Saksalainen rakennusalan vaikuttaja Eberhard Schöck kuollut 86-vuotiaana

Schöck Groupin ja Schöck Bauteile GmbH:n perustaja Eberhard Schöck menehtyi 19.1. Ennakkoluuloton uudistaja muokkasi rakennusalan ajattelua ja tuotti useita merkittäviä innovaatioita yrittäjäuransa aikana. Schöckin nimissä on useita patentteja. Hän tunnisti ensimmäisenä kylmäsillan aiheuttamat ongelmat rakentamisessa ja loi niihin myös ratkaisun.

Vaatimattomista oloista lähtöisin ollut Eberhard Schöck kiinnostui rakentamisesta ja varhain. Päästäkseen opiskelemaan rakennustekniikkaa hän aloitti oppisopimuksella muurarina, mikä oli osa valmistavia opintoja. Muurarin ammattitutkinnon jälkeen Schöck suoritti rakennusalan tutkinnon Stuttgartin ammattikorkeakoulusta ja jatkoi sen jälkeen rakennustekniikan opintojaan Hampurin teknillisessä korkeakoulussa. Opiskeluaikanaan hän työskenteli myös ulkomailla tutustuakseen erilaisiin tapoihin rakentaa.

Innovaatioita vuodesta 1962

Schöck perusti ensimmäisen oman yrityksensä vuonna 1962. Alusta lähtien halu luoda uutta ja panostaa tuotekehitykseen on ollut tärkeä osa yhtiön ja sen perustajan identiteettiä. Vuonna 1979 Schöck vietti perheineen joulua Zermattissa Sveitsissä. Hän on myöhemmin kertonut panneensa loman aikana merkille kosteat katot, joita hän piti osoituksena kylmäsiltojen haitallisista vaikutuksista ulokebetoniosiin. Ratkaisuksi syntyivät ensimmäiset luonnokset uudesta tuotteesta. Vuonna 1983 lanseerattiin Schöck Isokorb®, joka vähentää teräsbetoniulokkeiden kylmäsiltoja ja niistä aiheutuvia rakennevaurioita.

HauConin toimitusjohtaja Björn Lindgren nostaa esiin Eberhard Schöckin yhteiskunnallisen merkityksen.

- Schöck Group tunnetaan Keski- ja Itä-Euroopassa yhteiskuntavastuuohjelmastaan. Yhtiö varmistaa omalta osaltaan koko rakennusalan tulevaisuutta tukemalla eri maissa alan ammatillisen koulutuksen nykyaikaistamista. Vain sitä kautta voidaan myös kehittää toimintamalleja. Eberhard Schöckin kaltaisia tulevaisuuteen panostavia visionäärejä tarvitaan kaikissa maissa, toteaa Lindgren.

Schöck-parvekkeesta on vähitellen tullut rakennusalalla käsite myös Pohjoismaissa.

- Olen työskennellyt Schöckin tuotteiden parissa jo 15 vuotta. Perheyhtiö on tänäkin aikana esitellyt tasaista tahtia uusia ratkaisuja kansainvälisille markkinoille. Kun puhutaan kylmäsiltojen katkaisusta rakenteissa, on Schöckin asiantuntemus ja kokemus aivan omaa luokkaansa, sanoo Lennart Söderström, joka vastaa Schöck-tuoteryhmästä HauCon Finland Oy:ssä.

Lisätietoja:

Björn Lindgren, toimitusjohtaja, HauCon Finland Oy, +358 50 552 1455, bjorn.lindgren@haucon.fi

Lennart Söderström, Schöck tuoteryhmä, liiketoimintayksikön vastaava, HauCon Finland Oy, +358 207 430 894, lennart.soderstrom@haucon.fi

Hyttipojankuja 2

0207 430 890https://www.haucon.fi/

HauCon Finland Oy

Vuonna 1988 perustettu HauCon-ryhmä on yksi Pohjoismaiden johtavista betonirakentamisen erikoistuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajista rakennusteollisuudelle ja elementtitehtaille. Itsenäiset ja paikallisesti omistetut yksiköt toimivat Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Yhteensä henkilöstöä on noin 80 ja liikevaihto n. 80 miljoonaa euroa. Suomen yhtiö on toiminut vuodesta 2012 alkaen. www.haucon.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HauCon Finland Oy

Ensimmäisenä maailmassa - Lujabetonin Superlaatta-välipohjaratkaisuun yhdistetty Schöck IQlick-ripustus nopeuttaa parvekerakentamista merkittävästi8.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lujabetonin Superlaatta-välipohjaratkaisuun yhdistetty betonisen ulokeparvekkeen Schöck IQlick-kiinnitysjärjestelmä on pilottihankkeessa Turun Kirstinpuiston 13-kerroksisen kerrostalon parvekkeissa. Ratkaisu helpottaa olennaisesti suurten parveke-elementtien asentamista, sillä parveke pikakiinnitetään Superlaattaan momenttiavaimella pulttiliitoksella hankalan tuentatornin rakentamisen ja jälkivalun sijaan.