SAK:n edustajistossa esillä ajankohtainen työmarkkinatilanne ja sopimuskierros

Tervetuloa kuulemaan tuoreimmat uutiset sopimuskierrokselta SAK:n edustajiston kokoukseen torstaina ja perjantaina 21.–22. marraskuuta. Toimittajat voivat tulla seuraamaan kokousta molempina päivinä.

Kokous alkaa torstaina kello 10 puheenjohtaja Jarkko Elorannan ajankohtaisella työmarkkinakatsauksella, jonka jälkeen edustajat käyvät yleiskeskustelun.

Toimittajilla on mahdollisuus osallistua lounaalle kello 13–14 ja tehdä kokouksen aikana haastatteluja.

Edustajiston kokouksessa vierailee torstaina Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson klo 12.

Edustajiston kokouksen ohjelma ja liittojen esitykset

Ilmoittautuminen keskiviikkoon klo 14 mennessä

Helsinki Congress Paasitorni
Paasivuorenkatu 5 A, Helsinki

Tunniste sosiaalisessa mediassa
#SAKedustajisto

Lisätiedot ja haastattelujärjestelyt
Viestintäpäällikkö Marjo Pihlajaniemi
marjo.pihlajaniemi@sak.fi

Työvoimapulan taustalla usein liian pieni palkka sekä työn kestoon ja rekrytointiin liittyvät puutteet25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tänään julkaistussa tutkimuksessa tarkastellaan työvoimapulaa sekä avoinna olevien työpaikkojen laatua. Tutkimukseen valitut SAK:laiset ja muutamat muut ammattiryhmät sijoittuvat avoimien työpaikkojen laatuindikaattorissa heikoimpaan- ja keskiryhmään. Vuonna 2019 työvoiman saatavuudessa esiintyi ongelmia erityisesti suojelu- ja vartiointityöntekijöiden, teollisuustuotteiden kokoonpanijoiden, siivoojien ja kotiapulaisten sekä postinjakajien tehtävissä. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka tilasi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK).