Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.
Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.
Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu
Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.
- Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.
Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.
Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys
Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.
- Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.
Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.
- Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja, Muona toteaa.
Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.
- Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää, Nuutinen jatkaa.
Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.
HSY:n ja VTT:n kehittämishankkeiden osarahoittajana on toiminut Business Finland.
Lisätiedot:
HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona, puh. 050 346 5058, tommi.muona@vtt.fi
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sähköinen jäteauto testauksessa. Kuljettaja Aki Pouta (Ympäristöhuollonurho) esittelee auton ominaisuuksia ja toimivuutta 11-minuuttisella videolla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nuutinen JuhoKäyttöpäällikköHSY
Puh:045 657 9310juho.nuutinen@hsy.fiTommi MuonaProjektipäällikköVTT
Puh:050 346 5058tommi.muona@vtt.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.
Tehdään yhdessä maailman kestävin kaupunkiseutu!
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSY
HSY:n uusi hallitus on valittu27.6.2025 10:56:50 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 27.6.2025 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2025 - 2029. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntayhtymän hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä valmistelee ja panee täytäntöön yhtymäkokouksen päätökset ja valvoo kuntayhtymän etua. Hallitus edustaa kuntayhtymää työnantajana ja vastaa kuntayhtymän henkilöstöpolitiikasta, huolehtii kuntayhtymän toimintojen yhteensovittamisesta ja omistajaohjauksen toteuttamisesta sekä vastaa kuntayhtymän sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtaja
Asukkaat toivat HSY:n Sortti-keräysautoihin yhteensä 156 000 kiloa jätettä26.6.2025 07:07:00 EEST | Tiedote
HSY järjesti maalis–kesäkuussa Sortti-keräysautokierroksen, joka pysähtyi lähes 300 pysähdyspaikalla ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Keräysautot vastaanottivat kierroksen aikana kotitalouksien vaarallista jätettä sekä metalli-, sähkölaite- ja elektroniikkaromua yhteensä 156 000 kiloa.
Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt laskivat 11 prosenttia18.6.2025 09:10:05 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt vähenivät vuonna 2024 noin 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kertoo HSY:n julkaisema päästöseuranta. Kasvihuonekaasupäästöt vähenivät pääkaupunkiseudun kaikissa kunnissa. Päästöjä pienensi erityisesti se, että kivihiilen käyttö väheni ja biopolttoaineiden osuus kasvoi lämmöntuotannossa.
Viisi vinkkiä vähäpäästöisempään saunomiseen17.6.2025 09:10:06 EEST | Tiedote
Puusaunan piipusta tulevan savun väri kertoo, lämmitätkö saunaa oikein. Jos savu on tummaa tai ruskeaa, päästöt ovat suuria. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY antaa viisi vinkkiä, joilla saunanlämmitys onnistuu vähäpäästöisemmin. Tavoitteena on saada savu värittömäksi.
Asumisen tonttivaranto jatkaa kasvuaan ennätysvauhdissa pääkaupunkiseudulla16.6.2025 09:10:00 EEST | Tiedote
Asuntotuotantoa mahdollistava tonttivaranto kasvoi pääkaupunkiseudulla jälleen uuteen ennätykseen vuonna 2024, kertoo HSY:n tonttivarantokatsaus. Pääkaupunkiseudulla on jäljellä käyttämätöntä rakennusoikeutta jopa yli 100 000 uuden asunnon rakentamista varten. Erityisesti kerrostalovaranto on kasvanut vauhdilla viime vuosina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme