Savusuolaa, sieniä ja Lapin poroa: HelmiSimpukka uudisti ruokalistansa huippuravintoloitsijan johdolla

HelmiSimpukan uusi ruokalista tuo keittiömestari Arto Rastaan näkemyksen ja intohimon kaikkien tielläliikkujien lautasille. Rastas on ravintola-alan rautainen ammattilainen, jonka ura on kulkenut Napapiirin HelmiSimpukasta maailman huippukeittiöihin – ja takaisin.

HelmiSimpukka Ravintolat uudisti ruokalistansa. Uusi menu on sekä suomalaisempi että kansainvälisempi. Valikoimaa selkeytettiin ja listalle tuotiin rakastettuja klassikoita, jotka maistuvat suomalaisille vuodesta toiseen. Sen vastapainoksi listalla on annoksia, joissa maistuvat niin lähi-idän mausteet kuin suomalainen syyssatokin.

Ruokalistan uudistustyötä on HelmiSimpukan tuotekehityksen kanssa ollut tekemässä ravintoloitsija ja keittiömestari Arto Rastas.

Annoksista löytyy niin lehtikaalta, kantarelleja, puolukoita, lohta ja poroa kuin falafeleja, tulisia kastikkeita ja avokadohummusta. Helmen legendaariset, itse tehdyt lihapullat ovat listalla edelleen kunniapaikalla, ja lounaslistan suosikkeihin kuulunut perinteinen lohikeitto tuotiin myös ruokalistalle, nyt savulohiversiona.

“Halusin tuoda listan tähän päivään. Kunnioitimme klassikoita huolellisella valmistuksella ja perinteisellä reseptiikalla. Sen lisäksi halusin tuoda tälle listalle hieman uusia ideoitani, kuten maailman makuja ja suomalaisen metsän antimia”, Rastas kertoo.

Ravintolatasoista ruokaa laadulla ja ammattitaidolla

HelmiSimpukka haluaakin lunastaa lupauksensa teiden parhaasta ruoasta. Käsite “huoltoasemaruoka” voidaan määritellä uudelleen ja vapauttaa se sen ikävästä mielleyhtymästä, uskoo HelmiSimpukan ketjujohtaja Tarja Kuittinen.

“Meillä on kaikissa HelmiSimpukka Ravintoloissa ammattitaitoiset kokit, jotka tekevät ruoan itse alusta loppuun. Tämä tarkoittaa valmiutta ja osaamista tehdä laadukasta, monipuolista ja herkullista ruokaa moneen makuun”, Kuittinen toteaa.

“Olin positiivisesti yllättynyt siitä, että ruoka tehdään asemilla itse, eikä ruoanlaitto tarkoita mitään valmispussien availua”, Arto Rastas sanoo.

Hän kehitti listalle kolme kokonaan uutta reseptiä. Vegaaninen falafelannos on tukevoitettu avokadohummuksella ja aiolilla, makkaraperunat saivat mausteisen säväyksen savusuolasta ja tulisista soosseista ja possu Arto Rastaan tapaan tarkoittaa suussasulavan pehmeäksi kypsytettyä porsasta siitakesienten, lehtikaalin ja punaviinikastikkeen kanssa.

Laadukkaat raaka-aineet tulevat läheltä

Koko listan perustana ovat tuoreet, laadukkaat raaka-aineet. Kaikki pääraaka-aineet ovat 100 % suomalaisia. Listalle uutuutena tuotuun Napapiirin poronkäristykseen haluttiin oikeaa poroa, eikä ulkomailta tuotua tarhakasvatettua saksanhirveä.

“Lihatoimittaja tosin varoitti, että toisinaan poro saattaa olla Ruotsin puolelta. Lapissa vapaana laiduntavat eläimet eivät katso valtakunnanrajoja”, Kuittinen nauraa.

Kasvisruokailijat ja vegaanit on huomioitu annoksilla, joissa pääraaka-aineena on suomalainen kasvisruokainnovaatio nyhtökaura.

Keittiömestari palasi juurilleen

Arto Rastaan ja HelmiSimpukan yhteistyö tarkoitti erään ympyrän sulkeutumista, sillä lukuisia ravintoloita perustanut ja suomalaista ruokakulttuuria maailmallekin vienyt Rastas on aloittanut uransa HelmiSimpukan keittiöstä 25 vuotta sitten.

“Olin 14-kesäisenä ensimmäisessä kesätyöpaikassani Napapiirin Shell HelmiSimpukassa. Etenin pikaisesti mittarikentältä täyttämään patonkeja ja lopulta ihan hellan ääreen HelmiSimpukan keittiöön,” Rastas kertoo.

HelmiSimpukan keittiössä tehtiin jo silloin paljon itse. Rastas muistelee leikanneensa ja nuijineensa porsaankyljyksiä ja vuolleensa perinteiseen tapaan jäistä poronlihaa käristystä varten.

“Kyllä se kipinä ja rakkaus ruoanlaittoon syntyi siellä aseman keittiössä. Siitä oli luontevaa siirtyä alan opintoihin ja edelleen rakentamaan omaa uraa keittiömestarina”, Rastas kertoo.

Siksi Rastaan HelmiSimpukasta saama puhelinsoitto viime keväänä oli mieluinen yllätys. Nykyään muun muassa Kulinaarista Instituuttia ja useita ravintoloita pyörittävä keittiömestari suhtautuu ruokaan intohimolla, oli kyse sitten fine diningistä tai huoltoasemaruoasta.

“Minun kantava ruokafilosofiani on se, että hyvä ruoka ei katso ympäristöä, vaan sitä voidaan tehdä missä vain. Tarvitaan vain laadukkaat raaka-aineet ja intohimoinen kokki, joka rakastaa työtään ja kunnioittaa asiakasta.”

HelmiSimpukan uusi ruokalista on saatavilla kaikilla HelmiSimpukka Ravintola -asemilla 31.10.2018.
Lue lisää: helmisimpukka.fi/uusiruokalista

Tarja Kuittinen, ketjujohtaja
HelmiSimpukka -ketju
Restel Liikenneasemat Oy
S-posti: tarja.kuittinen@restel.fi

Ville-Eemeli Junnola, markkinointi- ja tuotepäällikkö
HelmiSimpukka –ketju
Restel Liikenneasemat Oy
S-posti: ville-eemeli.junnola@restel.fi

Arto Rastas, keittiömestari ja ravintoloitsija
S-posti: arto@artorastas.fi

HelmiSimpukka-ketju tarjoaa tiellä liikkujille kattavat palvelut ja hyvää ruokaa ympäri Suomen. HelmiSimpukka Ravintola ja Express -asemat sijaitsevat jo yli 90:llä Shell- ja St1-huoltoasemalla ympäri Suomen.
www.helmisimpukka.fi

Restel Oy on suomalainen ravintola-alan yritys, johon kuuluu noin 170 ravintolaa, työllistäen tuhansia alan ammattilaisia. Restelin ravintoloita ovat BURGER KING®-, Taco Bell-, Rax Buffet-, HelmiSimpukka-, Grillsson-, Martina-, O’Learys-, Wanha Mestari-, Hemingway's -ravintolat sekä Tapahtumaravintolat.
www.restel.fi