Suomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPR

Saavutettavampaa tukea ja vahvistuvaa osallisuutta itsenäistyville nuorille

Itsenäistyminen on useille nuorille paineistettu ja huolten leimaava elämänvaihe. Koronan myötä riskinä on, että nuorten aikuisten hyvinvointi eriytyy entisestään. Maaliskuussa 2021 käynnistynyt Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen ja Diakonissalaitoksen Vamos nuorten palveluiden yhteishanke Eteenpäin tukee itsenäistyviä nuoria, jotka uhkaavat jäädä palveluiden ulkopuolelle.
Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Tutkimukset ja käytännön työssä tehdyt havainnot osoittavat, että itsenäistymisen tuen tarve 18–25-vuotiaiden ikäryhmässä on erityisen suuri. Nuorten aikuisten itsenäistymisen haasteisiin kietoutuvat sosiaaliset, taloudelliset sekä mielen hyvinvoinnin kysymykset.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on vaikuttanut nuorten itsenäistymisen mahdollisuuksiin ja resursseihin, niin sosiaalisesti kuin taloudellisesti. Riskinä on nuorten aikuisten hyvinvoinnin eriytyminen entisestään.

Nuorten aikuisten on huomattu putoavan helposti auttamisketjujen ulkopuolelle. Vaikka palvelujen saatavuutta on parannettu, ovat tukikeinot kasvukeskuksissa edelleen riittämättömät tai sirpaleiset. Nykyistä kestävämpiä, monialaiseen yhteistyöhön pohjautuvia itsenäistyvien nuorten tukimuotoja tarvittaisiin lisää. Maaliskuussa käynnistyi Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen ja Diakonissalaitoksen Vamos nuorten palveluiden yhteishanke Eteenpäin, jossa kehitetään nuorten aikuisten itsenäistymisen tuen valtakunnallista mallia.

Yhdenvertaisuutta ja kestävää tukea itsenäistymiseen

Eteenpäin-hankkeen mallissa yhdistellään digitaalisia ja kasvokkaisia menetelmiä sekä ympäristöjä. Hankkeen kohderyhmänä ovat 18–25 -vuotiaat nuoret aikuiset, joilla on vahva itsenäistymisen tuen tarve, haasteita itsenäisessä asumisessa tai akuutti asunnottomuuden uhka.

– Keskeistä on tuoda yhteen verkostoyhteistyön keinoin digitaalista ja kasvokkaista tukea. Näin voidaan parantaa nuorille suunnattujen tukipalveluiden saavutettavuutta, yhdenvertaisuutta ja kestävyyttä. On tärkeää löytää yhteistyöllä ratkaisuja sille, miten voimme taata kestävän hyvinvoinnin jakautumisen tasaisesti kaikkien nuorten aikuisten kesken nyt ja tulevaisuudessa, pohtii Eteenpäin-hankkeen projektipäällikkö Kirsti Viinikka.

Hankkeessa tuetaan myös niitä nuoria ja nuorten lähiyhteisöjä, joille poikkeusolot ovat aiheuttaneet erityisiä tuen tarpeita tai riski jäädä palveluiden ulkopuolelle on kasvanut. Tukemalla nuorta osana lähiyhteisöä voidaan vahvistaa nuoren voimavaroja kestävästi.

– Kun yhdistetään Vamoksen osaaminen intensiivisestä yksilö- ja ryhmävalmennuksesta ja Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen osaaminen itsenäistyvien nuorten tukemisesta, saadaan hankkeessa luotua vaikuttavia työmuotoja, jotka hyödyttävät nuoria aikuisia ja heidän lähiyhteisöjään, toteaa palvelualuejohtaja Leena Mannonen, Vamos Kasvukeskukset.

Vapaaehtoistoiminnan kautta osaksi yhteiskuntaa

Hankkeessa koulutetaan ja tuetaan vapaaehtoisia auttamaan nuoria ja heidän lähiyhteisöjään. Painopiste on erityisesti nuorissa aikuisissa, joiden kansalaistaitoja ja auttamisen kykyä vahvistetaan yhteiskunnallisen osallisuuden tärkeinä ulottuvuuksina. Eteenpäin-hankkeessa kehitetään yhdessä nuorten aikuisten kanssa erilaisia vapaaehtois- ja ryhmätoiminnan sekä vaikuttamistyön keinoja, joiden avulla erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten yhteiskunnallinen osallisuus ja kansalaistaidot vahvistuvat. Nuorten saavuttaminen, kohtaaminen ja tuki rakentuvat moniammatillisen tiimin ja koulutettujen vapaaehtoisten yhteistyölle.

Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen koordinoima Eteenpäin - Itsenäistymisen tukea digitaalisesti kasvukeskuksiin -hanke (1.3.2021–31.5.2023) toteutetaan yhteistyössä Diakonnissalaitoksen Vamos nuorten palveluiden ja Suomen Punaisen Ristin Lapin piirin sekä Länsi-Suomen piirin kanssa. Hanke toimii Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun, Jyväskylän, Seinäjoen ja Rovaniemen alueella ja sitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR).

projektipäällikkö Kirsti Viinikka, Punaisen Ristin Nuorten turvatalot, p. 040 660 1108, kirsti.viinikka@redcross.fi

Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti