S-ryhmän uusi vastuullisuusohjelma nostaa kuluttajan keskiöön

S-ryhmä on uudistanut vastuullisuusohjelmansa vuosille 2021-30. Tulevina vuosina ryhmän vastuullisuustyössä painottuvat aiempaa enemmän asiakkaat, joiden kanssa halutaan edetä kohti kestävän kuluttamisen arkea. Samalla ohjelma reagoi yhteiskunnan muuttumiseen yhä monimuotoisemmaksi. Uutena kokonaisuutena ohjelma korostaa luonnon monimuotoisuutta ja sen vahvistamista.
S-ryhmä kannustaa tekemään itselle ja ympäristölle terveellisiä valintoja. (kuva SOK, Nico Backström)

Uusi vastuullisuusohjelma ”Teemme yhdessä parempaa paikkaa elää” toteuttaa S-ryhmän missiota, jossa vastuullisuus on nostettu yhdeksi keskeiseksi teemaksi. Ohjelma sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, ja sen linjaukset pohjautuvat YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sekä YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin periaatteisiin.

- YK:n hyväksymät periaatteet ovat kestävä pohja myös yritysten vastuullisuustyölle, ja iloksemme yhä useampi yritys on ne jo sisäistänyt. S-ryhmässä olemme tehneet määrätietoista työtä näiden periaatteiden eteen jo vuosia. Viimeksi työn vaikuttavuus näkyi nousussamme ilmastotyön edelläkävijöiden A-luokkaan kansainvälisessä CDP-vertailussa, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine korostaa.

Jatkossa S-ryhmän vastuullisuustyö koostuu kolmesta teemasta: Kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia - yhdessä askel kerrallaan, Kohti kestävää kasvua- luonnonvaroja kunnioittaen ja Kohti yhdenvertaista maailmaa – eriarvoisuutta poistaen.

- Suurin muutos aiempaan on työmme painopisteen siirtyminen enemmän kuluttajien suuntaan. Meille kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä ja tervetulleita, ja tämä ajatus koskee niin asiakkaitamme, kumppaneitamme kuin meitä S-ryhmäläisiä, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

Lisäksi ohjelma ottaa entistä vahvemmin huomioon luonnon muotoisuuden ja luonnonvarojen kestävän käytön.

- Kannustamme asiakkaitamme tekemään itselleen terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Siksi tavoitteenamme on muun muassa nostaa kasvispohjaisen ruoan osuus 65 prosenttiin myymästämme ruoasta. Lisäksi pohdimme erilaisia ratkaisuja, joilla autamme kuluttajia kohti hiilineutraalia liikkumista.

S-ryhmän vastuullisuusohjelmassa on mukana myös aiemmasta tuttuja tavoitteita, muun muassa tavoite kiertotalouden edistämiseksi ja hyvin kunnianhimoinen ilmastotavoite, jonka mukaan S-ryhmän oma toiminta on hiilinegatiivista vuonna 2025. Tuolloin ryhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa.

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.