SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän

Palkansaajista löytyy runsaasti valmiutta lakkoilla oman palkkansa puolesta. Syynä on huoli omasta pärjäämisestä hintojen noustessa.

SAK:n Kantar Publicilla teettämän tutkimuksen mukaan palkansaajista jopa 68 prosenttia on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että lakko-oikeus on perusoikeus, jota ei saa rajoittaa. Puoluekannatuksella mitattuna suurin kannatus lakko-oikeudella on vasemmistoliiton ja SDP:n kannattajissa.

- Kannatusta lakko-oikeudelle löytyy runsaasti jopa nihkeimmin asiaan suhtautuvissa kokoomuslaisissa palkansaajissa, joista rajoittamista missään olosuhteissa vastustaa hieman vajaa puolet eli 44 prosenttia, kertoo SAK:n johtaja Jyrki Konola.

Palkansaajat ovat myös valmiita käytännön tekoihin. Kysyttäessä valmiudesta osallistua lakkoihin palkkansa parantamiseksi jopa 56 prosenttia työntekijöistä vastasi myöntävästi.

Jos katsotaan palkansaajien jäsenyyttä ammattiliitossa, kannatusta löytyy jokaisen keskusjärjestön riveistä. SAK:laiseen ay-liikkeeseen kuuluvilla näyttää olevan hieman enemmän lakkovalmiutta kuin muilla: 74 prosenttia on valmis osallistumaan lakkoon, jos aiheena on oman palkan parantaminen.

- Tämä on näkynyt hyvin kirkkaasti viimeisten kuukausia aikana, kun SAK:laiset ammattiliitot päättivät koordinoida työehtosopimustoimintaa varmistaakseen jokaiselle ostovoimaa turvaavat palkankorotukset, Jyrki Konola sanoo.

Yksi tärkeimpiä syitä lakkovalmiuteen on se, että palkansaajat ovat erittäin huolissaan toimentulostaan hintojen nousemisen vuoksi. 59 prosenttia palkansaajista kertoo olevansa huolissaan kotitaloutensa toimeentulosta hintojen nousemisen vuoksi. Huoli korostuu erityisesti niillä, jotka ovat työntekijäasemassa (67 %).

- Mitä pienemmät ovat henkilön tulot, sitä suurempi on huoli omasta toimeentulosta hintojen noustessa. Harvemmin kuitenkaan luvut ovat näin murskaavia, arvioi SAK:n tutkimusasiantuntija Ari-Matti Näätänen.

Kantar Publicin toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin palkansaajien näkemyksiä toimeentulosta, lakko-oikeudesta, lakkojen hyväksyttävyydestä palkkojen nostamisen välineenä ja omasta valmiudesta osallistua lakkoihin. Osallistujat arvioivat myös oman taloutensa tilaa hintojen noustessa. Vastaajia oli 1 504 ja vastukset kerättiin 20.–23.1.2023. Virhemarginaali on 2,5 prosenttia kumpaankin suuntaan. Löydät koko tutkimuksen liitteestä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.