Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.
Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.
Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu
Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.
- Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.
Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.
Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys
Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.
- Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.
Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.
- Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja, Muona toteaa.
Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.
- Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää, Nuutinen jatkaa.
Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.
HSY:n ja VTT:n kehittämishankkeiden osarahoittajana on toiminut Business Finland.
Lisätiedot:
HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona, puh. 050 346 5058, tommi.muona@vtt.fi
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sähköinen jäteauto testauksessa. Kuljettaja Aki Pouta (Ympäristöhuollonurho) esittelee auton ominaisuuksia ja toimivuutta 11-minuuttisella videolla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nuutinen JuhoKäyttöpäällikköHSY
Puh:045 657 9310juho.nuutinen@hsy.fiTommi MuonaProjektipäällikköVTT
Puh:050 346 5058tommi.muona@vtt.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.
HSY – Puhtaasti parempaa arkea
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSY
Meluaita lieventää liikenteen ilmanlaatuhaittoja Turunväylän varrella29.5.2023 10:05:14 EEST | Tiedote
Turunväylän varrella on tutkittu, miten liikenteen päästöt vaikuttavat ilmanlaatuun avoimessa paikassa ja meluaidan lähistöllä. Alustavien tulosten mukaan korkea meluaita vähentää liikenteen aiheuttamia katupöly- ja pakokaasupitoisuuksia meluaidan takana suojan puolella, mutta lisää pitoisuuksia tien puolella. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY), Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen ja Tampereen yliopiston tekemässä tutkimuskampanjassa hyödynnettiin poikkeuksellisen laajasti uusia mittausteknologioita ja ilmanlaatusensoreita sekä myös liikkuvia mittauksia.
HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 26.5.202326.5.2023 11:42:55 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa antaa lausunnon MAL 2023 -suunnitelmaluonnoksesta ja sen vaikutusten arvioinnista. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Ämmässuon kaasuvoimalan kaasukellon hankesuunnitelma - Aleksis Kiven kadun tunnelin rakennusurakoitsijaksi valittiin YIT Suomi Oy - vesihuoltoverkkojen rakentamisessa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet viiteen eri hakkeeseen tilataan Saint-Gobain Finland Oy:ltä. Lisäksi hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2022 ja osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2023. HSY:n yhtymäkokous päätti muun muassa myöntää Kari Kuusistolle eron hallituksen jäsenen tehtävästä ja valita hänen tilalleen Ville Laakson uudeksi hallituksen jäseneksi hallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Kokouksissa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Ämmässuon kaasuvoimalan kaasukellon
HSY aloittaa vesihuoltourakan Helsingin kantakaupungissa26.5.2023 11:12:26 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa Helsingissä Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun risteyksen seudulle uutta vesihuoltoa. Urakassa rakennetaan uusi viemäritunneli sekä korvataan vanhoja sekaviemäreitä uusilla jätevesi- ja hulevesiviemäreillä. HSY:n urakka mahdollistaa sekaviemäröinnin eriyttämisen lisäksi myös vesihuollon saneerausta sisältävien kaupungin katu-urakoiden käynnistämisen alueella myöhemmin.
Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt kääntyivät kasvuun vuonna 2022 – syynä kaukolämmön tuotannon päästöt26.5.2023 11:06:32 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt ovat olleet laskusuunnassa, mutta viime vuonna päästöt lähtivät HSY:n päästöseurannan mukaan nousuun ja kasvoivat lähes 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tämä johtuu siitä, että kaukolämmön tuotannon päästöt kasvoivat kaikissa pääkaupunkiseudun kunnissa.
HSY suunnittelee kaasukellon rakentamista Ämmässuolle26.5.2023 11:05:44 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuottaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa biojätteestä biokaasua sekä kerää talteen ja hyödyntää suljetun kaatopaikan jätteen synnyttämän kaasun. Uudessa hankkeessa tavoitteena on parantaa kaasujen laatua, optimoida kaasun käyttöä sekä varmistaa voimaloiden toiminta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme