Scandit avaa tutkimus- ja kehitysyksikön Tampereelle vahvistaakseen johtavaa asemaansa mobiilin konenäön ja lisätyn todellisuuden alalla

Tampere on yksi maailman johtavista kamerateknologioiden osaamiskeskuksista, ja Scandit on konenäön markkinajohtaja.

Mobiiliin konenäköön ja lisättyyn todellisuuteen (Augmented Reality, AR) perustuvien teknologioiden johtava kehittäjä Scandit ilmoittaa avaavansa tutkimus- ja kehitysyksikön Tampereelle. Scanditilla on jo toimipisteet Zürichissä, Varsovassa, Lontoossa, Bostonissa ja San Franciscossa, sekä sijoittajia, kuten GV (aiemmin Google Ventures), NGP Capital ja Atomico.

Scanditin teknologiaa hyödynnetään jo tuhansissa mobiileissa viivakoodinlukupalveluissa ja yli 100 miljoonassa mobiililaitteessa, jotka tekevät vuosittain miljardeja huipputarkkoja skannauksia jopa 480 skannauksen minuuttivauhdilla. Scandit rekrytoi Tampereelle mobiilin kuvankäsittelyn ja koneoppimisen asiantuntijoita, jotka tulevat kehittämään mobiilin tietokonenäön ja lisätyn todellisuuden teknologioita vähittäiskaupan, kuljetuksen, logistiikan, tuotannon ja terveydenhuollon suuryritysten tarpeisiin.

Tampere on ollut mobiiliteknologian innovaatiokeskus 1990-luvulta lähtien. Kaupunki yhdistetään vahvasti Nokian kamera- ja kuvantamisinnovaatioihin sekä Tampereen yliopistoon, jolla on vahva tausta signaalinkäsittelyssä. Paikallinen osaaminen sopii täydellisesti Scanditille, koska se työllistää mobiililaitteiden kamera- ja kuvantamisteknologiaan perehtyneitä huippuasiantuntijoita ja suunnittelijoita.

Business Tampere koordinoi kamerateknologioiden parissa Tampereen seudulla toimivia yrityksiä, akateemisia ja opiskelijoita yhdistävää, kansainvälistä Tampere Imaging Ecosystem -verkostoa. Scandit esittäytyy verkostolle tänään 18.6. järjestettävässä ekosysteemitapahtumassa, jossa Scanditin Tampereen tutkimus- ja kehitysyksikön avaamisen julkistaa Scanditin suunnitteluosaston apulaisjohtaja, tietohallintojohtaja ja perustaja Christof Roduner.

– Uusi Tampereen-toimistomme vahvistaa Zürichissä ja Varsovassa toimivia suunnittelutiimejämme, jotka rakentavat Scanditin konenäköön ja lisättyyn todellisuuteen perustuvia seuraavan sukupolven tuotteita, toteaa Scanditin suunnitteluosaston apulaisjohtaja ja tietohallintojohtaja Christof Roduner.

– Tiedämme, millaista osaamista Tampereelta löytyy, ja Scandit on ylpeä voidessaan liittyä osaksi tätä yhteisöä. Olemme iloisia Business Tampereen taholta saamastamme tuesta ja toivomme yhteistyön jatkuvan, jatkaa Roduner.

– Tampereen kamerateknologiaosaamisen ympärille rakentunut Tampere Imaging Ecosystem -verkosto on erittäin mielissään siitä, että Scandit liittyy mukaan yhteen maailman parhaista kuvantamisen ekosysteemeistä, toteaa Business Tampereen asiakkuusvastaava Oliver Hussey.

– Odotamme innolla, että voimme jatkaa yhteistyötä ja tukea Scanditia ekosysteemitoimintamme kautta, päättää Hussey.

Scandit

Scanditin teknologia antaa yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden kehittää perinteisiä tapojaan kohdata arkipäiväisiä asioita, ja se rikastuttaa fyysistä maailmaa reaaliaikaisesti sieppaamalla dataa viivakoodeista, teksteistä, esineistä ja muista visuaalisista tunnisteista mobiililaitteen, tablettien, älyvaatteiden, lennokkien tai robottien avulla.

Scanditin kehittämä mobiili datanluku- ja sieppausalusta perustuu tietokonenäköön, lisättyyn todellisuuteen ja koneoppimiseen. Vähittäiskaupan, kuljetuksen, logistiikan, tuotannon ja terveydenhuollon aloilla Scanditin teknologiaa voidaan hyödyntää mobiilisovellusten luomisessa ja käytössä esimerkiksi mobiilissa myyntipisteessä, mobiiliostamisessa, itsepalvelukassoilla, varastonhallinnassa ja toimitusvahvistuksissa.

Monet maailman innovatiivisimmista ja menestyneimmistä yrityksistä, kuten Sephora, Louis Vuitton, DHL ja Levi Strauss & Co, hyödyntävät Scanditin yrityskäyttöön tarkoitettua mobiilia datasieppausalustaa.

Business Tampere on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö, jonka tehtävä on edistää investointeja ja houkutella osaavaa työvoimaa sekä luoda paras ympäristö yritystoiminnalle. Yhtiö palvelee yrityksiä Tampereen kaupunkiseudun elinkeino-ohjelman mukaisilla asiakastoimialoilla, joita ovat uudistuva teollisuus, älykkään kaupunkiseudun ratkaisut sekä elämystalous.

Tampereen kaupunki
Tampere on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki ja Pirkanmaan maakuntakeskus. Lähikuntineen Tampere on Suomen toiseksi suurin kaupunkiseutu ja yksi Suomen nopeimmin kehittyvistä alueista. Se on huipputeknologian, tutkimuksen, koulutuksen, kulttuurin, urheilun ja liiketoiminnan keskus.

Christof Roduner, VP Engineering, CIO and co-founder, Scandit