SDP Oulun piirin syyskokous: Terveys ja hyvinvointi etusijalle, oli kyseessä city tai syrjäkylä

SDP:n Oulun piirin syyskokous valitsi piirin puheenjohtajaksi jatkamaan Mika Pietilän Oulusta ja varapuheenjohtajiksi Jari Männikön Oulaisista sekä Markku Oikarisen Kajaanista. Kannanotossaan sosialidemokraatit korostavat sosiaali- ja terveysuudistuksen suurta merkitystä.

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen toteuttama sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on merkittävä askel suomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeiden sote-palveluiden parantamiseksi. Laadukkaat ja kohtaavat lähipalvelut on oltava jokaisen saavutettavissa. Se on parasta vastinetta veronmaksajien rahoille.

Sosialidemokraattien hoitolupauksena on edistää nopeaa hoitoonpääsyä, oli kyse sitten fyysisistä tai mielenterveydellisistä ongelmista. Perusterveydenhuollossa hoidon tarve tulee arvioida saman päivän aikana, ja kiireettömään hoitoon tulee päästä seitsemässä päivässä.

Sote-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden, sekä pelastustoimen järjestämisestä, siirtyy tammikuussa 2022 pidettävien vaalien myötä ensimmäistä kertaa Suomen historiassa uusille hyvinvointialueille.

Tammikuun vaaleissa päätetään hyvin merkittävistä suomalaisten jokapäiväiseen elämään, hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavista asioista. Päätöksiä tehdään hoitoon ja palveluihin pääsyn nopeudesta, ja siitä kuinka saavutettavia sote-palvelut tulevat olemaan Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla.

On syytä muistaa, ettei laadukkaita palveluita ole mahdollista toteuttaa ilman hyvinvoivaa henkilöstöä. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan henkilökunnan hyvinvointi vaikuttaa suoraan siihen, millaista hoitoa ja palvelua asiakkaat saavat. Henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen on siten jokaisen etu. Alaa uhkaavaan työvoimapulaan on vastattava määrätietoisesti palkkausta, työoloja, koulutusta ja johtamista kehittämällä.

Tulevissa vaaleissa suomalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa oman hyvinvointialueensa tulevaisuuteen. Oulun piirin sosialidemokraatit nimesivät 27.11.2021 pidetyssä piirikokouksessa aluevaaliehdokkaita Pohjois-Pohjanmaalle 92 ja Kainuuseen 33. Ehdokaslistoja vielä täydennetään. Osaavien ehdokkaiden voimin sosialidemokraatit lähtevät rakentamaan hyvinvointialueita, jotka asettavat ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden etusijalle.

Samaisessa syyspiirikokouksessa Oulun sosialidemokraattisen piirijärjestön puheenjohtajaksi valittiin jatkokaudelle oululainen Mika Pietilä. Varapuheenjohtajiksi valittiin Jari Männikkö Oulaisista ja Markku Oikarinen Kajaanista.

Piirihallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Marjo Kangasharju/Kajaani, Aila Mäkisalo/Siikajoki, Anne-Mari Orava/Raahe, Päivi Käkelä/Kuusamo, Kerttu Mömmö/Kempele, Jari Nahkanen/Haapajärvi, Heidi Lehtonen/Ylivieska, Pirjo Sirviö/Oulu, Kristina Ahl/Oulu ja Janne-Pekka Niemimäki/Oulu.

Varajäseniksi valittiin Pasi Perkiö/Muhos, Tiina Kyllönen/Kajaani ja Tuula Okkonen/Oulu.

