SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän Omat ostot -palvelulle kultainen leijona Cannes’ssa: vastuullisuus ja oikeus omaan dataan valttikortteja

Jaa
Asiakasomistajille luotu palvelu voitti harvinaisen kultaisen leijonan Cannes Lions -festivaaleilla.
S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen palvelu. Kuva: Nina Kaverinen.
S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen palvelu. Kuva: Nina Kaverinen.

S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen: kuluttaja voi mm. seurata hiilijalanjälkeään, kotimaisten tuotteiden osuutta ostoskoristaan ja käydä läpi ostoksiaan eri kategorioissa. Tavoitteena on auttaa ihmisiä tekemään entistä tietoisempia ja fiksumpia valintoja.

- On erityisen upeaa voittaa arvostettu palkinto palvelulla, jonka tarjoamme asiakasomistajillemme veloituksetta. Data tekemistäsi ostoksista kuuluu sinulle. Kuulostaa perusasialta, mutta kun katsotaan maailmanlaajuisesti, niin ei se olekaan itsestään selvää. Me täällä Suomessa olemmekin edelläkävijöitä, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sanoo.

Omat ostot -palvelun kautta asiakasomistaja kiinnittää huomioita asioihin, joita ei ole tullut aiemmin edes miettineeksi. Kuluttajien tekemillä valinnoilla on merkitystä erityisesti sitouttamisessa.

- Pyrimme palvelemaan asiakasomistajia ja personoimaan palvelut siten, että niitä halutaan käyttää jatkuvasti. Esimerkiksi ostosten hiilijalanjäljen pienentäminen voi olla erittäin motivoivaa, kun muutos omassa datassa on havaittavissa ja se päivittyy reaaliajassa, SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen toteaa.

Vuonna 2018 lanseerattu Omat ostot -palvelu on pitkän ja määrätietoisen tuotekehityksen tulosta.

- Visio on alusta lähtien ollut hyvin selkeä: tarjoamme asiakkaan oman datan takaisin heille itselleen rikastettuna sellaisella tiedolla, jota aiemmin ei ole ollut saatavilla tai se on vaatinut asiakkailta paljon vaivaa, kertoo Vesa Riihelä, Head of Service development, SOK.

Kuluttajia on osallistettu kaikissa vaiheissa ja asiakaspalautteita on kuunneltu tarkalla korvalla.

- Uskon, että tämä onkin ollut menestyksen tae. Kiitokset kuuluvat pitkälti myös palvelun kehityksessä mukana olleille lukuisille tavallisille asiakasomistajille, Riihelä kiittää.

Cannes Lions -festivaali nostaa esille vuosittain maailman vaikuttavimmat brändit ja jakaa palkintoja luovuudesta sekä asiakaskokemuksesta. S-ryhmä on viime vuosina napannut pronssileijonat Alepan Korttelitoiveella (2019) sekä Hihna247-tempauksella (2018).

Lisätiedot medialle:
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, SOK, p. 010 76 80655
Lauri Toivonen, markkinointijohtaja, SOK, puh. 010 768 0716
Vesa Riihelä, Head of Service development, SOK, puh. 010 768 0413

Avainsanat

Kuvat

S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen palvelu. Kuva: Nina Kaverinen.
S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen palvelu. Kuva: Nina Kaverinen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye