Sale-pyörä laskeutuu lanseerauspäivänään Näsinneulasta

Tamperelaiset saavat kaupungin joukkoliikenneverkoston uusimman jäsenen, Sale-pyörän, käyttöön maanantaina 7.6., kun kulkupeli lanseerataan Keskustorin tuntumassa järjestettävässä tapahtumassa. Sale-pyörät lasketaan kaduille hieman ennakoitua aikaisemmin, sillä lanseerauksen arvioitiin alun perin menevän lähemmäs juhannusta. Lanseerauspäivä on samalla ensimmäinen virallinen Sale-pyörä-päivä, jota vietetään jatkossa vuosittain.

Sale-pyörän hillitty väritys mukailee Pirkanmaan Salejen uutta myymälämiljöötä. Kuva: Pasi Tiitola

Sale-pyörää päästään polkemaan Tampereella jo kesäkuun toisella viikolla, jolloin yhteensä 200 pyörää saapuu helpottamaan keskustassa ja keskustan tuntumassa liikkumista. Kaupunkipyörien infrastruktuuri on nyt valmiina, joten pyöriä ei tarvitse pidätellä tallissa pidempään. Palvelu täydentyy lopuilla 500 pyörällä vaiheittain heinäkuun aikana.

– Olemme iloisia, että saamme kaupunkipyörät käyttöön jo kesän alussa, vaikkei pyöräverkosto olekaan toimitusvaikeuksista johtuen täydessä laajuudessaan lanseerauspäivänä. Alkuun käytössä ovat keskustan pyöräasemat ja niitä otetaan käyttöön lisää sitä mukaa kun pyörien määrä kasvaa, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.

Tyylikkäästi satulassa ja ostoksilla

Kesäkaduilla Sale-pyörän tunnistaa hillityn vaaleasta värityksestä, ja Sale-brändi näkyy muun muassa pyörän rungon ja korin teippauksissa. Sale-ilme ei ole aivan yhtä räiskyvä kuin mihin myymälöissä on totuttu.

– Valittu linja johtuu siitä, että Pirkanmaan kaikki Salet uudistuvat tämän vuoden aikana miljööltään entistä harmonisemmiksi. Kaupunkialueella esimerkkeinä uudistuksesta ovat keväällä remontoidut Hatanpään ja Amurin Salet. Samaa hyvää fiilistä haluttiin myös kaupunkipyörien ulkoasuun, Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen Pirkanmaan Osuuskaupalta kuvailee.

Tampereen kaupunki valitsi Pirkanmaan Osuuskaupan huhtikuussa Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi, ja Sale-brändi valikoitui kaupunkipyörien visuaaliseksi kärjeksi nopeutensa ja helppoutensa vuoksi. Pyörien ulkoasun lisäksi Sale-brändi näkyy yhtenäisesti pyöräasemissa ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksessa, jolla pyöräilijä ottaa kaupunkipyörän käyttöön.

Ensimmäistä Sale-pyörä-päivää vietetään näyttävin menoin

Sale-pyörät lanseerataan 7.6. Jugendtorilla Commercen talon edustalla järjestettävässä tapahtumassa, joka näkyy ja kuuluu myös verkossa – ohjelmaa pääsee seuraamaan etäyhteyksin Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-livessä. Pyörät taipuvat tapahtumassa moneen maailmanennätysyrityksestä stomp-esitykseen.

Päivän aikana nähdään myös Sale-pyörällä Näsinneulasta tehtävä stunt, joka striimataan suorana Jugendtorin jättiscreenille ja Facebook-liveen.

Tapahtumassa annetaan henkilökohtaista opastusta kaupunkipyörien käyttöön, ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksen ladanneille on luvassa päivän mittaan pieniä palkintoja. Koko lanseerauspäivän ohjelma aikatauluineen päivittyy toukokuun aikana Pirkanmaan Osuuskaupan verkkosivuille osoitteeseen www.pirkanmaanosuuskauppa.fi/salepyora sekä Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-tililtä löytyvään tapahtumaan.

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Tampereen kaupunkipyöräpalvelu tulee osaksi Nyssen liikenneperhettä. Lisätietoja kaupunkipyörien käytöstä kevään aikana nysse.fi.

Tampereen kaupunki - Kaupunkiympäristön palvelualue vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelusta ja kehittämisestä. Kaupunkipyöräjärjestelmää kehitetään kestävän liikkumisen toimenpiteenä osana Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekarttaa.

Lanseerauksen yhteydessä käyttöön otetaan keskustassa ja sen tuntumassa sijaitsevat kaupunkipyöräasemat. Asemaverkosto laajenee täyteen kapasiteettiinsa vaiheittain kesä–heinäkuun aikana. Kuva: Tampereen kaupunki
Sale-pyörät tulevat osaksi Nyssen liikenneperhettä. Kuva: Pasi Tiitola
Pyörä otetaan käyttöön Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksella. Kuva: Pasi Tiitola
Pyörän lukko aukeaa skannaamalla siinä oleva QR-koodi sovelluksen avulla. Kuva: Pasi Tiitola
Kuva: Pasi Tiitola

Risma sai kaavaluonnoksensa – ”Asiakkaille annetaan poikkeavat vaikutusmahdollisuudet”10.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Kaleva-Hakametsän ydinalueen, Risman, tulevaisuus alkaa piirtyä konkreettiseksi. Kaavaluonnos alueen käytöstä on tullut vastikään nähtäville, ja Risman ulkoiset puitteet saavat sitä kautta tarkemman hahmon. Rakennushankkeen maaliviiva on piirretty 2020-luvun jälkimmäiselle puoliskolle, mutta eri sidosryhmät ovat päässeet vaikuttamaan Risman anatomiaan hankkeen alusta lähtien. Yksi ajatus on hankkeen edetessä vahvistunut: Risma on kokonaisuus, josta päättävät asiakkaat itse.

Rekki avaa Sokokselle osaston ja Prismoihin droppipisteet – ”Second hand pitää tuoda asiakkaan luokse”11.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tamperelainen merkkivaatteiden second hand -edelläkävijä Rekki ja Pirkanmaan Osuuskauppa aloittavat yhteistyön. Entuudestaan verkkokauppana tunnettu toimija avaa toukokuun lopulla Sokokselle oman osaston, josta voi ostaa ja jonne voi viedä myytäväksi laadukkaita second hand -vaatteita ja -asusteita. Lisäksi Pirkkalan ja Kalevan Prismoihin tulee Rekin droppi- eli vastaanottopisteet, joihin asiakas voi viedä myyntiin tarkoitettuja vaatteita.