S-ryhmän uusi vastuullisuusohjelma nostaa kuluttajan keskiöön

S-ryhmä on uudistanut vastuullisuusohjelmansa vuosille 2021-30. Tulevina vuosina ryhmän vastuullisuustyössä painottuvat aiempaa enemmän asiakkaat, joiden kanssa halutaan edetä kohti kestävän kuluttamisen arkea. Samalla ohjelma reagoi yhteiskunnan muuttumiseen yhä monimuotoisemmaksi. Uutena kokonaisuutena ohjelma korostaa luonnon monimuotoisuutta ja sen vahvistamista.

S-ryhmä kannustaa tekemään itselle ja ympäristölle terveellisiä valintoja. (kuva SOK, Nico Backström)

Uusi vastuullisuusohjelma ”Teemme yhdessä parempaa paikkaa elää” toteuttaa S-ryhmän missiota, jossa vastuullisuus on nostettu yhdeksi keskeiseksi teemaksi. Ohjelma sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, ja sen linjaukset pohjautuvat YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sekä YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin periaatteisiin.

- YK:n hyväksymät periaatteet ovat kestävä pohja myös yritysten vastuullisuustyölle, ja iloksemme yhä useampi yritys on ne jo sisäistänyt. S-ryhmässä olemme tehneet määrätietoista työtä näiden periaatteiden eteen jo vuosia. Viimeksi työn vaikuttavuus näkyi nousussamme ilmastotyön edelläkävijöiden A-luokkaan kansainvälisessä CDP-vertailussa, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine korostaa.

Jatkossa S-ryhmän vastuullisuustyö koostuu kolmesta teemasta: Kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia - yhdessä askel kerrallaan, Kohti kestävää kasvua- luonnonvaroja kunnioittaen ja Kohti yhdenvertaista maailmaa – eriarvoisuutta poistaen.

- Suurin muutos aiempaan on työmme painopisteen siirtyminen enemmän kuluttajien suuntaan. Meille kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä ja tervetulleita, ja tämä ajatus koskee niin asiakkaitamme, kumppaneitamme kuin meitä S-ryhmäläisiä, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

Lisäksi ohjelma ottaa entistä vahvemmin huomioon luonnon muotoisuuden ja luonnonvarojen kestävän käytön.

- Kannustamme asiakkaitamme tekemään itselleen terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Siksi tavoitteenamme on muun muassa nostaa kasvispohjaisen ruoan osuus 65 prosenttiin myymästämme ruoasta. Lisäksi pohdimme erilaisia ratkaisuja, joilla autamme kuluttajia kohti hiilineutraalia liikkumista.

S-ryhmän vastuullisuusohjelmassa on mukana myös aiemmasta tuttuja tavoitteita, muun muassa tavoite kiertotalouden edistämiseksi ja hyvin kunnianhimoinen ilmastotavoite, jonka mukaan S-ryhmän oma toiminta on hiilinegatiivista vuonna 2025. Tuolloin ryhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa.

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.