SDP Keski-Suomi: Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä

Koronakriisin riepotellessa maailmaa korostuvat ihmisten arjessa nyt pienetkin teot. Se, että on työtä ja toimeentuloa jolla pärjää, palveluja jotka tarjoavat apua silloin kun kaivataan, ja sivistystä jolla turvataan tulevaisuus. Siksi nyt tarvitaan meidän kaikkien panosta siihen, että pidämme yhteiskunnan pyörimässä.

Kriisin jälkihoito on pitkä prosessi, ja me Keski-Suomen sosialidemokraatit olemme sitoutuneet tekemään arvojemme mukaisia toimenpiteitä parhaamme mukaan, jotta tilanteesta selvitään. Ensi keväänä koittavat kuntavaalit, ja on tärkeää, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka ovat valmiita toimimaan vastuullisesti, oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti. Nyt tehtävät toimet kantavat hedelmää vuosien päästä tulevaisuuteen, siksi nyt jos koskaan on tärkeää rakentaa vahva pohja tämän päivän lapsille ja nuorille ja tukea heitä kasvussa, sekä panostaa osaamiseen ja työllistymismahdollisuuksiin sosiaalisesti kestävällä tavalla. Kun meidän lapsemme kasvavat vahvoiksi, on myös tulevaisuuden yhteiskuntamme vahva.

Sanna Marinin hallituksen toimet ovat olleet erinomaisia. Valtion lisäksi kriisin hoidossa ovat mukana myös kunnat ja yritykset. Siksi me Keski-Suomen sosialidemokraatit toivommekin jokaiselta osallistumista ja yhteiskuntavastuuta. Yritysten on kannettava yhteiskuntavastuunsa esimerkiksi Säynätsalon vaneritehtaan lopettaessa mahdollisesti toimintansa, ja valtion on satsattava muutosturvaan. Me selviämme tästä vain yhteistyöllä.

SDP Keski-Suomen piirikokous kannattaa yksimielisesti Sanna Marinin valintaa SDP:n seuraavaksi puheenjohtajaksi Tampereella elokuussa järjestettävässä puoluekokouksessa.

Ville Rautiainen
SDP Keski-Suomi

SDP Helsinki: Heinäluoma: Terveysasemien ulkoistaminen koronakriisin keskellä on virhe11.6.2020 10:31:41 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti eilen keskiviikkona 10.6. äänestyksen jälkeen viedä eteenpäin kaupungin terveysasemien ulkoistuskokeilua. Sosialidemokraatit esittivät ulkoistuskokeilun hylkäämistä, mutta esitys kaatui äänestyksessä kokoomuksen ja vihreiden valtuutettujen äänestäessä ulkoistuskokeilun puolesta. Kokeilu tarkoittaa kahden terveysaseman, Kannelmäen ja Keskustan terveysasemien siirtämistä ulkoistuksen kautta neljäksi vuodeksi yksityisten sosiaali- ja terveysyritysten pyöritettäväksi. Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma sanoo olevansa erittäin pettynyt kaupunginvaltuuston päätökseen. - Koronakriisin myötä koko maassa on edelleen voimassa poikkeustila ja Suomen kaikista koronatartunnoista on pahimmillaan 40 % ollut Helsingistä. Tästä huolimatta kriisin keskellä kokoomus ja vihreät vievät eteenpäin Helsingissä merkittävää poliittista sote-ratkaisua. Terveysasemien ulkoistusprojekti vie resursseja ja huomiota kriittiseltä kriisityöltä. Ny

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”