S-ryhmässä palkataan ennätykselliset 17 000 kesätyöntekijää

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2023 ympäri Suomen noin 17 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Kesätyöllä voi koronapandemian värittämien vuosien jälkeen olla myös merkittävä rooli nuorten tulevaisuuden uskon vahvistamisessa.

Noin puolet osuuskauppojen ja S-ryhmän muiden yritysten palkkaamista kesätyöntekijöistä tulee työskentelemään pidempiaikaisissa pesteissä. Suunnilleen puolet kesätyöpaikoista on varattu alle 18-vuotiaille ja lyhyempiin kesäharjoittelujaksoihin.

− Tällä hetkellä arviomme palkkausmääristä povaavat jälleen ennätyksellistä kesätyökesää. Palvelualoilla on tärkeä rooli nuorten työelämätaitoihin perehdyttäjänä, tarjoammehan monille sen ihan ensimmäisen työpaikan. Olemme saaneet esimerkiksi Oikotien Vastuullinen kesäduuni -tutkimuksesta hyvää palautetta siitä, että nuoret tietävät, mitä heiltä kesätöissä odotetaan ja he ovat päässeet hyvin osaksi työyhteisöä, SOK:n henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori sanoo.

Tärkein kysymys on ”Mitä kuuluu?”

Koronapandemian vaikutuksesta nuorten mielialaan ja hyvinvointiin on raportoitu eri yhteyksissä, ja nuorten on arvioitu ryhmänä kärsineen erityisen paljon rajoitustoimenpiteistä. He tarvitsevat edelleen positiivisia signaaleja.

− Kesätyö on todella tärkeä kokemus nuorelle ja vahvistaa ammatti-identiteetin syntyä. Kriisiaikoina kesätyöllä voi olla jopa laajemminkin tulevaisuuden uskoa vahvistava vaikutus. Haluamme satsata nuorten kohtaamiseen ja olla heistä kiinnostuneita. Osuuskaupoissa sparrataan paljon esihenkilöidemme ja perehdytyksestä vastaavien kanssa siitä, miten voimme aidosti kohdata nuoret ja antaa heille kannustavaa palautetta, nuorten vahvuuksiin keskittyen, summaa Hanne Lehtovuori.

Lisätiedot:
S-ryhmä, SOK:n henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori, puh. 0400 356 688
Paikallisesta kesätyötilanteesta lisätietoja antavat alueosuuskaupat.
Avoimet kesätyöpaikat:
S-ryhmän kesätyöpaikat - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Vastuullinen Työpaikka on Oikotien luotsaama yhteisö, jossa työnantajat sitoutuvat tarjoamaan nuorille laadukkaampia kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. S-ryhmä on yksi yhteisön pääkumppaneista: ”Haluamme olla Suomen vastuullisin ensimmäisten työkokemusten tarjoaja!”

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Pohjoiskarjalainen kylpylähotelli Bomba laajenee ja uudistuu. Vuonna 2024 avautuu täysin uusi hotellisiipi, kesäksi 2023 uudistuvat karjalaiskylän huoneet.30.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Nurmeksessa sijaitsevan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen aletaan keväällä rakentaa odotettua laajennusosaa järvinäköalahuoneineen. Kesäksi 2024 valmistuva uudisrakennus sijoittuu Pielisen rantamaisemaan nykyisen kylpylähotellin jatkeeksi. Myös Bomban karjalaiskylän hirsirivitalojen huoneet uudistetaan. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi Break Sokos Hotel Bomban kehitykseen 21,2 miljoonaa euroa ja karjalaiskylän huoneuudistukseen 550 000 euroa.

S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys30.1.2023 08:31:16 EET | Tiedote

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.

Kolille kesällä 2023 avautuvan Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa. Polar Adventures toteuttaa ohjelmapalveluja ja välinevuokrausta.25.1.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Juhannukseksi 2023 avautuvan lämminhenkisen Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa Sokos Hotellien varauskanavien kautta. Hotellin tiloissa aloittava Polar Adventures tarjoaa vieraille valmiita retkiä ja välinevuokrausta. Break Sokos Hotel Koli Kylä sijaitsee Kolin elämänmakuisen kylän keskellä, kansallispuiston luonnon äärellä. Retkeilypolut alkavat aivan hotellin pihapiiristä.

Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla9.1.2023 09:00:07 EET | Tiedote

Kasvisten osuus suomalaisten ostoskorissa on vähentynyt viime syksynä inflaation aiheuttamien kustannusten nousun vuoksi. S-ryhmässä halutaan kannustaa ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta arkiruokailussa ja edistää ravitsemussuositusten mukaista syömistä. Tätä tukemaan Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan sydäntalven ajan esille alle euron hedelmiä, vihanneksia ja juureksia.