SAK:n hallitus: Pitkän työuran tehneitä ei voi jättää tyhjän päälle

Julkinen keskustelu pyörii liikaa numeroiden ympärillä ja unohtaa ihmiset, joiden pärjääminen ja sitä kautta koko elämä voi mennä raiteiltaan työttömyyden kohdatessa. SAK:n hallitus vaatii työttömyysturvan lisäpäivien säilyttämistä ja yrityksiltä yhteiskuntavastuun kantoa.

Pitkän työuran tehneiden toimeentulo on turvattava tilanteessa, jossa työllistymismahdollisuudet ovat karanneet käsistä, mutta eläkkeeseen on vielä matkaa.

– Eläkeputkesta puhuttaessa häivytetään sitä tosiasiaa, että työttömyysturvan lisäpäivillä olevat ovat ikääntyviä pitkäaikaistyöttömiä. Tämän vuoden alusta lisäpäivien ikäraja nousi jo 62 vuoteen. Näiden ihmisten uudelleen työllistyminen on hyvin vaikeaa, ja siksi heidän taloudellinen pärjäämisensä on turvattava, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

SAK vaatii, ettei budjettiriihessä tehdä päätöstä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta. SAK on valmis keskustelemaan ikääntyvien työllisyyden parantamisesta. Tällöin pöydällä on kuitenkin oltava myös se, miten ikääntyvien työssäjaksamista ja työkykyä parannetaan.

– Monet SAK:laiset tekevät edelleen fyysisesti raskasta työtä, josta selviytyminen vanhuuseläkkeeseen saakka jää haaveeksi.

Valtiovarainministeriön virkamiehet esittivät raportissaan useita heikennyksiä, mukana työttömyysturvan lisäpäivien poistaminen. Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen yrittäjät ovat ehdottaneet VM:n esitysten toteuttamista sellaisenaan.

– On vaikea nähdä, että tämä toisi lisää tai pelastaisi yhtään työpaikkaa. Eläkeköyhyyttä sen sijaan on varmasti luvassa.

SAK laski, että jos kaikki VM:n virkamiesten leikkausesitykset toteutuvat, voi 60-vuotiaana työttömäksi jääneen keskipalkkaisen henkilön kuukausieläke laskea yli 330 euroa. Tämä on todella iso summa eläkeläiselle.

– Mitä näille ihmisille tapahtuu? Näinkö me palkitsemme pitkän työuran tehneitä ihmisiä? Eloranta kysyy.

Yritysten pitää kantaa vastuunsa irtisanomistilanteissa

SAK:n hallitus vaatii, että yritysten on kannettava vastuunsa irtisanomistilanteissa. Yhteiskuntavastuun tarve näkyy esimerkiksi Jämsän Kaipolan tehtaan tapauksessa. UPM kertoo verkkosivullaan arvonsa. Sivulla sanotaan “Haluamme olla vastuullinen osa yhteisöjä, joissa toimimme, ja tehdä paikallista yhteistyötä”.

Kaipolasta irtisanottavien joukossa on monia työttömyysturvan lisäpäivien poistamisen ensimmäisiä uhreja. He joutuvat nyt työttömäksi alalta ja seudulta, jonka työllistymismahdollisuudet ovat vähäiset. Jos lisäpäivät poistuvat, nyt työttömäksi joutuvista monet putoavat työmarkkinatuelle 2023. Sen taloudelliset vaikutukset paitsi irtisanotun ihmisen elämään, mutta myös kaupungin ja seutukunnan elinvoimaisuuteen, ovat surulliset.

– Kaipolan tehtaan sulkeminen on valtava isku koko yhteisölle, ja se tuntuu suoraan tai välillisesti monessa tehtaasta tulonsa saavassa kodissa, SAK:n Jarkko Eloranta toteaa.

SAK:n hallitus peräänkuuluttaa, että nyt UPM:llä on velvollisuus näyttää yhteiskuntavastuunsa. Erilaiset ratkaisut, joilla parannetaan ihmisten työllistymismahdollisuuksia ja toisaalta estetään Jämsän talousalueen kuihtuminen, ovat nyt tarpeellisia ja osoittavat, että UPM elää arvojensa mukaisesti.

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.