S-ryhmän ruokakauppa kasvatti alkuvuonna markkinaosuuttaan – muu liiketoiminta palautumassa koronakriisistä

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna Suomen muuta ruokakaupan markkinaa enemmän muun muassa uudistuvan S-market-ketjun imussa. S-ryhmän muut liiketoiminnot ovat toipumassa koronakriisistä yhä paremmin vuoden edetessä.

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 889 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Koko Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvu oli alkuvuonna maltillista edellisen vuoden ennätyskasvuun verrattuna. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kuitenkin kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia, kun taas S-ryhmän myynti kasvoi 4,0 prosenttia.

– Koronakriisin alusta lähtien voimakkaasti kasvanut ruokakauppa jatkoi edelleen kasvuaan ja kasvoimme alkuvuonna jälleen muuta markkinaa enemmän. Olemme uudistaneet koko marketverkostoamme, mutta erityisesti S-market-ketjun loppusuoraa lähestyvä uudistustyö on alkanut tuottaa ruoan verkkokaupan vahvan kehityksen ohella toivottua tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Suurinta suhteellinen myynnin kasvu tammi-kesäkuussa oli liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa, jonka myynti kasvoi edellisvuodesta 17,9 prosenttia. Kesäkuussa kasvua oli jo 27,1 prosenttia, joten ABC-ketju lähestyy hyvää vauhtia ns. normaaliajan myyntejä. Myynnin kasvuun on vaikuttanut osaltaan polttonesteiden hinnan nousu. Aktiivisesta kotimaan matkailusta huolimatta isojen tapahtumien ja ryhmämatkailun puuttuminen näkyy edelleen hieman etenkin ABC-liikennemyymälöiden ravintoloiden myynneissä.

Muilla liiketoiminta-alueilla myynnit lähestyvät viime vuoden tasoa, mutta vertailtavuutta heikentää alkuvuosi 2020, jolloin koronakriisi ei vielä vaikuttanut toimintaan. Vuoteen 2019 vertailtaessa nähdään, että erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupalla on vielä pitkä matka koronaa edeltävän ajan myynteihin.

– Koronakriisi vaikeuttaa eri vuosien vertailua ja aiheuttaa sen, että etenkin nyt toipumisvaiheessa myyntejä pitää tarkastella pikemminkin kuukausitasolla. Kesäkuussa kaikki muut liiketoiminta-alueemme ylittivät jo selvästi viime vuoden tason ja rauta- sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa lukuun ottamatta myös vuoden 2019 kesäkuun myynnit. Hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää huippuhyvältä kotimaisen matkailukysynnän vetämänä, mikä luo hyvän pohjan loppuvuoteen. Rajoitustoimenpiteillä voi kuitenkin olla merkittäväkin vaikutus erityisesti ulkomaisen matkustuksen osalta, Hannu Krook sanoo.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2021 (vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos 1–6/2020 (%)

Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 25.8.2021, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

”Raastepöydästä voi aloittaa” on yksi lausahduksista, joka usein nimetään, kun ihmisiltä kysytään suomalaisuutta kuvaavia sanontoja. Ystävällinen kehotus muodostui tutuksi Rosson asiakkaille lähes kahden vuosikymmenen aikana, ennen kuin raastepöytä korvattiin vuonna 2014 italialaishenkisellä alkupalapöydällä. Raastepöytä ei koskaan unohtunut, vaan sen perään on kyselty jatkuvasti. Asiakkaiden toiveisiin on nyt vastattu, ja syyskuun 22. päivä alkaen voi aterian Rossossa aloittaa jälleen raikkaan raastepöydän antimilla.

Ikoninen joensuulaishotelli Kimmel avaa uusitut tilansa juhlakauteen. Tapahtumavieraita ja staycation-matkailijoita odotellaan jo.21.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Kimmelillä on takanaan yli 40 vuotta värikästä hotellihistoriaa ja lukuisia mittavia tapahtumatoteutuksia. Tänä syksynä valmistuvan jättiuudistuksen myötä hotellista kuoriutuu Itä-Suomen johtava kokous- ja tapahtumatalo sekä elämyksellinen staycation-kohde Superior-huoneineen. Nosteessa olevan Pohjois-Karjalan matkailun sekä tapahtumien kasvavan kysynnän vuoksi hotellin valmistumista on alueella jo odotettu.

S-ryhmä kiittää rahankeräyslain muutoksesta tarjoamalla ensimmäisenä hotelliyön päästöjen kompensaatiomahdollisuuden16.9.2021 13:56:25 EEST | Tiedote

SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kiittää hallitusta torstaina annetusta rahankeräyslain muutosesityksestä, joka antaa kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamansa ilmastopäästöt. S-ryhmän Sokos Hotels -ketju aikoo tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää hotelliyönsä hiilipäästöt heti, kun lakimuutos on hyväksytty eduskunnassa ja astunut voimaan.