S-ryhmän ruokakaupalla takana vahva kasvuvuosi
S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi viime vuonna 8,1 prosenttia. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,0 prosenttia (-0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja arviomme mukaan ruokakaupan myynti kasvoi myymälöissä markkinaa enemmän. Sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi markkinaa hitaammin lähinnä kapasiteetin rajallisuuden vuoksi.

- Vuosi 2020 oli meille suuri investointien vuosi: S-market-ketju käy läpi uudistusta ja myymälöistä jo noin 300 on uudistettu. Vuoden 2020 suunnitelmiimme kuului myös ruoan verkkokaupan verkoston tuplaaminen ja tämä saavutettiin pandemian kirittämänä jo viime keväänä. Tuplaamisen sijaan kolminkertaistimme ruoan verkkokaupan verkoston viime vuonna ja työ jatkuu. Samalla kehitämme vahvalla panostuksella verkkokaupan asiakaskokemusta ja tässä tullaan tänä vuonna näkemään selkeä harppaus, vakuuttaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Koronavuosi nosti ruoan verkkokaupan täysin uudelle myynnin tasolle ja se oli kolminkertaista vuoteen 2019 verrattuna. Myynti on ollut kasvussa edelleen tänä vuonna ja alkuvuonna verkkokaupan myynnin osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on ollut korkeammalla tasolla kuin vuoden 2020 lopussa.
Merkittäviä panostuksia myymälöiden kehittämiseen
Vuoden 2020 alussa aloitettu S-market-uudistus koskee jokaista Suomen 440 S-marketista. Uudistettuja myymälöitä on jo noin 300 ja loput uudistetaan vuoden sisällä. Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja kohentunut asiakaskokemus näkyy myös kasvaneina myynteinä.
- S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja vastaa aina parhaiten paikalliseen tarpeeseen pysyvästi edullisin hinnoin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. Alueosuuskaupoille näin monen myymälän uudistaminen on satojen miljoonien investointi. Olemme iloisia siitä, että pystymme tätäkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, iloitsee Päällysaho.
Myös muut S-ryhmän ruokakauppaketjut uudistuvat. Myymäläkonseptin uudistus lähes 350 myymälää kattavassa Sale-ketjussa on käynnistymässä ja nyt pilotoidaan tulevia asiakaslähtöisiä ratkaisuja.
Myös Prisma-ketju kasvaa ja myymälöitä on jo 71. Viimeisimpänä avattiin Prisma Syke Lahdessa 18.3. HOK-Elanto puolestaan kasvatti Alepa-myymälöiden lukumäärää pääkaupunkiseudulla.
S-ryhmällä on tällä hetkellä noin tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. Korona-aikana työtä on tarjottu tarpeen mukaan myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden työntekijöille lomautusten minimoimiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä aurinkosähkön ykkönen – suurtuotanto jo selvittelyssä15.4.2021 08:40:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä on selvästi aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Nyt ryhmälle sähköä tuottaa jo 83 000 aurinkopaneelia ja vuoden lopussa määrä lähenee 100 000 paneelia. Maaliskuussa valmistuivat kahden aurinkovoimalan 4 000 paneelia Sipoon logistiikkakeskuksissa. Selvittelyssä on jo aurinkosähkön suurimittainen tuottaminen kehitteillä olevissa tuulipuistoissa.
Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote
Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.
Unohtuiko maski? S-ryhmä tuo yksittäispakatut kasvomaskit myyntiin kauppojen sisääntulojen yhteyteen13.4.2021 08:19:30 EEST | Tiedote
S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan vahvasti kasvomaskin käyttöön. Jos maski on unohtunut matkasta, asiakas voi ottaa yksittäispakatun maskin käyttöön myymälän sisääntulon yhteydestä ja maksaa sen kassalle kauppareissun päätteeksi.
S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote
Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.
Maria Timgren SOK:n strategiajohtajaksi8.4.2021 15:38:28 EEST | Tiedote
SOK:n uudeksi strategiajohtajaksi ja konsernijohtoryhmän jäseneksi on 1.5. alkaen nimitetty KTM Maria Timgren. Hänen vastuulleen kuuluvat muun muassa S-ryhmän strategioiden, toimialarakenteiden ja liiketoimintaportfolion kehittäminen.
Selkeä muutos pääsiäisen ruokaostoksilla – laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia3.4.2021 15:50:56 EEST | Tiedote
Pääsiäisen ostosreissut ovat sujuneet joustavasti ja turvallisesti S-ryhmän ruokakaupoissa. Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä, ja asiakkaat ovat ottaneet hyödyn irti myymälöiden laajoista aukioloajoista.
S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote
S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme