SAK kannattaa TEMin esityksiä ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäytön estämiseksi

SAK pitää Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän tänään julkaisemia ehdotuksia oikeasuuntaisina ja toivoo niiden ripeää toimeenpanoa. Monet ehdotuksista ovat sellaisia, joita SAK on jo aiemmin esittänyt.

Erityistä kiitosta ansaitsee esitys, joka parantaa uhrin asemaa ja tarkentaa hyväksikäytön seuraamuksia niin, että ne kohdistuvat nykyistä paremmin hyväksikäyttöön syyllistyvään työnantajaan.

SAK pitää hyvänä myös ehdotusta, joka estäisi vilpillisessä tarkoituksessa toimivia työnantajia rekrytoimasta ulkomailta ja siten osaltaan ennaltaehkäisisi työperäistä hyväksikäyttöä.

Ehdotus hyväksikäytetyn ulkomaalaisen oikeusaseman parantamisesta on myös kannatettava. Työryhmä esittää ulkomaalaislain muuttamista niin, että työperäisen hyväksikäytön uhrilla olisi oikeus jatkaa maassa oleskelua, työnhakua ja työntekoa samalla tai muulla ammattialalla oleskelulupansa puitteissa.

– Oleskelulupajärjestelmää pitää joustavoittaa niin, että työntekijä voisi tarvittaessa siirtyä toiselle toimialalle. Nykykäytäntö lisää työntekijän riippuvuutta yhdestä työnantajasta ja altistaa hyväksikäytölle, sanoo SAK:n maahanmuuttopolitiikan asiantuntija Eve Kyntäjä.

Työryhmä esittää kaikkiaan 14 toimenpide-ehdotusta, jotka koskevat sekä lainsäädäntötoimia että viranomaisten ohjeistukseen ja yhteistoiminnan parantamiseen liittyviä toimenpiteitä.

– Ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttö on kasvava ja vakava ongelma, johon tarvitaan nopeita ratkaisuja. Toivomme, että ministeriön työryhmän ehdotukset saadaan nopeasti käytäntöön, Kyntäjä sanoo.

Maahanmuuttopolitiikan asiantuntija Eve Kyntäjä, puh. 0400 513 162

What do you want to do ?
New mailCopy

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.