SDP:n Oulun piiri valmistautuu puoluekokoukseen; Vaikutuksia koko maan linjauksiin

Oulun piiristä SDP:n ensi viikon kokoukseen osallistuu 23 hengen puoluekokousryhmä. Ryhmä pääsee vaikuttamaan niin asiakysymyksiin kuin henkilövalintoihinkin.

SDP:n 46. puoluekokous pidetään 22.–24. elokuuta Tampereella. Oulun piiristä kokoukseen osallistuu 23 puoluekokousedustajaa. ”SDP on pääministeripuolue, joten kokouksen päätökset vaikuttavat paitsi SDP:n niin myös hallituksen ja koko maan linjauksiin”, piirin puoluekokousryhmän puheenjohtaja Jari Nahkanen toteaa.

Jari Nahkanen kertoo henkilövalintojen olevan tärkeä osa tulevaa kokousta. ”Puheenjohtajaehdokas Sanna Marin nauttii vankkumatonta tukea puolueväen keskuudessa. Varapuheenjohtajavaalissa päästään sen sijaan valitsemaan kuudesta hyvästä ehdokkaasta kolme. Valinta on erittäin tärkeä, koska koko puheenjohtajisto tekee tiivistä yhteistyötä.”

Puoluekokouksen päätettävänä on myös melkein 250 aloitetta. Oulun piirin ryhmälle, jossa on jäseniä laajasti sekä Kainuun että Pohjois-Pohjanmaan maakunnista, on tärkeää pitää kokouksessa esillä alueellisia näkökulmia.

”Aivan varmasti elinkeinopolitiikkaan ja työllisyyteen liittyvät alueelliset kysymykset nousevat esille. Muista asioista voisin nostaa esille etenkin nuorten elämään liittyvän opintorahan suuruuden ja eläkeläisten aseman. Yksityiskohtaisista asioista varmasti puhuttavat turkistarhaus ja turpeen asema energiapolttoaineena - näissä mielipiteet jakaantuvat varmasti kokousväen kesken voimakkaasti”, Nahkanen kertoo.

SDP:n Oulun piiri esittää puoluejohtoon, eli puoluehallituksen jäseneksi Mika Pietilää Oulusta. Pietilä toimii piirin puheenjohtajana. Puoluevaltuuston jäseniksi esitetään Inka Hokkasta (Kuusamo), Jari Nahkasta (Haapajärvi) ja Miina-Anniina Heiskasta (Oulu). Varajäseniksi valtuustoon esitetään Markku Oikarista (Kajaani), Sanna Lainetta (Kempele) ja Pirjo Sirviötä (Oulu).

SDP:n Oulun piirin toiminnanjohtaja
Sanna Husa

sanna.husa@sdp.fi

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote