SDP:n Matias Mäkynen: Suomeen tarvitaan palkkatasa-arvo-ohjelma

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan julkisen sektorin palkkauksen pitkäjänteinen kehittäminen on välttämätöntä alojen vetovoiman ja palveluiden turvaamiseksi. Nyt alkaneeseen hoitajien lakkoon on tultu, koska jokaisella palkkakierroksella viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut ”väärä aika” julkisen sektorin palkkojen suhteelliselle parantamiselle.

- Tämä on ymmärrettävää julkisen talouden näkökulmasta, sillä vuodesta 2008 alkaen Suomi on kyntänyt syvällä suossa julkisen taloutensa osalta. Julkisen sektorin pienipalkkaisten työntekijöiden kannalta tämä ei kuitenkaan ole kestävää, mikä näkyy työvoimapulana ja pahoinvointina työpaikoilla.

Mäkynen huomauttaa, että monilla julkisen sektorin aloilla on jo nyt vaikeuksia täyttää tarpeita, jotka tulevina vuosina tulevat kasvamaan henkilöstön osalta entisestään. Suomella ei ole varaa antaa tämän kehityksen jatkua.

- Viimeiset kaksi vuotta ovat entisestään vahvistaneet, miten elintärkeitä julkisella sektorilla pienellä palkalla työskentelevät ihmiset ovat. Ilman heidän ammattitaitoaan ja venymistään pandemia olisi ollut monin verroin suurempi katastrofi Suomessa. Emme voi antaa vastakkainasettelun ja repimisen jatkua työmarkkinoilla, vaan asioista on palattava sopimaan järjestäytyneesti – myös kolmikannassa.

Mäkysen mukaan Suomi tarvitsee palkkatasa-arvo-ohjelman, jolla pienipalkkaisten, pääosin naisvaltaisten alojen palkkoja parannetaan suhteellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaisi tulevien neuvottelukierrosten palkankorotusten yhteydessä euromääräisiä tasa-arvoeriä kyseisille aloille. Tasa-arvo-ohjelma tulisi tehdä pitkäjänteiseksi, jolloin se osoittaisi suuntaa useiden neuvottelukierrosten ajalle ja auttaisi näin aidosti kuromaan palkkakuilua umpeen.

Mäkynen muistuttaa, että vastuu neuvotteluiden ja ratkaisujen löytymisen mahdollistumisesta on ensisijaisesti työnantajajärjestöillä, jotka ovat luopuneet kolmikantaisesta sopimisesta, johon osallistuu järjestöjen lisäksi valtio. Valtion osallistuminen on tärkeää, koska se vastaa näiden julkisen sektorin pienipalkkaisten alojen rahoittamisesta.

- Kyse ei ole varsinaisesta tupojen eli tulopoliittisten kokonaisratkaisujen paluusta, koska niihin liitettiin laajasti myös sosiaaliturvaan ja verotukseen liittyviä ratkaisuja, jotka eivät ole välttämättömiä tasa-arvo-ohjelmien kannalta. SDP:ssä olemme toki valmiita myös tupoihin, mutta ne eivät ole realistisia pitkään aikaan, kun työnantajaleiri on repinyt itsensä niin kauas.

Mäkynen toivoo, että julkisen sektorin kiistaan löytyy pian osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Senkin jälkeen tulee uusia neuvottelukierroksia ja niitä auttaisi pitkäjänteinen tasa-arvo-ohjelma.

- Ennen kaikkea näissä neuvotteluissa on kyse tärkeiden hoidon, hoivan, sosiaalihuollon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja tukipalveluiden ammattilaisten työn mielekkyydestä, alojen houkuttelevuudesta ja palveluiden laadusta, Mäkynen kiteyttää.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP Helsingin ryhmäaloite: Säännöt sähköpotkulaudoille Helsingissä15.6.2022 21:02:55 EEST | Tiedote

Viimeaikainen uutisointi sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista sekä lautojen lisääntynyt määrä pääkaupungin katukuvassa ovat vauhdittaneet keskustelua sääntöjen tarpeesta Helsingistä. ”Sähköpotkulaudat ovat tervetullut uusi liikkumistapa - samaan aikaan on tärkeää, että liikkuminen on myös vilkkaassa pääkaupungissa turvallista ja siksi sähköpotkulaudoille on syytä asettaa selkeät pelisäännöt”, painottaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma. Sähköpotkulaudoilla liikutaan paljon Helsingin kesässä. Niillä ajetaan paljon myös yöaikaan, jolloin kolarit ja kaatumiset lisääntyvät sekä terveysasemien päivystykset ruuhkautuvat. Ajaminen esimerkiksi jalkakäytävillä ja huonosti järjestetty pysäköinti haittaavat muiden liikkumista. Viimeisimpien tilastojen mukaan vajaalla puolella HUSin päivystyksiin tulleista sähköpotkulautailijoista oli keskivaikeita tai tätä vakavampia vammoja. Päivystyskäyntien kustannukset tulevat yhteiskunnalle ja veronmaksajille myös kalliiksi - yksis

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa13.6.2022 10:11:35 EEST | Kutsu

Ruotsin sosialidemokraattisen puolueen puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa ensi viikolla SDP:n kutsusta. Kutsumme median edustajia lounastapaamiseen torstaina 16.6. klo 11.30-13.15 Sokos Hotelli Presidentin Bistro Manuun (os. Eteläinen Rautatiekatu 4). Tilaisuuden aiheena ovat Ruotsin syyskuussa pidettävät valtiopäivävaalit. Tapaamisessa on paikalla puoluesihteeri Tobias Baudinin lisäksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen tämän lomakkeen kautta maanantaihin, 13.6. klo 15 mennessä.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?11.6.2022 14:54:06 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen. - Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen? Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa. - Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvä

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta10.6.2022 10:23:50 EEST | Tiedote

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta. - Tällä hallituskaudella on tehty paljon suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen, mutta työtä riittää yhä. Haluammekin kuulla ajatuksia siitä, mitä yhteiskunnassa pitäisi seuraavaksi muuttaa ja kehittää, kuvaa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Jo tänä lauantaina SDP:n puoluejohtoa kiertää eri puolilla Suomea tapaamassa ihmisiä ja kysymässä, mihin he toivoisivat juuri SDP:n tulevaisuudessa tarttuvan. - Haluamme kuulla palautetta siitä, missä olemme tällä hallituskaudella onnistuneet ja missä meillä on vielä yhdessä parannettavaa, Rönnholm kertoo. SDP:n Mitä sinulla on sydämellä -kiertue jatkuu aina elokuun loppuun asti. Lisäksi ajatuksia tulevasta voi kertoa puolueen verkkosivuilla. Lauantain 11.6. puoluejohdon kiertueen tapahtumat: https://sdp.fi/sdpn-puoluejohto-kiertaa/ Ajankohtainen tieto kaikista kesätapahtumista: https://sdp.fi/sdpn-kesatapahtumat-2022.

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa9.6.2022 14:23:43 EEST | Kutsu