Saunassa sattuu palovammoja ja paloja – turvallisesti löylyyn uutenavuotena

Saunominen on suomalaisille rakas harrastus, ja oikein käytettynä sauna on turvallinen rentoutumispaikka. Vakuutusyhtiö Ifin tilastoista paljastuu kuitenkin, että sauna on toiseksi yleisin palovammojen aiheuttaja ja että saunaan jätetyt yllättävätkin esineet voivat johtaa saunapaloihin.
Pidä sauna aina tyhjänä. Kuva: Unsplash

Vakuutusyhtiö Ifin tilastojen mukaan tavaroiden säilyttämisestä saunassa aiheutuvia vahinkoja tapahtuu säännöllisesti. Yllättävätkin esineet ovat johtaneet palojen syttymiseen.

Etenkin pienissä asunnoissa saunaa hyödynnetään usein esimerkiksi vaatehuoneena tai pyykinkuivatukseen. Tähän sisältyy kuitenkin iso paloriski, sillä useimmiten palon aiheuttaa kiukaalle pudonneet pyykit. Kiukaalle voi päätyä tavaraa myös esimerkiksi lasten tai lemmikkien viemänä.

Ifin tilastojen mukaan esimerkiksi nämä ovat aiheuttaneet tulipalon oltuaan liian lähellä kiuasta:

1. Vaatteet ja kengät
  2. Pyyhkeet ja laudeliinat
  3. Lasten lelut
  4. Juomamukit
  5. Saunakiulu
  6. Siivousvälineet

Kurkista saunaan ennen kuin ajastat lämmityksen

Jos sauna on mahdollista ajastaa tai kytkeä päälle ulkopuolelta, on saunatila ehdottomasti syytä tarkistaa ennen kytkentää.

Saunassa palo voi alkaa esimerkiksi keittiötä salakavalammin, sillä kahden tai useamman oven takana kytevä palo saa kehittyä rauhassa ennen asukkaan havahtumista. Vaikka sauna kytkeytyisi vahingossa päälle, se on tyhjänä huomattavasti turvallisempi.

- Tarkistathan myös kodin palo- ja häkävaroittimien toiminnan säännöllisesti. Varoittimia on myös tärkeää olla kodissa tarpeeksi, jotta ne havaitsevat alkavat palot nopeasti, kommentoi Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Jussi Lindström.

Jos palo kuitenkin syttyy, jopa suppein kotivakuutus korvaa vahinkoja. Suojeluohjeiden mukaan omaisuuden säilyttäminen tai kuivattaminen saunassa on kuitenkin kiellettyä, ja ohjeiden laiminlyönti voi johtaa siihen, ettei korvausta makseta tai sitä alennetaan.

Sauna on toiseksi yleisin palovammojen aiheuttaja

Saunan kuumissa olosuhteissa voi myös satuttaa itsensä. Sauna on toiseksi yleisin palovammojen aiheuttaja, selviää Ifin vahinkotilastoista.

Ifin vahinkotilastojen mukaan saunassa on sattunut noin neljännes kaikista viimeisten kolmen vuoden (2019–2021) aikana korvatuista palovammavahingoista. Saunaa enemmän palovammoja sattuu vain ruoan ja juoman käsittelyssä.

Palovammat saunassa johtuvat yleisimmin joko kiukaasta tai kuumasta vedestä. Myös kiukaalta nouseva kuuma vesihöyry voi aiheuttaa palovammoja lauteilla istuville.

Valvo lapsia saunassa

Lapsille sattuu suuri osa saunan palovammavahingoista. He eivät osaa varoa samalla tavalla saunan kuumia osia tai kiehuvaa vettä.

Aikuisilla puolestaan alkoholi heikentää tasapainoa ja harkintakykyä. Saunaa ei olekaan syytä lämmittää eikä löylyihin mennä humaltuneena.

Yleensä saunassa sattuvat palovammat ovat lieviä, mutta joissain tapauksissa on tullut myös toisen ja kolmannen asteen palovammoja.

Lue, kuinka pitää huolta palovaroittimista

Pidä sauna aina tyhjänä. Kuva: Unsplash