SDP Oulun piiri: Ministeri Harakka ymmärtää Pohjois-Pohjanmaan olosuhteet

Etäyhteyksien kautta Oulun vaalipiirissä vieraillut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka pitää tärkeänä, että koko Suomi on saavutettavissa ja että kaikkialla maassa on liikkumisen edellytykset.

– Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa on pitkät matkat ja vaikeat keliolosuhteet. Merkittävä asia ihmisten arjen kannalta onkin se, että nykyinen hallitus on panostanut joka vuosi 300 miljoonaa euroa lisää rahaa perusväylien kunnossapitoon. Viime vuonna Suomessa päällystettiin 4000 kilometriä tietä. Se on 2,5 kertaa enemmän kuin edellisen hallituksen viimeisenä kesänä. Valtateiden lisäksi huomioidaan myös alemman tieverkon tiet, Harakka toteaa.

– Monilta osin puhutaan ennen näkemättömistä summista. Esimerkiksi kaupunkien joukkoliikenteeseen on satsattu 228 miljoonaa euroa. Näin on tuettu joukkoliikenteen jatkuvuutta silloin, kun koronapandemia on vähentänyt matkustajamäärää merkittävästi.

– VR:n ostoliikenteestä hiljaisimmilla osuuksilla on huolehdittu 22 miljoonalla eurolla. Tämä on ollut merkittävä asia esimerkiksi Ylivieska–Iisalmi-yhteydelle samoin kuin siitä alaspäin, Harakka jatkaa.

Korona on vaikuttanut huomattavasti liikenne- ja viestintäministerin tehtäväkenttään, mutta ministeri Timo Harakka on huolissaan ennen kaikkea pandemian muista vaikutuksista.

– Niin paljon kuin minä teitä ja raiteita rakastankin, korona-ajan sankareita ovat opettajat ja hoitajat. SDP ei tingi koulutuksesta ja terveydenhuollosta.

Sanna Husa
SDP:n Oulun piiri

p. 0505927444
sanna.husa(at)sdp.fi

SDP toteuttaa maraton-livelähetyksen – suora lähetys kestää 24 tuntia25.5.2021 08:23:39 EEST | Tiedote

SDP toteuttaa 24H-livelähetyksen, joka alkaa perjantaina 28.5. klo 15 ja jatkuu vuorokauden ympäri aina lauantaihin 29.5. klo 15 saakka. Lähetystä voi seurata SDP:n Facebook-sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/sosialidemokraatit. – Myönnetään, että idea 24 tuntia kestävästä lähetyksestä on jopa hieman hullu, mutta usein hieman hulluista ideoista syntyvät myös ne parhaat projektit. Lähetys on jotain aivan muuta, kuin mitä puolueviestinnässä on totuttu näkemään, kertoo SDP:n kaupunkipoliittinen suunnittelija ja yhtenä lähetyksen juontajista toimiva Tiina Isotalus. Lähetyksessä on mukana SDP:n kärkinimiä ja iso joukko kuntavaaliehdokkaita ympäri Suomen. Perjantai-iltana lähetyksen huipentaa näyttelijä Seela Sellan juhlahaastattelu. Sellaa haastattelee 24H-lähetyksessä puoluesihteeri Antton Rönnholm. – Lähetykseen mahtuu todella monenlaista ohjelmaa ja uskallan luvata, että jokainen löytää sieltä itselleen jotain. Luvassa on muun muassa mielenkiintoisia keskusteluja, aamujoogaa,

SDP:n valtuustoryhmä: Vapaavuoren on tuotava koulutuksen lisärahat välittömästi päätettäväksi19.5.2021 18:21:19 EEST | Tiedote

SDP:n valtuustoryhmä vaatii, että pormestari Vapaavuoren on tuotava kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ylimääräinen rahoitus välittömästi päätöksentekoon. Toimialalautakunta teki jo yli kuukausi sitten esityksen 17,5 miljoonan euron lisärahoituksesta mm. oppimisvajeen paikkaamiseksi perusopetuksessa ja toisella asteella. Rahoitusta lisättiin myös varhaiskasvatukseen ja oppilashuoltoon. Rahoitus vaatii vielä valtuuston siunauksen, mutta asiaa ei saada eteenpäin, ennen kuin pormestari tuo asian kaupunginhallitukseen.

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.