SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ruokakauppa kasvatti alkuvuonna markkinaosuuttaan – muu liiketoiminta palautumassa koronakriisistä

Jaa
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna Suomen muuta ruokakaupan markkinaa enemmän muun muassa uudistuvan S-market-ketjun imussa. S-ryhmän muut liiketoiminnot ovat toipumassa koronakriisistä yhä paremmin vuoden edetessä.

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 889 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Koko Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvu oli alkuvuonna maltillista edellisen vuoden ennätyskasvuun verrattuna. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kuitenkin kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia, kun taas S-ryhmän myynti kasvoi 4,0 prosenttia.

– Koronakriisin alusta lähtien voimakkaasti kasvanut ruokakauppa jatkoi edelleen kasvuaan ja kasvoimme alkuvuonna jälleen muuta markkinaa enemmän. Olemme uudistaneet koko marketverkostoamme, mutta erityisesti S-market-ketjun loppusuoraa lähestyvä uudistustyö on alkanut tuottaa ruoan verkkokaupan vahvan kehityksen ohella toivottua tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Suurinta suhteellinen myynnin kasvu tammi-kesäkuussa oli liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa, jonka myynti kasvoi edellisvuodesta 17,9 prosenttia. Kesäkuussa kasvua oli jo 27,1 prosenttia, joten ABC-ketju lähestyy hyvää vauhtia ns. normaaliajan myyntejä. Myynnin kasvuun on vaikuttanut osaltaan polttonesteiden hinnan nousu. Aktiivisesta kotimaan matkailusta huolimatta isojen tapahtumien ja ryhmämatkailun puuttuminen näkyy edelleen hieman etenkin ABC-liikennemyymälöiden ravintoloiden myynneissä.

Muilla liiketoiminta-alueilla myynnit lähestyvät viime vuoden tasoa, mutta vertailtavuutta heikentää alkuvuosi 2020, jolloin koronakriisi ei vielä vaikuttanut toimintaan. Vuoteen 2019 vertailtaessa nähdään, että erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupalla on vielä pitkä matka koronaa edeltävän ajan myynteihin.

– Koronakriisi vaikeuttaa eri vuosien vertailua ja aiheuttaa sen, että etenkin nyt toipumisvaiheessa myyntejä pitää tarkastella pikemminkin kuukausitasolla. Kesäkuussa kaikki muut liiketoiminta-alueemme ylittivät jo selvästi viime vuoden tason ja rauta- sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa lukuun ottamatta myös vuoden 2019 kesäkuun myynnit. Hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää huippuhyvältä kotimaisen matkailukysynnän vetämänä, mikä luo hyvän pohjan loppuvuoteen. Rajoitustoimenpiteillä voi kuitenkin olla merkittäväkin vaikutus erityisesti ulkomaisen matkustuksen osalta, Hannu Krook sanoo.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2021 (vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos 1–6/2020 (%)

Muutos 1-6/2019 (%)

Marketkauppa

4 496,82

+ 3,9

+ 12,6

Rautakauppa

58,83

- 16,2

- 17,6

Liikenne-

myymälä- ja polttonestekauppa

802,83

+ 17,9

- 3,4

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

99,50

- 1,1

- 25,8

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

165,92

- 14,7

- 58,3

Muut

265,30

+ 18,9

+ 9,1

Yhteensä

5 889,21

+ 5,2

+ 4,0

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi


S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 25.8.2021, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote

Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye