SDP:n Heinäluoma: Asumisen ja maankäytön ohjelma vahvistaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa

“Asumisen hinnat Helsingissä ovat viime vuosina jatkaneet nousuaan. Politiikan tehtävänä on mahdollistaa, että jokaisella on varaa asua Helsingissä, on sitten töissä ravintolassa, siivoojana tai kaupan myyjänä. SDP:n keskeinen tavoite kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamisesta nytkähti eteenpäin”, iloitsee Helsingin demareiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee kokouksessaan uuden asumisen ja maankäytön ohjelman. Linjausten mukaan Helsingissä rakennetaan jatkossa vuositasolla 1 000 asuntoa enemmän. Vuodesta 2023 alkaen asuntotuotantotavoite on vähintään 8 000 asuntoa vuodessa. Kohtuuhintaista asumista lisätään nostamalla pitkän korkotuen ARA-tuotannon osuutta aikaisemmasta 25%:sta 30%:iin.

Heinäluoman mukaan kohtuuhintaisten asuntojen osuutta tulee jatkossa edelleen nostaa. “Suunta on kuitenkin oikea. Helsinkiin tarvitaan lisää kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ja ARA-vuokra-asunnot ovat keskeinen osa tätä kokonaisuutta.”

Kohtuuhintaisiin asuntoihin liittyy Helsingissä keskeisesti myös Hitas-järjestelmä. Osana AM-ohjelmaa poliittiset ryhmät ovat sopineet Hitakseen liittyvien epäkohtien korjaamisesta. Hitas-järjestelmästä ei luovuta ennen kuin uutta on tilalla, silla on tärkeää, että Helsingillä on myös jatkossa olemassa kohtuuhintaista omistusasumista tukeva malli. Nyt käynnistyvän virkamiestyön pohjalta valmistellaan epäkohdat korjaava ja nykytilannetta paremmin vastaava malli,joka tuodaan myöhemmin päätöksentekoon.

“SDP:n tavoite on niin ikään vahvistaa tasa-arvoista kaupunkikehitystä ja ehkäistä monipuolisesti segregaatiota. Tasa-arvoinen kaupunkikehitys vaatii monipuolisia toimia niin asunto-, koulutus- kuin myös elinkeinopolitiikan saralla”, Heinäluoma tiivistää.

Lisätiedot:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Maakohtainen veroraportointi etenee: ”Merkittävä edistysaskel”, ministerit iloitsevat25.2.2021 17:25:09 EETTiedote

EU:n kilpailukykyneuvosto käsitteli tänään epävirallisessa videokokouksessaan maakohtaista veroraportointia. Esitykselle saatiin vihdoin enemmistön tuki ja suurlähettiläiden Coreperin tehtyä muodollisen päätöksen neuvottelut EU-parlamentin kanssa voivat käynnistyä. – Kilpailukykyneuvoston linjaus on merkittävä edistysaskel läpinäkyvyyden lisäämisessä ja veronkierron kitkemisessä, jota Suomi ajoi EU-puheenjohtajuuskaudellaan, ministerineuvostossa Suomea edustava työministeri Tuula Haatainen iloitsee. – Veronkierto on merkittävä globaali ongelma, joka vääristää kilpailua ja rapauttaa hyvinvointivaltiota. Tarvitsemme lisää avoimuutta, jotta veronkiertoa voidaan tehokkaasti kitkeä. Komissio valmisteli ehdotuksensa maakohtaiseksi veroraportoinniksi, kun Panaman paperit ja Luxleaksinä tunnetut tiedot veronkierrosta tulivat julkisuuteen vuonna 2016. Oli korkea aika edistyä asiassa EU-tasolla, työministeri Haatainen linjaa. Maakohtainen raportointi eli CBCR (Country-by-country reporting) velvo

SDP Helsingin valtuustoryhmä: Tavoitteena menestyvä satama, kaupungin viihtyisyydestä tinkimättä3.2.2021 19:13:26 EETTiedote

Helsingin demarivaltuutetut pitävät hyvänä, että Eteläsatamasta poistuvat satamatoiminnot sekä rekkaliikenne. Näin ympäristöä saadaan laajemmin kaupunkilaisten käyttöön. Tämän mahdollistamiseksi SDP:n valtuustoryhmä pitää välttämättömänä, että Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitettäisiin Jätkäsaaren Länsisatamaan. Satamatoimintojen keskittäminen Jätkäsaareen edellyttää lisääntyvän liikenteen uudelleenjärjestämistä ja siksi kaupungin virkakunta on ehdottanut satamatunnelin rakentamista Länsisatamasta Länsiväylälle.

SDP Helsinki nimesi lisää kuntavaaliehdokkaita25.1.2021 19:20:23 EETTiedote

SDP Helsingin kuntavaaliehdokkaiden lista täydentyi 24.1.2021 11 uudella ehdokkaalla. Ehdokkaiksi nimettiin näyttelijä Marc Gassot (sit.), sosiaalityöntekijä Anne Herzig, myyjä Mari Laasio, start up -aktivisti ja toimittaja Sami Kuusela, raitiovaunukuljettaja Petri Lillqvist, sairaanhoitaja Riitta Majala, yrittäjä Elisabet Miheludaki, graafinen muotoilija Jaakko Mäkikylä, key account manager Sari Rennison, vuoropäällikkö Janne Toppar ja kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren.