S-ryhmän ruokakaupalla takana vahva kasvuvuosi

S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi viime vuonna 8,1 prosenttia. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,0 prosenttia (-0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja arviomme mukaan ruokakaupan myynti kasvoi myymälöissä markkinaa enemmän. Sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi markkinaa hitaammin lähinnä kapasiteetin rajallisuuden vuoksi.

Kuva: Lari Lappalainen

-          Vuosi 2020 oli meille suuri investointien vuosi: S-market-ketju käy läpi uudistusta ja myymälöistä jo noin 300 on uudistettu. Vuoden 2020 suunnitelmiimme kuului myös ruoan verkkokaupan verkoston tuplaaminen ja tämä saavutettiin pandemian kirittämänä jo viime keväänä. Tuplaamisen sijaan kolminkertaistimme ruoan verkkokaupan verkoston viime vuonna ja työ jatkuu. Samalla kehitämme vahvalla panostuksella verkkokaupan asiakaskokemusta ja tässä tullaan tänä vuonna näkemään selkeä harppaus, vakuuttaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Koronavuosi nosti ruoan verkkokaupan täysin uudelle myynnin tasolle ja se oli kolminkertaista vuoteen 2019 verrattuna. Myynti on ollut kasvussa edelleen tänä vuonna ja alkuvuonna verkkokaupan myynnin osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on ollut korkeammalla tasolla kuin vuoden 2020 lopussa.

Merkittäviä panostuksia myymälöiden kehittämiseen

Vuoden 2020 alussa aloitettu S-market-uudistus koskee jokaista Suomen 440 S-marketista. Uudistettuja myymälöitä on jo noin 300 ja loput uudistetaan vuoden sisällä. Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja kohentunut asiakaskokemus näkyy myös kasvaneina myynteinä.

-       S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja vastaa aina parhaiten paikalliseen tarpeeseen pysyvästi edullisin hinnoin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. Alueosuuskaupoille näin monen myymälän uudistaminen on satojen miljoonien investointi. Olemme iloisia siitä, että pystymme tätäkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, iloitsee Päällysaho.

Myös muut S-ryhmän ruokakauppaketjut uudistuvat. Myymäläkonseptin uudistus lähes 350 myymälää kattavassa Sale-ketjussa on käynnistymässä ja nyt pilotoidaan tulevia asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Myös Prisma-ketju kasvaa ja myymälöitä on jo 71. Viimeisimpänä avattiin Prisma Syke Lahdessa 18.3. HOK-Elanto puolestaan kasvatti Alepa-myymälöiden lukumäärää pääkaupunkiseudulla.

S-ryhmällä on tällä hetkellä noin tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. Korona-aikana työtä on tarjottu tarpeen mukaan myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden työntekijöille lomautusten minimoimiseksi.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuva: Lari Lappalainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.