Salo: Paine painostustoimiin kasvaa

Insinööriliiton puheenjohtajan Samu Salon mielestä teknologiateollisuuden työnantajien joustamattomuus on johtamassa siihen, että alalla nähdään uusia työtaistelutoimia.
Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo

– On erikoista, että työnantajat haluavat tällaisena aikana väenväkisin kriisiyttää tilanteen. Näyttää väistämättömältä, että työnantajien jyrkkä ja järkähtämätön linja vie alan uusiin, entistä kovempiin painostustoimiin, Salo sanoo.

Ylempien toimihenkilöiden työehtosopimusneuvottelut teknologiateollisuuden kolmella alalla ovat eivät näytä tuottavan tulosta. Tekstien osalta yhteinen näkemys on löytynyt, mutta palkankorotuksen tason ja mallin osalta neuvotteluissa on jämähdetty lähtötelineisiin.

– Työnantajan liikkumista voi verrata etanan etenemiseen, vauhti ei päätä huimaa. Tarjotut prosentit ovat naurettavan alhaisia, selvästi alle inflaation. Kun työnantaja on vielä jättämässä osan ylemmistä toimihenkilöistä korotusten ulkopuolelle, edellytykset sovun löytymiselle alkavat olla nollassa, hän sanoo.

Neuvottelujärjestö Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry tavoittelee ostovoimaa kasvattavaa yleiskorotusta kaikille alojen ylemmille toimihenkilöille. Tämä ei ole kelvannut työnantajalle kunnolla edes neuvottelujen pohjaksi.

– Työnantaja haluaa jälleen kerran kohdistaa ylempiin toimihenkilöihin eriarvoistavaa mallia, jossa pienten korotusten kohdistumisesta yritykset saisivat päättää vapaasti. Insinööriliitto ei voi hyväksyä ajatusta, että osa jäsenkunnasta jää ilman yleiskorotusta, Salo sanoo.

Hänen mukaansa Suomen talous kasvaa ja valtaosalla teknologiateollisuuden yrityksillä menee hyvin. Insinööriliiton tavoite on saada aikaan sopimusaloille sopimukset, mutta ei millä tahansa ehdoilla.

– Näyttää siltä, että työnantajalla on erilainen lähestymiskulma asiaan. Talouden hyvä vire voidaan näköjään vaarantaa, vaikka työtaistelutoimilla, kunhan ei tarvitse tuumaakaan tinkiä omista, ideologisista lähtökohdistaan, Salo ihmettelee.

Teknologiateollisuuden, suunnittelu- ja konsulttialan sekä tietotekniikan palvelualan sopimusaloilla on oltu marraskuun jälkeen sopimuksettomassa tilassa. Teknologiateollisuudessa sekä suunnittelu- ja konsulttialalla neuvotteluja on jo vauhditettu ylityö- ja vapaa-ajalla matkustamisen kielloilla.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo