SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ruokakauppa kasvatti alkuvuonna markkinaosuuttaan – muu liiketoiminta palautumassa koronakriisistä

Jaa
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna Suomen muuta ruokakaupan markkinaa enemmän muun muassa uudistuvan S-market-ketjun imussa. S-ryhmän muut liiketoiminnot ovat toipumassa koronakriisistä yhä paremmin vuoden edetessä.

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 889 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Koko Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvu oli alkuvuonna maltillista edellisen vuoden ennätyskasvuun verrattuna. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kuitenkin kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia, kun taas S-ryhmän myynti kasvoi 4,0 prosenttia.

– Koronakriisin alusta lähtien voimakkaasti kasvanut ruokakauppa jatkoi edelleen kasvuaan ja kasvoimme alkuvuonna jälleen muuta markkinaa enemmän. Olemme uudistaneet koko marketverkostoamme, mutta erityisesti S-market-ketjun loppusuoraa lähestyvä uudistustyö on alkanut tuottaa ruoan verkkokaupan vahvan kehityksen ohella toivottua tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Suurinta suhteellinen myynnin kasvu tammi-kesäkuussa oli liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa, jonka myynti kasvoi edellisvuodesta 17,9 prosenttia. Kesäkuussa kasvua oli jo 27,1 prosenttia, joten ABC-ketju lähestyy hyvää vauhtia ns. normaaliajan myyntejä. Myynnin kasvuun on vaikuttanut osaltaan polttonesteiden hinnan nousu. Aktiivisesta kotimaan matkailusta huolimatta isojen tapahtumien ja ryhmämatkailun puuttuminen näkyy edelleen hieman etenkin ABC-liikennemyymälöiden ravintoloiden myynneissä.

Muilla liiketoiminta-alueilla myynnit lähestyvät viime vuoden tasoa, mutta vertailtavuutta heikentää alkuvuosi 2020, jolloin koronakriisi ei vielä vaikuttanut toimintaan. Vuoteen 2019 vertailtaessa nähdään, että erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupalla on vielä pitkä matka koronaa edeltävän ajan myynteihin.

– Koronakriisi vaikeuttaa eri vuosien vertailua ja aiheuttaa sen, että etenkin nyt toipumisvaiheessa myyntejä pitää tarkastella pikemminkin kuukausitasolla. Kesäkuussa kaikki muut liiketoiminta-alueemme ylittivät jo selvästi viime vuoden tason ja rauta- sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa lukuun ottamatta myös vuoden 2019 kesäkuun myynnit. Hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää huippuhyvältä kotimaisen matkailukysynnän vetämänä, mikä luo hyvän pohjan loppuvuoteen. Rajoitustoimenpiteillä voi kuitenkin olla merkittäväkin vaikutus erityisesti ulkomaisen matkustuksen osalta, Hannu Krook sanoo.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2021 (vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos 1–6/2020 (%)

Muutos 1-6/2019 (%)

Marketkauppa

4 496,82

+ 3,9

+ 12,6

Rautakauppa

58,83

- 16,2

- 17,6

Liikenne-

myymälä- ja polttonestekauppa

802,83

+ 17,9

- 3,4

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

99,50

- 1,1

- 25,8

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

165,92

- 14,7

- 58,3

Muut

265,30

+ 18,9

+ 9,1

Yhteensä

5 889,21

+ 5,2

+ 4,0

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi


S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 25.8.2021, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye