Sähköpotkulautojen vahingot hurjassa kasvussa – humalassa sattuu vaikeita tapaturmia

Ifin vahinkotilastoista selviää, että sähköpotkulautoihin liittyvät rikkoutumiset, varkaudet ja tapaturmat ovat kaikki lisääntyneet tänä vuonna. Humalassa tapahtuvat tapaturmat vaativat usein akuuttia hoitoa, joten niitä hoidetaan julkisilla. Keskimääräinen korvaus on silti jopa 1 800 euroa, sillä vakavissa hammasvammoissa kulut nousevat korkeiksi.
Sähköpotkulautailija kulkee kadulla.

Sähköpotkulautojen vuokrauspalveluiden yleistyminen ja omistamisen suosion kasvu näkyy myös Ifin vahinkotilastoissa. Sähköpotkulautojen rikkoutumis- ja varkausvahingot kasvoivat tammi-heinäkuussa noin 90 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Toukokuussa kasvu viime vuoteen verrattuna oli lähes 300 prosenttia. Keskimääräinen korvaussumma sähköpotkulautavahingoissa on noin 400–500 euroa.

Kaksi kolmasosaa vahingoista on varkausvahinkoja ja loput erilaisia rikkoutumisvahinkoja. Yleinen sähköpotkulaudan rikkoutumisen syy on kaatuminen. Kaatumisessa menee usein rikki muutakin omaisuutta kuten puhelin tai silmälasit.

Sähköpotkulautoja varastetaan sekä kotoa että julkisilta paikoilta. Lauta tulisi aina lukita myös erillisellä ulkoisella lukolla, johonkin kiinteään esineeseen.

Humalassa sattuu vaikeita tapaturmia

Ifin vahinkotilastoista selviää, että sähköpotkulaudalla tapahtuvat tapaturmat ovat lisääntyneet viime vuosina. Kuljettajan ollessa humalassa sattuu vakavia tapaturmia.

- Joka viides vahingoittuneista loukkaa useita kehonosia. Yleisimmin vahingoittuvat pää, kasvot, hampaat ja solisluu, kertoo Ifin henkilövakuutusten tuotepäällikkö Mirva Vahvelainen.

Vammat vaativat lähes poikkeuksetta akuuttia hoitoa, joten ensihoito hoidetaan useimmiten julkisella sektorilla. Ifin tilastojen mukaan keskimääräinen korvaus sähköpotkulautatapaturmasta on 1 800 euroa. Kulut nousevat korkeiksi, jos rikkoutuneita tai menetettyjä hampaita joudutaan uusimaan.

Miehille sattuu humalassa tapahtuvista sähköpotkulautatapaturmista 65 prosenttia.

Aja sähköpotkulaudalla turvallisesti:

• Käytä kypärää
  • Tutustu liikennesääntöihin
  • Maltillinen nopeus
  • Huomioi muut
  • Älä aja humaltuneena, jolloin huomiointikyky on alentunut
  • Pidä huolta tavaroistasi, etteivät ne putoa ajon aikana
  • Lukitse sähköpotkulauta aina erillisellä lukolla kiinteään esineeseen

Lue lisää aiheesta: Näin lataat sähköpotkulaudan turvallisesti

Sähköpotkulautailija kulkee kadulla.