SDP:n Matias Mäkynen: Kokoomuksen lupaama muutos tarkoittaa kylmää kättä tavallisille suomalaisille

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan kokoomuksen talouslinja tarjoaa kylmää kyytiä tavallisille suomalaisille.

- Viikonloppuna kuulimme, että kokoomuksen tavoitteena on leikata miljardi sosiaaliturvasta ja toinen miljardi sosiaali- ja terveyspalveluista. Samaan aikaan puolue haluaa edelleen keventää varakkaimpien verotusta. Viesti on selvä: kokoomuksen kovaan ääneen lupaama muutos tarkoittaa lisää tuloja jo valmiiksi hyvätuloisille ja kylmää kättä muille.

Mäkysen mukaan kokoomuksen linjanveto on käsittämätön aikana, jolloin kotitalouksien ostovoima on heikentynyt rajusti. Myös sosiaali- ja terveyspalveluihin ehdotetut leikkaukset ovat kylmä arvovalinta aikana, jolloin suomalaisten hoito- ja hoivavelka on kasvanut merkittävästi koronan vuoksi.

- On selvää, että sosiaali- ja terveyspalveluista ei voi tehdä miljardin leikkauksia ilman, että se vaikuttaa palveluihin. Puheet miljardiluokan tehostamistoimenpiteistä ovat myös tyly kiitos korona-aikana venyneille sote-alan ammattilaisille. Ilmeisesti yksi kiky ei vielä riittänyt.

Mäkynen muistuttaa, että kokoomuksen tähän mennessä yksilöimät säästökohteet kattavat alle puolet puolueen vaatimista kuuden miljardin menosäästöistä. Toinen puolisko koostuu säästöistä, joiden tarkempia kohteita puolue ei ole halunnut kertoa julkisuuteen.

- Esimerkiksi miljardin indeksisäästöt tarkoittavat leikkauksia niin eläkkeisiin kuin hyvinvointialueiden rahoitukseen. Olisi reilua kertoa tämä rehellisesti ennen vaaleja, jotta äänestäjät voivat aidosti valita, haluavatko tällaista politiikkaa ensi vaalikaudella.

Näin isot leikkaukset tulevat erittäin suurella todennäköisyydellä osumaan myös suomalaisten keskeisiin palveluihin, kuten koulutukseen. Kokoomuksen vaaliohjelmassa todetaan myös, että investoinnit koulutukseen ja tutkimukseen jätetään tekemättä, jos leikkauksia ei löydetä riittävästi.

- Kokoomuksen linja pysäyttää Suomen ja vetää takaisin 2010-luvun ongelmiin. Väkisinkin tulee mieleen, ymmärretäänkö kokoomuksessa lainkaan näiden lukujen mittaluokkaa ja vaikutuksia. Sipilän hallituksen leikkaukset jäävät toiseksi näiden menosäästöjen rinnalla. Lyhytnäköiset leikkaukset tulevat varmuudella vastaan myöhemmin.

SDP tulee esittelemään oman ehdotuksensa tulevan vaalikauden talouspolitiikasta tällä viikolla, Mäkynen lupaa.

- SDP:n vaihtoehto kokoomuksen talouslinjalle on selvä. Me haluamme rakentaa kestävää tulevaisuutta ja tasapainottaa julkista taloutta oikeudenmukaisesti, mutta huolehtia samalla myös suomalaisille tärkeistä palveluista ja kasvun edellytyksistä, Mäkynen päättää.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Kutsu medialle: SDP:n puheenjohtajaehdokkaiden valtakunnallinen Arvokiertue alkaa Helsingistä 9.6.2.6.2023 07:45:00 EEST | Kutsu

SDP:n puoluekokous valitsee puolueen seuraavan puheenjohtajan Jyväskylässä syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tätä ennen SDP:n jäsenet pääsevät äänestämään neuvoa-antavassa jäsenäänestyksessä omaa suosikkiaan. Osana neuvoa-antavaa jäsenäänestystä ja puheenjohtajan valintaa SDP järjestää usean paikkakunnan puheenjohtajakiertueen, jossa paikalla ovat puheenjohtajaehdokkaat Krista Kiuru ja Antti Lindtman. Alla koko kiertueaikataulu. Tilaisuuksia ei striimata, ellei toisin mainita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan Helsingin tilaisuuteen 8.6. klo 12.00 mennessä tämän lomakkeen kautta. Mahdolliset erilliset haastattelutoiveet pyydetään toimittamaan SDP:n viestintäpäällikkö Miia Järvelle: miia.jarvi@sdp.fi Helsinki 9.6. klo 14-15.30 Hotelli Mestaritalli (os. Fredrikinkatu 51–53). Tilaisuus striimataan, striimiä voi seurata SDP:n Youtube-kanavalla täällä. Mikkeli 10.6. klo 10-11 Kauppakeskus Stellan tähtitori (os. Maaherrankatu 13) Lappeenranta 10.6. klo 13-14 (paikka tarkentuu) Hämee

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: “Mielenterveyskriisin ratkaiseminen lääke myös julkiseen talouteen”17.5.2023 15:49:47 EEST | Tiedote