SDP julkaisi Afrikka-politiikan linjauksensa: Suomi, EU ja Afrikka - kohti vahvistunutta kumppanuutta

SDP julkaisi tänään Afrikka-politiikan linjauksensa, joissa avataan puolueen ajattelua Suomen, EU:n ja Afrikan kumppanuuden vahvistamisesta.

– EU:lla ja Suomella sen aktiivisena jäsenenä on mahdollisuus ja velvollisuus edistää Afrikan myönteistä kehitystä tasavertaisen kumppanuuden pohjalta. Erityinen mahdollisuus Suomella on EU-puheenjohtajamaana. YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kuten ilmastonmuutoksen torjumisen sekä demokratian ja rauhan vahvistamisen kannalta Afrikka on avainasemassa, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

– Afrikan man
tereella on valtava potentiaali, mutta sen kestävä hyödyntäminen edellyttää kuitenkin tasavertaisia mahdollisuuksia osallistua maailmantalouteen. Suomen tulee olla aktiivinen globaalitoimija verovälttelyn ja veroparatiisien kitkemisessä sekä tukea Afrikan maiden oman verojärjestelmän ja veronkannon toimivuutta. Maakohtainen veroraportointi ja monikansallisten yritysten kirjanpito tekevät veronmaksun läpinäkyvämmäksi, Rinne jatkaa.

SDP:n Afrikka-politiikan ytimessä ovat esimerkiksi reilu työelämä, koulutuksen korostaminen kestävän kehityksen edellytyksenä, demokratian ja hyvän hallinnon tukeminen, vastuullisen kaupan ja talouden edistäminen sekä naisten ja tyttöjen oikeuksien vahvistaminen. Kehitysyhteistyön tarkoituksena on täydentää muuta taloudellista yhteisttä ja tarjota välineitä sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseksi. SDP kuitenkin näkee, että Suomeen tarvitaan Afrikka-politiikkaa pelkän Afrikan kehitysyhteistyöpolitiikan sijaan.

– Afrikan mailla on selkeäs
ti ilmaistu tahto ottaa tulevaisuutensa yhä vahvemmin omaan ohjaukseensa. EU:lla, ja Suomella sen aktiivisena jäsenenä, on erityinen mahdollisuus edistää Afrikan myönteistä kehitystä. SDP antaakin tukensa AU:n ja EU:n kumppanuusneuvottelujen viemiselle eteenpäin. Esitämme lisäksi, että Suomi määrittelisi tavoitteensa ja lähtökohtansa kumppanuudelle omassa Afrikkaa koskevassa strategiassa, sanoo SDP:n globaali- ja kehityspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Folke Sundman.

Tutustu SDP:n Afrikka-politiikan linjauksiin nettisivuillamme täällä.

Folke Sundman
folke.sundman@gmail.com

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo