S-ryhmän vuosi jatkui kaksijakoisin myynnin kehityksin

S-ryhmän tammi–syyskuun veroton vähittäismyynti oli 8 631 miljoonaa euroa, jossa oli vähennystä edelliseen vuoteen verrattuna 0,7 prosenttia. Myynnin kehitys jakautuu edelleen voimakkaasti kasvavaan marketkauppaan sekä myyntiä menettäneisiin muihin toimialoihin. Koronakriisin suurin kärsijä on matkailu- ja ravitsemiskauppa.

Marketkaupan myynti oli tammi−syyskuussa yhteensä 6 563 miljoonaa euroa, jossa kasvua viime vuoteen oli 7,9 prosenttia. Sen osana verkkokauppa on jatkanut noin kolminkertaisin kasvuluvuin suhteessa edelliseen vuoteen. Marketkaupassa myyntiään on kasvattanut ruokakaupan ohella erityisesti Prismojen käyttötavarakauppa. Myös S-ryhmän rautakaupan vertailukelpoinen myynti on kasvanut koronakriisin aikana.

– Edelleen hyvänä jatkuva marketkaupan kasvu pitää koko S-ryhmän myynnin lähes viime vuoden tasolla. Vaikka matkailukesä sujui osassa Suomea ilahduttavan hyvin, on hotelleilla ja ravintoloilla kokonaisuutena erittäin vaikea vuosi. Myynnistä on menetetty tähän mennessä noin puolet ja kiristyvien koronarajoitusten vuoksi loppuvuosi ei näytä tuovan helpotusta tilanteeseen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.

Erityisesti hotellien kysynnässä jatkui kesän ajan voimakas kahtiajakautuneisuus: muualla Suomessa heinäkuu oli suoranainen menestys, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla myynti laahaa muun muassa ulkomaalaisten turistien ja työmatkustajien puuttumisen vuoksi.

ABC-ketjussa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti on palautunut kevään vaikeimmista ajoista lähemmäksi normaalia. ABC-asemien myynti on jäänyt viime vuodesta tähän mennessä noin 15 prosenttia sekä Sokos- ja Emotion-ketjujen myynti noin 20 prosenttia. Syyskuussa molempien myynnit jäivät enää noin 10 prosenttia viime vuoden tasosta.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2020

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos 1–9/2019 (%)

Marketkauppa*

6 562,7

+ 7,9

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1 110,8

- 14,6

Matkailu- ja ravitsemiskauppa**

- 45,7

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

- 20,1

Muut

- 5,5

S-ryhmä yhteensä

8 630,8

- 0,7

* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200, taavi.heikkila(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.