S-ryhmän vuosi jatkui kaksijakoisin myynnin kehityksin

Marketkaupan myynti oli tammi−syyskuussa yhteensä 6 563 miljoonaa euroa, jossa kasvua viime vuoteen oli 7,9 prosenttia. Sen osana verkkokauppa on jatkanut noin kolminkertaisin kasvuluvuin suhteessa edelliseen vuoteen. Marketkaupassa myyntiään on kasvattanut ruokakaupan ohella erityisesti Prismojen käyttötavarakauppa. Myös S-ryhmän rautakaupan vertailukelpoinen myynti on kasvanut koronakriisin aikana.
– Edelleen hyvänä jatkuva marketkaupan kasvu pitää koko S-ryhmän myynnin lähes viime vuoden tasolla. Vaikka matkailukesä sujui osassa Suomea ilahduttavan hyvin, on hotelleilla ja ravintoloilla kokonaisuutena erittäin vaikea vuosi. Myynnistä on menetetty tähän mennessä noin puolet ja kiristyvien koronarajoitusten vuoksi loppuvuosi ei näytä tuovan helpotusta tilanteeseen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.
Erityisesti hotellien kysynnässä jatkui kesän ajan voimakas kahtiajakautuneisuus: muualla Suomessa heinäkuu oli suoranainen menestys, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla myynti laahaa muun muassa ulkomaalaisten turistien ja työmatkustajien puuttumisen vuoksi.
ABC-ketjussa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti on palautunut kevään vaikeimmista ajoista lähemmäksi normaalia. ABC-asemien myynti on jäänyt viime vuodesta tähän mennessä noin 15 prosenttia sekä Sokos- ja Emotion-ketjujen myynti noin 20 prosenttia. Syyskuussa molempien myynnit jäivät enää noin 10 prosenttia viime vuoden tasosta.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2020
|
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos 1–9/2019 (%) |
|
Marketkauppa* |
6 562,7 |
+ 7,9 |
|
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
1 110,8 |
- 14,6 |
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa** |
337,5 |
- 45,7 |
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
166,7 |
- 20,1 |
|
Muut |
453,2 |
- 5,5 |
|
S-ryhmä yhteensä |
8 630,8 |
- 0,7 |
* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200, taavi.heikkila(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

