Satovahingot aiheuttavat miljoonatappiot viljelijöille

Poikkeuksellisen hankalien säiden takia noin 15-20 prosenttia viljasadosta jää tänä vuonna puimatta. Tämä aiheuttaa maltillistenkin arvioiden mukaan 100 miljoonan tappiot viljelijöille. MTK:n johtokunta vaatii, että satovahinkoihin on reagoitava suuremmilla toimenpiteillä.

Surkeiden sadesäiden takia myös puiduksi saatujen viljojen kohdallakin tilanne on huono. Kuivatuskustannukset kohoavat tuplaksi normaalivuoteen verrattuna. Erityisen suuri ahdinko on kuitenkin tiloilla, joissa lähes koko sato on jäänyt korjaamatta pelloilta.

– Hallitus on ryhtynyt toimiin poikkeustilanteen helpottamiseksi, kiitos siitä. Tähän mennessä ilmoitetut 25 miljoonan tuet eivät kuitenkaan riitä kattamaan menetyksiä. Alan kannattavuus on muutoinkin historiallisen heikkoa, ja ydinongelmia ei näillä tuilla saada korjattua. Hallituksen on haettava EU:sta kriisiapua viljelijöiden ahdinkoon, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila peräänkuuluttaa.

Satovahinkojen aiheuttamat tappiot heikentävät merkittävästi viljelijöiden yrittäjätulosta ja odotettavissa on, että monella maatilalla maksuvalmius on todella heikko. Pankeilta toivotaan ymmärrystä ja joustavuutta esim. neuvotella lainaehdoista ja uusista rahoitusmahdollisuuksista kassavajeen korjaamiseksi. Panosmyyjien hinnoitteluun kaivataan tilannetajua ja hinnankorotukset on peruttava.

–  Moni viljelijä on tehnyt merkittäviä panostuksia tuotantonsa kehittämineen, usein lainarahalla. Nyt ei edes kova työ ole auttanut, vaan olosuhteiden sanelemana monen tulos jää auttamatta tänä vuonna pakkaselle. Kriisi on koko ruoka-alan yhteinen. Jokaisen panosta ja vastaantuloa tarvitaan, jotta suomalaista ruokaa on tarjolla jatkossakin, Marttila huomauttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, puh. 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, puh. 040 523 3864

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.