SDP Helsinki: Heinäluoma tyytyväinen Helsingin päätökseen huomioida työntekijöitä koronan keskellä

Helsingin kaupunki on ilmoittanut palkkakehitysohjelman kautta tehtävistä palkankorotuksista ja kaikille työntekijöille myönnettävästä 200 euron arvoisesta kulttuuri- ja liikuntaseteliedusta. Tämän lisäksi SDP valtuustoryhmän esityksestä on selvityksessä työntekijöille maksettava erillinen koronalisä sekä kaupungin henkilöstön työhyvinvoinnin arviointi koronakriisin keskellä työskentelystä.

- Kaupunkimme työntekijöistä suurella osalla on takanaan raskas vuosi ja jaksamista vielä tarvitaan. On tärkeää, että kaupunki osoittaa arvostusta omille työntekijöilleen niin kertaluontoisena panoksena kuin myös pitkäjänteisellä suunnitelmalla. Nyt tehty päätös on seurausta SDP:n helmikuussa tekemästä esityksestä. Olen siitä iloinen ja nyt voi todeta, että kaupunginvaltuustossa todella voi vaikuttaa, sanoo SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Palkkakehityssuunnitelman avulla nostetaan palkkausta niissä ammattiryhmissä, joissa kaupungilla on rekrytointihaasteita. 2021 palkankorotuksia ohjataan mm. hoitohenkilökunnalle sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajille.

- Palkkakehityssuunnitelma on erittäin tervetullut työkalu palkkauksen kehittämiseen. Pääkaupunkiseudun elinkustannukset ovat muuhun maahan verrattuna suuret. Kaupungilla on töissä paljon pienipalkkaisia työntekijöitä, jotka täytyy myös ottaa kehitysohjelmassa huomioon. Meidän täytyy varmistaa, että esimerkiksi hoiva-alalla työskentelevillä on jatkossakin varaa asua ja työskennellä Helsingissä, jatkaa Heinäluoma.

- Toivon vahvasti, että kaupungin viime vuoden ylijäämästä osoitetaan työntekijöille koronalisä. Arvokkaan ja raskaan työn tekemisestä ansaitsevat kiitoksensa niin opettajat, lastenhoitajat, joukkoliikenteestä vastaavat työntekijät kuin myös hoitohenkilökunta. Tämä on arvovalinta, mikä kaupungin on syytä tehdä, vetoaa Heinäluoma.

Eveliina Heinäluoma
Kaupunginvaltuutettu, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan

SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa25.3.2021 18:25:28 EET | Tiedote

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.