuoden 2019 myynnit. Pääkaupunkiseudun tilanne on edelleen haastava, vaikka heinäkuussa yllettiin lähes 70 prosentin käyttöasteeseen, joka oli yli tuplaten viime vuotta parempi.

S-ryhmä luottaa edelleen myös hotellien ja ravintoloiden tulevaisuuteen, vaikka koronan neljännen aallon ja rajoitusten jälleen kiristyttyä loppuvuoden näkymät ovat vaikeasti ennustettavia. Jos riittävää koronarokotekattavuutta ei saavuteta hyvissä ajoin, S-ryhmä kannattaa ripeää etenemistä koronapassin käyttöönotossa, mikä mahdollistaisi turvallisesti ravintoloiden rajoituksista luopumisen. Näin alalle saataisiin turvattua vilkas loppuvuosi ja pikkujoulusesonki.

S-ryhmä on uudistanut vuosittain kymmeniä ravintoloita, ja viime vuosina hotelleiden uudistamisohjelma on ollut mittava. Tälläkin hetkellä uudistustöiden vuoksi ovat suljettuina esimerkiksi legendaariset Solo Sokos Hotel Torni Helsingissä ja Original Sokos Hotel Ilves Tampereella.

– On todella tärkeää muistaa, että ennen koronaa matkailu oli Suomen kolmanneksi suurin palveluviennin ala, ja sen vientiarvo oli noin 5 miljardia euroa vuonna 2019. Luotamme suomalaisen matkailun valoisaan tulevaisuuteen, mutta se vaatii myös päättäjien huomiota: Suomi tarvitsee matkailustrategian lunastamaan matkailuviennin erittäin merkittävän potentiaalin, Hannu Krook painottaa. ​

S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–6/2021

S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–6/2021:

• Veroton vähittäismyynti oli miljoonaa 5 889 euroa (ed. v. 5 595 milj. euroa).
  • Liiketulos (FAS) oli 45 miljoonaa euroa (ed. v. 35 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 311 miljoonaa euroa (ed. v. 257 milj. euroa).
  • Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 2 449 705 (ed. v. 2 433 136).
  • Maksetut Bonukset 182 miljoonaa euroa (ed. v. 169 milj. euroa).
  • Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 43 671 (ed. v. 42 598).
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 1 870 (ed. v. 1848).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2020:

• Liikevaihto (IFRS) oli 3 774 miljoonaa euroa (ed. v. 3 721 milj. euroa).
  • Liiketulos (IFRS) oli -6 miljoonaa euroa (ed. v. 1 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 18 miljoonaa euroa (ed. v. 32 milj. euroa).
  • Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 297 henkilöä (ed. v. 6 725 henkilöä).

Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

”Raastepöydästä voi aloittaa” on yksi lausahduksista, joka usein nimetään, kun ihmisiltä kysytään suomalaisuutta kuvaavia sanontoja. Ystävällinen kehotus muodostui tutuksi Rosson asiakkaille lähes kahden vuosikymmenen aikana, ennen kuin raastepöytä korvattiin vuonna 2014 italialaishenkisellä alkupalapöydällä. Raastepöytä ei koskaan unohtunut, vaan sen perään on kyselty jatkuvasti. Asiakkaiden toiveisiin on nyt vastattu, ja syyskuun 22. päivä alkaen voi aterian Rossossa aloittaa jälleen raikkaan raastepöydän antimilla.

Ikoninen joensuulaishotelli Kimmel avaa uusitut tilansa juhlakauteen. Tapahtumavieraita ja staycation-matkailijoita odotellaan jo.21.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Kimmelillä on takanaan yli 40 vuotta värikästä hotellihistoriaa ja lukuisia mittavia tapahtumatoteutuksia. Tänä syksynä valmistuvan jättiuudistuksen myötä hotellista kuoriutuu Itä-Suomen johtava kokous- ja tapahtumatalo sekä elämyksellinen staycation-kohde Superior-huoneineen. Nosteessa olevan Pohjois-Karjalan matkailun sekä tapahtumien kasvavan kysynnän vuoksi hotellin valmistumista on alueella jo odotettu.

S-ryhmä kiittää rahankeräyslain muutoksesta tarjoamalla ensimmäisenä hotelliyön päästöjen kompensaatiomahdollisuuden16.9.2021 13:56:25 EEST | Tiedote

SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kiittää hallitusta torstaina annetusta rahankeräyslain muutosesityksestä, joka antaa kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamansa ilmastopäästöt. S-ryhmän Sokos Hotels -ketju aikoo tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää hotelliyönsä hiilipäästöt heti, kun lakimuutos on hyväksytty eduskunnassa ja astunut voimaan.