HSY

Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Jaa
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​ ovat testanneet viimeisen puolen vuoden aikana täyssähköistä jäteautoa työkäytössä. Monista palasista kootulla prototyypillä karsitaan jätekuljetuksista aiheutuvia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungin alueella. Kokeilu on antanut arvokasta tietoa ja käyttökokemuksia tulevaisuuden jätehuoltoa ja raskaan liikenteen sähköistymistä varten. Varsinkin auton akkukestävyys on ylittänyt odotukset.
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.

Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.

Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu

Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.

- Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.

Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys

Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.

- Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.

Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.

- Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja, Muona toteaa.

Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.

- Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää, Nuutinen jatkaa.

Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.

HSY:n ja VTT:n kehittämishankkeiden osarahoittajana on toiminut Business Finland.

Lisätiedot:

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi

VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona, puh. 050 346 5058, tommi.muona@vtt.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sähköinen jäteauto testauksessa. Kuljettaja Aki Pouta (Ympäristöhuollonurho) esittelee auton ominaisuuksia ja toimivuutta 11-minuuttisella videolla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

HSY – Puhtaasti parempaa arkea

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

Katupölyä on nyt runsaasti ilmassa – terveetkin voivat saada ärsytysoireita9.4.2024 12:15:26 EEST | Tiedote

Katupölykausi on nyt käynnissä, ja ilmanlaatu on monin paikoin välttävä tai huono pääkaupunkiseudulla, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. THL muistuttaa, että katupölylle altistuminen esimerkiksi työ- tai koulumatkalla tai ulkoillessa aiheuttaa monelle oireita, kuten nuhaa ja silmien kirvelyä. Etenkin pienet lapset, vanhukset ja kroonisia hengityselin- ja sydänsairauksia sairastavat ovat herkkiä hiukkasten aiheuttamille haitoille.

HSY saavutti kuntien energiansäästötavoitteen etuajassa – typpioksiduulipäästö kasvatti kasvihuonekaasupäästöjä22.3.2024 10:52:16 EET | Tiedote

Päästövähennysten toimenpiteet Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastotyössä ovat edistyneet suunnitelmallisesti. Kuntien energiatehokkuussopimuksen (KETS) yhteydessä asetettu 7,5 % energiansäästötavoite saavutettiin selvästi ennen määräaikaa, vaikka toiminnasta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt kasvoivatkin vuonna 2023 yli kymmenen prosenttia (13 %). Päästökertymä oli yhteensä 109 000 tonnia hiilidioksidisiksi muutettuna. Edellisvuotta suurempi päästö johtui poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamasta typpioksiduulin päästöpiikistä Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye