Sarjakuvan lyhyt historia esittelee koko taiteenlajin historian

Juri Nummelinin Sarjakuvan lyhyt historia esittelee koko taiteenlajin historian selkeästi ja monipuolisesti aina 1700- ja 1800-lukujen ensimmäisistä kokeiluista nykypäivään.

Kansi: Juri Nummelin, Sarjakuvan lyhyt historia

Sarjakuvan lyhyt historia nostaa ensimmäistä kertaa esille rinnakkain koti- ja ulkomaisia sarjakuvataiteilijoita ja heidän tuotantoaan. Myös naistekijät ovat keskeisesti esillä. Teoksessa muu populaarikulttuurin historia ja yhteiskunnalliset muutokset kulkevat rinnakkain sarjakuvataiteen muutosten rinnalla.

Mukana kirjassa ovat niin maailman vanhimmat sanomalehtisarjakuvat kuin supersankarisarjakuvat ja japanilaiset mangatkin. Huomiota kiinnitetään yhtä lailla underground-sarjakuvaan kuin kaikkein tunnetuimpiin sarjakuviin. Tuttujen suosikkien rinnalla teoksesta löytyy uusia tuttavuuksia.

Juri Nummelin on aiemmin kirjoittanut mm. teokset Elokuvan lyhyt historia ja Animaatioelokuvan lyhyt historia.

Tekijä: Juri Nummelin
Teos: Sarjakuvan lyhyt historia
Ilmestymispäivä: 12.10.2018

Suomen kirjastopalvelu Oy
kustannuspäällikkö
Tiina Aalto
tiina.aalto@avain.net

Kansi: Juri Nummelin, Sarjakuvan lyhyt historia

Avaimen kirjasyksy 2019 on julkistettu29.3.2019 12:18:00 EETTiedote

Avaimen syksyn 2019 kirjat ilahduttavat monipuolisuudellaan. Berliinin muuri murtui 30 vuotta sitten, ja Kati Koivikon teos kuljettaa DDR:n muutosten kautta tämän päivän Eurooppaan. Markku Kaskelan ja Tomi Kontion kirja houkuttelee vaelluksille Italiaan. Seija Simola oli eräs kaikkien aikojen hienoimmista laulajistamme, Ismo Loivamaa ja Pirkko Vekkeli kertovat hänen tarinansa kirjassa Kun aika on – Seija Simolan tarina. Tom of Finland -neuleet houkuttavat ulos lankakaapista teoksessa Neulo poika, neulo. Paula Hotin Gini-kirja kertoo kuningatarten ja katunaisten juomasta, ja Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita lumoaa kaikki puutalojen ystävät.