SDP:n Paatero: Eduskunnan vakava harhaanjohtaminen selvitettävä perusteellisesti

Helsingin Sanomat kertoi tänään (12.4.) lisää äärimmäisen raskauttavia tietoja Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelusta. Eduskunnalta on pimitetty sote-uudistuksen tosiasiallisia taloudellisia vaikutuksia.

Vain kaksi päivää sitten HS toi julkisuuteen tiedot poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta uudistuksessa ja sen epärealistisesta aikataulusta. Tiedot perustuivat valtioneuvoston kanslian tilaamaan loppuraporttiin, jonka julkaisuajankohtaa hallitus oli yrittänyt venyttää eduskuntavaalien yli.

HS:n tänäinen uutinen eduskunnan tietoisesta harhaanjohtamisesta yhdistettynä sote-uudistuksen loppuraportin paljastamaan poliittiseen ohjaukseen sekä yksityisten terveysyritysten vaikuttamisyrityksiin vaarantavat vakavalla tavalla eduskunnan, hallituksen ja virkakunnan välistä luottamusta. Kokoomuksen ja keskustan lehmänkaupan ja sulle-mulle -politiikan jäljet ovat vielä synkemmät, mitä on osattu aikaisemmin arvioida.

Sote-uudistuksen taloudellisten vaikutusten pimittäminen on selvitettävä perinpohjaisesti. On vaikea uskoa, että virkamiehet olisivat päättäneet taloudellisen tiedon salaamisesta itsenäisesti, kun koko uudistusta on leimannut Sipilän hallituksen ennennäkemätön poliittinen ohjaus.

Poliisin on tutkittava, onko eduskunnan harhaanjohtamisessa syyllistytty rikokseen. Sekä pääministeri Sipilän että valtiovarainministeri Orpon on kerrottava ennen sunnuntain eduskuntavaaleja, ovatko he tienneet tiedon pimittämisestä vai ovatko valtiovarainministeriön virkamiehet toimineet ministerien selän takana.

Suomi tarvitsee sote-uudistuksen, jolla nopeutetaan ihmisten hoitoon pääsyä ja taataan laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille. Uudistusta on vietävä parlamentaarisessa valmistelussa päättävästi eteenpäin heti eduskuntavaalien jälkeen.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.

SDP Helsinki: Joukkoliikenteen käyttö saatava selvään kasvuun26.2.2020 20:16:00 EETTiedote

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on jättänyt ryhmäaloitteen, jossa se esittää toimia joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi. Demarit haluavat, että HSL-kuntayhtymän rahoitusta muutetaan siten, että kunnat kattaisivat nykyistä suuremman osuuden joukkoliikenteen kustannuksista, mikä näkyisi käyttäjille edullisempina lippuina. HSL:n tulee panostaa edelleen nopeampiin ja tiheämpiin yhteyksiin joukkoliikenteen palvelujen parantamiseksi ja käyttäjämäärien lisäämiseksi. Kolmanneksi demarit ehdottavat maksuttomien jaksojen kokeiluja, joiden avulla voitaisiin selvittää, mikä merkitys lipun hinnalla on ihmisten kulkutapoihin.