Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.

- Sipilän hallitus on muun muassa jäädyttänyt sosiaalietuuksien indeksit ja heikentänyt esimerkiksi eläkeläisten asemaa monin tavoin. Totta kai tällaiset leikkaukset näkyvät ihmisten arjen hyvinvoinnissa.

Sosiaalibarometrin mukaan jopa 60 prosenttia sosiaalityöntekijöistä on sitä mieltä, että perusturvan varassa elävien ihmisten hyvinvointi on heikentynyt ja noin puolet on sitä mieltä, että perusturvan leikkaukset ovat heijastuneet tuntuvasti ihmisten toimeentuloon ja palveluntarpeeseen: ”toivottomuus ja masentuneisuus lisääntyneet”, todetaan.

- Viesti ihmisten tilanteesta on otettava vakavasti. Esimerkiksi lapsiperheköyhyys on lisääntynyt viime vuosina hälyttävästi. Tilastokeskuksen mukaan jopa 119 000 lasta elää Suomessa köyhyydessä. Se on järkyttävä luku. Seuraavan hallituksen on nostettava lapsiperheköyhyyden vähentäminen politiikan keskeiseksi painopisteeksi.

Vakavien lukujen äärellä Marin haluaa kuitenkin nähdä toivoa: ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen on olemassa keinoja, joita myös Sosiaalibarometrissä nostetaan esiin.

- Oikeastaan kaikki barometrissä esiin nostetut keinot, kuten toisen asteen koulutus, pitkäaikaistyöttömien tukeminen kohti työelämää sekä hyvinvoinnin ja terveyden tukeminen ovat vahvasti mukana ohjelmassamme.

- SDP on sitoutunut siihen, että eriarvoisuutta vähennetään seuraavalla vaalikaudella. On tehtävä sellaista politiikkaa, joka vahvistaa kaikkien suomalaisten luottamusta tulevaan. Suomesta pitää jälleen tehdä maa, jossa jokaisesta pidetään huolta ja jossa yhteiskunnan palvelut toimivat. Siksi tarvitaan ihmisten hyvinvointia lisääviä uudistuksia sosiaaliturvaan, koulutukseen sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.