Satovahingot aiheuttavat miljoonatappiot viljelijöille

Poikkeuksellisen hankalien säiden takia noin 15-20 prosenttia viljasadosta jää tänä vuonna puimatta. Tämä aiheuttaa maltillistenkin arvioiden mukaan 100 miljoonan tappiot viljelijöille. MTK:n johtokunta vaatii, että satovahinkoihin on reagoitava suuremmilla toimenpiteillä.

Surkeiden sadesäiden takia myös puiduksi saatujen viljojen kohdallakin tilanne on huono. Kuivatuskustannukset kohoavat tuplaksi normaalivuoteen verrattuna. Erityisen suuri ahdinko on kuitenkin tiloilla, joissa lähes koko sato on jäänyt korjaamatta pelloilta.

– Hallitus on ryhtynyt toimiin poikkeustilanteen helpottamiseksi, kiitos siitä. Tähän mennessä ilmoitetut 25 miljoonan tuet eivät kuitenkaan riitä kattamaan menetyksiä. Alan kannattavuus on muutoinkin historiallisen heikkoa, ja ydinongelmia ei näillä tuilla saada korjattua. Hallituksen on haettava EU:sta kriisiapua viljelijöiden ahdinkoon, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila peräänkuuluttaa.

Satovahinkojen aiheuttamat tappiot heikentävät merkittävästi viljelijöiden yrittäjätulosta ja odotettavissa on, että monella maatilalla maksuvalmius on todella heikko. Pankeilta toivotaan ymmärrystä ja joustavuutta esim. neuvotella lainaehdoista ja uusista rahoitusmahdollisuuksista kassavajeen korjaamiseksi. Panosmyyjien hinnoitteluun kaivataan tilannetajua ja hinnankorotukset on peruttava.

–  Moni viljelijä on tehnyt merkittäviä panostuksia tuotantonsa kehittämineen, usein lainarahalla. Nyt ei edes kova työ ole auttanut, vaan olosuhteiden sanelemana monen tulos jää auttamatta tänä vuonna pakkaselle. Kriisi on koko ruoka-alan yhteinen. Jokaisen panosta ja vastaantuloa tarvitaan, jotta suomalaista ruokaa on tarjolla jatkossakin, Marttila huomauttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, puh. 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, puh. 040 523 3864

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.