Sähköiset vinkit remontoijalle ja rakentajalle

Kolme kovaa syytä tavata sähkömies…nyt!

1. Kodin toimivuus

Sähkömies osaa suositella sopivimmat tuotteet laajasta tunnettujen valmistajien ammattilaisvalikoimasta. Näin täyttyvät niin valaistuksen, lämmityksen kuin turvallisuudenkin tarpeet. Ammattilaisen kanssa on hyvä pohtia kodin eri tilojen käyttöä: missä kuunnellaan musiikkia, katsotaan televisiota, käytetään muuta kodin elektroniikkaa tai kaivataan erityisiä valopisteitä lukemista tai yöllä liikkumista varten.

2. Taloudellisuus

Hyvä suunnittelu pidentää sähköistyksen käyttöikää ja parantaa energiatehokkuutta. Uutta rakennettaessa sähkösuunnittelu kannattaa teettää ajoissa, jotta säästytään myöhemmiltä muutoksilta. Remonttikohteissa suunnittelu paikan päällä yhdessä sähköurakoitsijan kanssa tuottaa parhaat ratkaisut.

3. Sähköturvallisuus

Kaikissa sähkötöissä tärkeintä on asennusten sähkö- ja paloturvallisuus. Siksi sähköasennusten tekeminen on lain mukaan sallittua vain pätevyyden ja oikeudet omaaville ammattilaisille. Heiltä saat myös takuun tehdylle työlle ja kuitin kotitalousvähennystä varten.

Sähköasentajan löydät helpoiten Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n ylläpitämästä Löydä sähkömies –verkkopalvelusta. Sen sivuilla on maksuton hakupalvelu, joka näyttää lähialueen sähköasennusyritysten yhteystiedot.

Tulevana viikonloppuna voit tavata Löydä sähkömies -palveluverkoston urakoitsijoita myös RAKSA 2019 messuilla osastolla C11a. Tapahtuma järjestetään 15.-17.3.2019 Lahden Messukeskuksessa.

Kuvat: STUL / Anne Yrjänä

Lisätietoja toimitukselle Löydä sähkömies -palvelumallista:
- Paula Ihamäki, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 041 451 5482, paula.ihamaki@stul.fi

www.löydäsähkömies.fi on Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.

Uudet valaisinpistorasiat voivat vaatia muutoksia – vanhat valaisimet silti käyttökelpoisia16.1.2019 14:49:21 EETTiedote

Suomalaisissa asunnoissa on käytetty kolmenkymmenen vuoden ajan valaisimien liitäntään valaisinpistokytkimiä eli valaisinpistorasioita ja -pistotulppia. Myös muissa pohjoismaissa on aikoinaan otettu yleisesti käyttöön valaisinpistokytkin. Tällainen vanhan tyypin valaisinpistokytkin on kuitenkin varsin iso ja sitä voi olla hankala saada sopimaan valaisimien kattokuppien sisään.