Sanna Husa
SDP:n oulun piiri

sanna.husa@sdp.fi

SDP Helsingin ryhmäaloite: Säännöt sähköpotkulaudoille Helsingissä15.6.2022 21:02:55 EEST | Tiedote

Viimeaikainen uutisointi sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista sekä lautojen lisääntynyt määrä pääkaupungin katukuvassa ovat vauhdittaneet keskustelua sääntöjen tarpeesta Helsingistä. ”Sähköpotkulaudat ovat tervetullut uusi liikkumistapa - samaan aikaan on tärkeää, että liikkuminen on myös vilkkaassa pääkaupungissa turvallista ja siksi sähköpotkulaudoille on syytä asettaa selkeät pelisäännöt”, painottaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma. Sähköpotkulaudoilla liikutaan paljon Helsingin kesässä. Niillä ajetaan paljon myös yöaikaan, jolloin kolarit ja kaatumiset lisääntyvät sekä terveysasemien päivystykset ruuhkautuvat. Ajaminen esimerkiksi jalkakäytävillä ja huonosti järjestetty pysäköinti haittaavat muiden liikkumista. Viimeisimpien tilastojen mukaan vajaalla puolella HUSin päivystyksiin tulleista sähköpotkulautailijoista oli keskivaikeita tai tätä vakavampia vammoja. Päivystyskäyntien kustannukset tulevat yhteiskunnalle ja veronmaksajille myös kalliiksi - yksis

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?11.6.2022 14:54:06 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen. - Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen? Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa. - Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvä

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta10.6.2022 10:23:50 EEST | Tiedote

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta. - Tällä hallituskaudella on tehty paljon suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen, mutta työtä riittää yhä. Haluammekin kuulla ajatuksia siitä, mitä yhteiskunnassa pitäisi seuraavaksi muuttaa ja kehittää, kuvaa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Jo tänä lauantaina SDP:n puoluejohtoa kiertää eri puolilla Suomea tapaamassa ihmisiä ja kysymässä, mihin he toivoisivat juuri SDP:n tulevaisuudessa tarttuvan. - Haluamme kuulla palautetta siitä, missä olemme tällä hallituskaudella onnistuneet ja missä meillä on vielä yhdessä parannettavaa, Rönnholm kertoo. SDP:n Mitä sinulla on sydämellä -kiertue jatkuu aina elokuun loppuun asti. Lisäksi ajatuksia tulevasta voi kertoa puolueen verkkosivuilla. Lauantain 11.6. puoluejohdon kiertueen tapahtumat: https://sdp.fi/sdpn-puoluejohto-kiertaa/ Ajankohtainen tieto kaikista kesätapahtumista: https://sdp.fi/sdpn-kesatapahtumat-2022.

SDP Helsinki asetti ehdokkaita eduskuntavaaleihin – tavoitteena vaalivoitto6.6.2022 19:54:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sosialidemokraattien piirikokous vahvisti tänään 16 ensimmäistä ehdokasta eduskuntavaaleihin 2023. Ehdokkaat valittiin jäsenvaalilla, jossa ehdokkaita oli 35. Nimetyssä ehdokasjoukossa on istuvista ministereistä Timo Harakka ja Tuula Haatainen, lisäksi jatkokautta eduskunnassa hakee kansanedustaja Eveliina Heinäluoma. Piirin toiminnanjohtaja Tuomas Finne iloitsee ehdokasjoukosta, jossa on laajaa kampanjaosaamista ja kokemusta. ”Ehdokkaillamme on hyvä yhteishenki ja yhteinen tavoite, tulemme tekemään positiivisen ja näkyvän kampanjan”. Istuvien kansanedustajien lisäksi listalla on useampi kaupunginvaltuutettu. Ehdokkaiden keski-ikä on 41 vuotta. Ehdokaslistaa tullaan täydentämään syksyn aikana. Istuvista kansanedustajista Erkki Tuomioja on ilmoittanut, että ei ole ehdolla eduskuntavaaleissa. ”Sosialidemokraateilla on vetovoimaa, meihin luotetaan hyvinvointivaltion puolustajana. Ehdokaslistallamme on edustava joukko eri alojen asiantuntijoita, niin pitkän linjan toimijoita kuin

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM