Sadonkorjuun kasviksia lautasille

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Eniten kylmyys hankaloitti lämpöä vaativien kasvien, kuten avomaan kurkun, sokerimaissin ja kesäkurpitsan kasvua. Kesän sateet ovat olleet usein kuuroluonteisia. Samallakin paikkakunnalla on paikoin otettu kastelulaitteet käyttöön, paikoin sadetta on saatu riittävästi. Kuivuudesta ovat kärsineet eniten Ahvenanmaa sekä Lounais-Suomen ja Pohjanmaan rannikkoalueet. Liiasta sateesta kasvikset eivät yleensä kärsi, koska useimmiten ammattilaiset viljelevät niitä vettä läpäisevillä mailla.

Kasvisviljelijät uskovat, että loppukesällä ja alkusyksystä kasvikset vielä jatkavat kasvuaan. Jos elo- ja syyskuu ovat poutaisia ja sadetta tulee sopivasti, päästäneen määrällisestikin kohtuullisiin kasvissatoihin.

Uutuuksiin kannattaa tutustua

Joskus käy niin, että kuluttajat ottavat uusia kasviksia omikseen melko hitaasti. Osin näin on käynyt vaikkapa broccoliinin eli varsiparsakaalin ja ruusulehtikaalin kohdalla. Uusien kasvisten käyttötavat saattavat mietityttää. Sekä broccoliini että ruusulehtikaali ovat helppokäyttöisiä. Molempia voi grillata tai paahtaa kevyesti öljyttyinä uunissa tai ne voi kypsentää höyrykattilassa.

Sydänsalaatti kuuluu kotimaisiin uutuuksiin. Halkaistuna sen voi pikaisesti paistaa pannussa tai grillata. Lehtikaali on useimmille tuttu, mutta moni unohtaa lehtikaalin helposti kesän ja alkusyksyn aikana, vaikka se on juuri silloin loistava aines smoothieen ja kaikkeen muuhunkin. Ei tarvitse odottaa myöhäissyksyyn.

Kiinnostus palkokasveihin on kasvussa. Tuoreet, palkoineen syötävät pavut ja härkäpavut kuuluvat loppukesään ja syksyyn. Tuoreita herneitäkin saa edelleen. Vihreät taitepavut, keltaiset vahapavut ja litteät leikkopavut, samoin kuin härkäpapujen siemenet on kuumennettava ruokiin.

Jättisipulin kausi on lyhyt. Sitä saa kotimaisena vain elo-syyskuussa, koska se ei kestä varastointia. Jättisipuli on mietoa ja makeaa, joten se sopii hyvin salaatteihin ja voileiville. Jättisipulin etu on sekin, että yhdestä sipulista riittää sipulia kokonaiseen ruokalajiin.

Kaalivalikoimat ovat juuri nyt monipuolisimmillaan. Jos kyssäkaali on vielä kokeilematta, sitä kannattaa nyt maistaa tuttujen kerivien ja kukkivien kaalien lisäksi.
Valtakunnallisia kasvisten sadonkorjuuviikkoja vietetään 14.–27.8.2017.

Kokeillut ruokaohjeet:

Kaalilaatikko

Broccolisoppa

Sosekeitto paahdetuista kasviksista

Marinoidut vihreät pavut

Wokatut kasvikset

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.