SDP:n lautakunnan jäsenet vastustavat Rastilanrannan rakentamista

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tänään 20.10. Vartiokylänlahden suunnitteluperiaatteita, jossa esitetään uutta rakentamista yhteensä noin 7 500 asukkaalle lahden molemmin puolin. Rakentamista on tarkoitus osoittaa niin Puotilanrantaan, Rastilanrantaan kuin myös myöhemmässä vaiheessa Rastilan kartanon alueelle.

SDP:n lautakunnan jäsenet Eveliina Heinäluoma ja Jape Lovén eivät kannata ehdotuksen suunnitelmia Rastilanrannan rakentamisesta. Rastilanrannan rakentaminen tulisikin irrottaa tässä vaiheessa suunnitelmista ja pyrkiä sijoittamaan vastaava asuntorakentamisen määrä muualle.

Meri-Rastilaan rakennetaan alueen jo aiemmin valmistellun länsiosan kaavan myötä asuntoja n. 2 400 asukkaalle. Tämän myötä Rastilan metroaseman, Meri-Rastilan ostarin ja 90-luvulla rakentuneen kerrostaloalueen väliä tiivistetään ja alueelle tulee lisää palveluja.

- Rastilan alue tiivistyy aiempien kaavojen myötä merkittävästi ja alueelle tulee uusia asukkaita. On tärkeää, että samalla alueella säilytetään asukkaiden arvostamia virkistysalueita ja Meri-Rastilan länsirannan luontoarvoja kunnioitetaan. Virkistysalue on ahkerassa käytössä ja erityisesti korona-aikana ulkoilureitit ovat olleet erittäin suosittuja, Heinäluoma huomauttaa.

- Vuosaarelaisena olen tehnyt vuosien varrella paljon töitä Meri-Rastilan ulkoilualueen säilyttämisen puolesta. 39 000 asukkaan Vuosaaressa pitää säilyttää myös lähiulkoilualueet. Vuosaarelaiset ovat aiemmissa vaiheissa ehdottaneet selvitettäväksi voisiko asumista osoittaa Rastilanrannan sijaan esimerkiksi metroradan ja Vuotien päälle – tämä kannattaisi ainakin selvittää, Lovén ehdottaa.

Rastilan leirintäalueen tilalle on myös tarkoitus rakentaa myöhemmässä vaiheessa asuntoja.

- Pidän tärkeänä, että vuodesta 1971 Vuosaaressa toiminut leirintäalue saisi jatkaa toimintaansa Rastilassa. Metroasemalta 5 minuutin kävelymatkan päässä sijaitseva leirintäalue tarjoaa yöpyvien turistien lisäksi myös helsinkiläisille hienon lähimatkailukohteen, Lovén painottaa.

Eveliina Heinäluoma

Jape Lovén

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet (sd)

SDP:n Heinäluoma: Asumisen ja maankäytön ohjelma vahvistaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa11.11.2020 19:03:09 EETTiedote

“Asumisen hinnat Helsingissä ovat viime vuosina jatkaneet nousuaan. Politiikan tehtävänä on mahdollistaa, että jokaisella on varaa asua Helsingissä, on sitten töissä ravintolassa, siivoojana tai kaupan myyjänä. SDP:n keskeinen tavoite kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamisesta nytkähti eteenpäin”, iloitsee Helsingin demareiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

SDP:n valtuustoryhmä: Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden11.11.2020 18:11:35 EETTiedote

Helsingin talousarvioneuvotteluissa on löydetty sopu valtuuston enemmistön kesken. Talousarviota on valmisteltu poikkeuksellisen vaativassa ja epävarmassa tilanteessa. Helsingin talous on kuitenkin kestävällä ja vakaalla pohjalla, ja siksi Helsinki pystyy kasvattamaan budjettiaan jopa talouskriisin keskellä. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettisopuun.