Satovahingot aiheuttavat miljoonatappiot viljelijöille

Poikkeuksellisen hankalien säiden takia noin 15-20 prosenttia viljasadosta jää tänä vuonna puimatta. Tämä aiheuttaa maltillistenkin arvioiden mukaan 100 miljoonan tappiot viljelijöille. MTK:n johtokunta vaatii, että satovahinkoihin on reagoitava suuremmilla toimenpiteillä.

Surkeiden sadesäiden takia myös puiduksi saatujen viljojen kohdallakin tilanne on huono. Kuivatuskustannukset kohoavat tuplaksi normaalivuoteen verrattuna. Erityisen suuri ahdinko on kuitenkin tiloilla, joissa lähes koko sato on jäänyt korjaamatta pelloilta.

– Hallitus on ryhtynyt toimiin poikkeustilanteen helpottamiseksi, kiitos siitä. Tähän mennessä ilmoitetut 25 miljoonan tuet eivät kuitenkaan riitä kattamaan menetyksiä. Alan kannattavuus on muutoinkin historiallisen heikkoa, ja ydinongelmia ei näillä tuilla saada korjattua. Hallituksen on haettava EU:sta kriisiapua viljelijöiden ahdinkoon, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila peräänkuuluttaa.

Satovahinkojen aiheuttamat tappiot heikentävät merkittävästi viljelijöiden yrittäjätulosta ja odotettavissa on, että monella maatilalla maksuvalmius on todella heikko. Pankeilta toivotaan ymmärrystä ja joustavuutta esim. neuvotella lainaehdoista ja uusista rahoitusmahdollisuuksista kassavajeen korjaamiseksi. Panosmyyjien hinnoitteluun kaivataan tilannetajua ja hinnankorotukset on peruttava.

–  Moni viljelijä on tehnyt merkittäviä panostuksia tuotantonsa kehittämineen, usein lainarahalla. Nyt ei edes kova työ ole auttanut, vaan olosuhteiden sanelemana monen tulos jää auttamatta tänä vuonna pakkaselle. Kriisi on koko ruoka-alan yhteinen. Jokaisen panosta ja vastaantuloa tarvitaan, jotta suomalaista ruokaa on tarjolla jatkossakin, Marttila huomauttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, puh. 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, puh. 040 523 3864

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.