S-ryhmän ruokakauppa kasvatti alkuvuonna markkinaosuuttaan – muu liiketoiminta palautumassa koronakriisistä

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 889 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Koko Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvu oli alkuvuonna maltillista edellisen vuoden ennätyskasvuun verrattuna. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kuitenkin kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia, kun taas S-ryhmän myynti kasvoi 4,0 prosenttia.
– Koronakriisin alusta lähtien voimakkaasti kasvanut ruokakauppa jatkoi edelleen kasvuaan ja kasvoimme alkuvuonna jälleen muuta markkinaa enemmän. Olemme uudistaneet koko marketverkostoamme, mutta erityisesti S-market-ketjun loppusuoraa lähestyvä uudistustyö on alkanut tuottaa ruoan verkkokaupan vahvan kehityksen ohella toivottua tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Suurinta suhteellinen myynnin kasvu tammi-kesäkuussa oli liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa, jonka myynti kasvoi edellisvuodesta 17,9 prosenttia. Kesäkuussa kasvua oli jo 27,1 prosenttia, joten ABC-ketju lähestyy hyvää vauhtia ns. normaaliajan myyntejä. Myynnin kasvuun on vaikuttanut osaltaan polttonesteiden hinnan nousu. Aktiivisesta kotimaan matkailusta huolimatta isojen tapahtumien ja ryhmämatkailun puuttuminen näkyy edelleen hieman etenkin ABC-liikennemyymälöiden ravintoloiden myynneissä.
Muilla liiketoiminta-alueilla myynnit lähestyvät viime vuoden tasoa, mutta vertailtavuutta heikentää alkuvuosi 2020, jolloin koronakriisi ei vielä vaikuttanut toimintaan. Vuoteen 2019 vertailtaessa nähdään, että erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupalla on vielä pitkä matka koronaa edeltävän ajan myynteihin.
– Koronakriisi vaikeuttaa eri vuosien vertailua ja aiheuttaa sen, että etenkin nyt toipumisvaiheessa myyntejä pitää tarkastella pikemminkin kuukausitasolla. Kesäkuussa kaikki muut liiketoiminta-alueemme ylittivät jo selvästi viime vuoden tason ja rauta- sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa lukuun ottamatta myös vuoden 2019 kesäkuun myynnit. Hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää huippuhyvältä kotimaisen matkailukysynnän vetämänä, mikä luo hyvän pohjan loppuvuoteen. Rajoitustoimenpiteillä voi kuitenkin olla merkittäväkin vaikutus erityisesti ulkomaisen matkustuksen osalta, Hannu Krook sanoo.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2021 (vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)
|
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos 1–6/2020 (%) |
Muutos 1-6/2019 (%) |
|
Marketkauppa |
4 496,82 |
+ 3,9 |
+ 12,6 |
|
Rautakauppa |
58,83 |
- 16,2 |
- 17,6 |
|
Liikenne- myymälä- ja polttonestekauppa |
802,83 |
+ 17,9 |
- 3,4 |
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
99,50 |
- 1,1 |
- 25,8 |
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa |
165,92 |
- 14,7 |
- 58,3 |
|
Muut |
265,30 |
+ 18,9 |
+ 9,1 |
|
Yhteensä |
5 889,21 |
+ 5,2 |
+ 4,0 |
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 25.8.2021, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

