Sähkön toimitusvarmuutta parannetaan Mikkelissä

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Mikkelissä vuonna 2023.
Arkistokuva.

Uutta runkoyhteyttä rakennetaan tänä vuonna Mikkelissä Ristiinan ja Anttolan välillä Hangastenmaalta Lappilanmäen kautta Punkankylälle. Uutta maakaapeliyhteyttä rakennetaan noin 40 kilometriä pääasiassa Parkkilantien ja Karkeentien varteen. Työmaa päättyy Anttolantielle.

Uusi runkoyhteys parantaa alueen sähkön toimitusvarmuutta ja laatua merkittävästi, sillä vanha, 50–60-luvuilla metsään rakennettu ilmajohtoverkko on käyttöikänsä päässä ja vikaantunut herkästi.

- Vesistöjä on lähellä, joten siellä on ollut tuulenpuhuria ja sitä kautta sähkövikoja. Saneerauksen myötä alueen sähkövikojen toivotaan vähenevän merkittävästi, sanoo Järvi-Suomen Energian projektipäällikkö Jyri Löppönen.

Uutta ilmajohtoverkkoa rakennetaan alueelle seitsemän kilometriä. Investoinnin arvo on yhteensä 2,2 miljoonaa euroa. Kaivuutyöt ovat jo alkaneet. Autoilijoilta toivotaan tarkkaavaisuutta.

- Parkkilantie on mutkainen. Koneiden ja työryhmien liikkuminen alueella tulee vaikuttamaan liikenteeseen, rakennuttaja Rejlers Oy:n projekti-insinööri Jussi Vitikainen huomauttaa.

Uuden runkoyhteyden on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä. Vanhan verkon purku- ja muut viimeistelytyöt jatkuvat kevääseen 2024.

Hankkeessa on mukana Järvi-Suomen Valokuitu Oy, joka rakentaa valokuituverkkoa. Yhteishankkeella pystytään minimoimaan kaivuutöistä asukkaille syntyvä haitta ja jakamaan kaivuiden kustannuksia.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle.

Projektipäällikkö Jyri Löppönen 010 210 4373, jyri.lopponen@sssoy.fi

Arkistokuva.