Sanna Marin SDP:n Kuntapäivillä: Oikea-aikaiset palvelut keskiössä aluevaaleissa

SDP:llä on koossa jo 1207 ehdokasta tammikuussa pidettäviin aluevaaleihin. SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marinin mukaan aluevaaleissa on tärkeää varmistaa palveluiden parempi laatu ja saatavuus sekä henkilöstön hyvinvointi.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP haluaa varmistaa myös sosiaalipalveluiden yhdenvertaisen laadun ja saatavuuden tulevissa aluevaaleissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa on kyse muustakin kuin vain terveydenhuollosta. Myöskään palo- ja pelastustoimen merkitystä ei sovi unohtaa.

Pääministeri Sanna Marin nosti SDP:n kuntapäivien puheessaan esiin suomalaisen hyvinvointivaltion menestystarinan ja korosti sosialidemokraattien roolia sen puolustajina.

- Hyvinvointivaltio on nyt ottamassa seuraavan askeleen, kun parannamme merkittävällä tavalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tilaa sote-uudistuksen avulla, Marin sanoi.

Marin nosti puheessaan esiin myös seitsemän päivän hoitotakuun toteuttamisen sekä sote-henkilöstön hyvinvoinnin parantamisen.

- SDP:n tavoite tulevissa hyvinvointivaluevaaleissa on, että ihmisten on saatava hoitoa aina, kun sitä tarvitsee. Oikea-aikaiset palvelut säästävät rahaa ja luovat hyvinvointia. Korona-ajan hoivavelan purkaminen on äärimmäisen tärkeä tehtävä. Jos hoito- ja hoivavelkaa ei hoideta kunnolla, on sillä kauaskantoiset, inhimillisesti ja taloudellisesti merkittävät seuraukset, Marin sanoi.

- Hyvinvoiva ja riittävä henkilöstö on laadukkaiden palveluiden edellytys. Koronapandemia on vaatinut sote-henkilöstöltä paljon, ja kuormitus on ollut todella merkittävää. Hoitohenkilökunta on venynyt ja joustanut, jotta suomalaiset saavat hoitoa ja hoivaa aina kun sitä tarvitsevat. Meidän on nostettava entistä voimakkaammin keskusteluun ihmisten jaksaminen ja työhyvinvointi.

SDP:llä on koossa jo 1207 ehdokasta tuleviin hyvinvointivaaleihin.

- Ehdokashankinta on ollut sujuvaa, mikä kertoo siitä, kuinka tärkeinä me sosialidemokraatit pidämme näitä vaaleja ja sujuvaa arjen palvelua, Marin sanoi.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin puhe puoluevaltuuston kokouksessa 20.11.202120.11.2021 13:28:49 EET | Tiedote

Muutokset puhuttaessa mahdollisia. Hyvät toverit, Onpa upeaa nähdä teitä kaikkia! Olen todella iloinen, että voimme kokoontua ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen puoluevaltuuston kokoukseen näin kasvotusten. On myös hienoa kokoustaa täällä Oulussa juuri tänä vuonna, kun kaupunki valittiin myös vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Lämpimät onnittelut vielä kerran kilpailun voitosta! Haluan myös toivottaa kaikille oikein hyvää lapsen oikeuksien päivää. Hyvät ystävät, Suomalainen hyvinvointivaltio on menestystarina. Olemme osoittaneet, että kun ihmisille tarjotaan arjen peruspalveluita, myös taloudellinen hyvinvointi kasvaa. Olemme osoittaneet, että kun kaikki otetaan mukaan laadukkaaseen koulutukseen, olemme koko kansana viisaampia. Hyvinvointivaltio on jo välillä ehditty julistaa menneisyyteen kuuluvaksi. Se on kuulemma pitkällä aikavälillä kestämätön. Me sosialidemokraatit emme ole tätä mieltä. Me muistamme myös, kuinka joitakuita vuosia takaperin puhuttiin sosialidemokra

SDP:n Sirpa Paatero: Koronakriisistä selviäminen edellyttää hallittua siirtymää hyvinvointialueille ja toimivien rakenteiden lisäksi uudenlaisia, laadukkaita palveluja20.11.2021 13:23:57 EET | Tiedote