S-ryhmän ruokakaupalla takana vahva kasvuvuosi

S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi viime vuonna 8,1 prosenttia. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,0 prosenttia (-0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja arviomme mukaan ruokakaupan myynti kasvoi myymälöissä markkinaa enemmän. Sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi markkinaa hitaammin lähinnä kapasiteetin rajallisuuden vuoksi.
Kuva: Lari Lappalainen

-          Vuosi 2020 oli meille suuri investointien vuosi: S-market-ketju käy läpi uudistusta ja myymälöistä jo noin 300 on uudistettu. Vuoden 2020 suunnitelmiimme kuului myös ruoan verkkokaupan verkoston tuplaaminen ja tämä saavutettiin pandemian kirittämänä jo viime keväänä. Tuplaamisen sijaan kolminkertaistimme ruoan verkkokaupan verkoston viime vuonna ja työ jatkuu. Samalla kehitämme vahvalla panostuksella verkkokaupan asiakaskokemusta ja tässä tullaan tänä vuonna näkemään selkeä harppaus, vakuuttaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Koronavuosi nosti ruoan verkkokaupan täysin uudelle myynnin tasolle ja se oli kolminkertaista vuoteen 2019 verrattuna. Myynti on ollut kasvussa edelleen tänä vuonna ja alkuvuonna verkkokaupan myynnin osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on ollut korkeammalla tasolla kuin vuoden 2020 lopussa.

Merkittäviä panostuksia myymälöiden kehittämiseen

Vuoden 2020 alussa aloitettu S-market-uudistus koskee jokaista Suomen 440 S-marketista. Uudistettuja myymälöitä on jo noin 300 ja loput uudistetaan vuoden sisällä. Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja kohentunut asiakaskokemus näkyy myös kasvaneina myynteinä.

-       S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja vastaa aina parhaiten paikalliseen tarpeeseen pysyvästi edullisin hinnoin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. Alueosuuskaupoille näin monen myymälän uudistaminen on satojen miljoonien investointi. Olemme iloisia siitä, että pystymme tätäkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, iloitsee Päällysaho.

Myös muut S-ryhmän ruokakauppaketjut uudistuvat. Myymäläkonseptin uudistus lähes 350 myymälää kattavassa Sale-ketjussa on käynnistymässä ja nyt pilotoidaan tulevia asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Myös Prisma-ketju kasvaa ja myymälöitä on jo 71. Viimeisimpänä avattiin Prisma Syke Lahdessa 18.3. HOK-Elanto puolestaan kasvatti Alepa-myymälöiden lukumäärää pääkaupunkiseudulla.

S-ryhmällä on tällä hetkellä noin tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. Korona-aikana työtä on tarjottu tarpeen mukaan myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden työntekijöille lomautusten minimoimiseksi.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuva: Lari Lappalainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Kysely: suomalaiset paljastavat kaksi pahinta tyylivirhettä rannalla – Prisman asiantuntija kertoo, millaista on nyt suosittu rantapukeutuminen7.6.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Prisman teettämä laaja kysely suomalaisten rantamuodista paljastaa, että tänä kesänä naisilla uimapuku on hiukan bikinejä suositumpi valinta ja miehillä uima-asuissa on tasan yksi ylivoimainen suosikki. Suomalaiset myös kertoivat, kuinka usein hankkivat uuden uima-asun ja mikä kanssaolijoissa rannalla hiertää eniten. Kyselytutkimukseen vastasi 2790 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan.

Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneen upea huoneuudistus valmistuu kesäsesonkiin 202329.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Savonlinnan hotelli Seurahuoneen huoneuudistus valmistuu 1.6.2023, sopivasti kaupungin vilkkaaksi odotettuun kesäsesonkiin. Uudistuksessa hotellin 55 huonetta saavat kauniin, maanläheisen ilmeen. Tyylikkään huonevalikoiman, monipuolisten ravintola- ja tapahtumatilojen sekä upean saunaosaston kokonaisuus tekevät hotelli Seurahuoneesta houkuttelevan elämyskokonaisuuden Saimaan rannalla.

Elinkustannusten kallistuminen toi esiin yllättävän vaateilmiön Prismassa – vaatelaastareita ja paikkaustarvikkeita ostetaan nyt ennennäkemättömällä tahdilla24.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Maailmantilanteen aiheuttama elinkustannusten nousu on saanut suomalaiset paikkamaan vaatteitaan aiempaa suuremmalla innolla. Prisman myyntidatasta selviää, että ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä selvään kasvuun samoihin aikoihin sähkön hinnan nousun kanssa. Kasvu on vain kiihtynyt tänä keväänä ja etenkin vaatelaastarit tekevät nyt kauppaansa ennenäkemättömällä tahdilla.

Suomalaiset paljastavat mikä juhlapukeutumisessa on vaikeinta – pukukoodien rooli korostuu erityisesti11.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat juhlapukeutumisessaan erityisesti monikäyttöisyyttä ja istuvuutta. Kuitenkin samalla yli puolet kokee haastavimmaksi tekijäksi omalle vartalolleen istuvien juhlavaatteiden löytämisen. Kyselytutkimus paljasti myös suomalaisten kaipaavan vapaan hulluttelun sijaan rajoja ja raameja juhlapukeutumiseensa.