SDP julkaisi Afrikka-politiikan linjauksensa: Suomi, EU ja Afrikka - kohti vahvistunutta kumppanuutta

SDP julkaisi tänään Afrikka-politiikan linjauksensa, joissa avataan puolueen ajattelua Suomen, EU:n ja Afrikan kumppanuuden vahvistamisesta.

– EU:lla ja Suomella sen aktiivisena jäsenenä on mahdollisuus ja velvollisuus edistää Afrikan myönteistä kehitystä tasavertaisen kumppanuuden pohjalta. Erityinen mahdollisuus Suomella on EU-puheenjohtajamaana. YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kuten ilmastonmuutoksen torjumisen sekä demokratian ja rauhan vahvistamisen kannalta Afrikka on avainasemassa, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

– Afrikan man
tereella on valtava potentiaali, mutta sen kestävä hyödyntäminen edellyttää kuitenkin tasavertaisia mahdollisuuksia osallistua maailmantalouteen. Suomen tulee olla aktiivinen globaalitoimija verovälttelyn ja veroparatiisien kitkemisessä sekä tukea Afrikan maiden oman verojärjestelmän ja veronkannon toimivuutta. Maakohtainen veroraportointi ja monikansallisten yritysten kirjanpito tekevät veronmaksun läpinäkyvämmäksi, Rinne jatkaa.

SDP:n Afrikka-politiikan ytimessä ovat esimerkiksi reilu työelämä, koulutuksen korostaminen kestävän kehityksen edellytyksenä, demokratian ja hyvän hallinnon tukeminen, vastuullisen kaupan ja talouden edistäminen sekä naisten ja tyttöjen oikeuksien vahvistaminen. Kehitysyhteistyön tarkoituksena on täydentää muuta taloudellista yhteisttä ja tarjota välineitä sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseksi. SDP kuitenkin näkee, että Suomeen tarvitaan Afrikka-politiikkaa pelkän Afrikan kehitysyhteistyöpolitiikan sijaan.

– Afrikan mailla on selkeäs
ti ilmaistu tahto ottaa tulevaisuutensa yhä vahvemmin omaan ohjaukseensa. EU:lla, ja Suomella sen aktiivisena jäsenenä, on erityinen mahdollisuus edistää Afrikan myönteistä kehitystä. SDP antaakin tukensa AU:n ja EU:n kumppanuusneuvottelujen viemiselle eteenpäin. Esitämme lisäksi, että Suomi määrittelisi tavoitteensa ja lähtökohtansa kumppanuudelle omassa Afrikkaa koskevassa strategiassa, sanoo SDP:n globaali- ja kehityspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Folke Sundman.

Tutustu SDP:n Afrikka-politiikan linjauksiin nettisivuillamme täällä.

Folke Sundman
folke.sundman@gmail.com

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.