SDP:n puheenjohtaja Marin osallistui työväenliikkeen Pohjoismaiseen johtajakokoukseen

SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin osallistui tänään perjantaina 21.1. Pohjoismaisen työväenliikkeen kattojärjestö SAMAKin johtajakokoukseen.

Norjan työväenpuolueen puheenjohtaja, pääministeri Jonas Gahr Støre johti etäkokouksena pidettyä kokousta, johon osallistuivat Pohjoismaiden sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammatillisten keskusjärjestöjen puheenjohtajat. Heidän joukossaan olivat puolueidensa puheenjohtajat ja maidensa pääministerit Mette Frederiksen ja Magdalena Andersson.

Työväenliikkeen johtajat keskustelivat pohjoismaisen yhteistyön tiivistämisestä ja ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta. Kokouksessa hyväksyttiin myös julkilausuma kokoaikaisten jatkuvien työsuhteiden määrän lisäämisestä kaikkialla pohjoismaissa. Julkilausuman pohjana on SAMAKin työryhmän laatima raportti ”Kokoaikatyö Pohjoismaissa”. Pohjoismaiden sosiaalidemokraattiset puolueet ja ammattiyhdistysliike pitävät vakituisia kokoaikaisia työsuhteita pohjoismaisen yhteiskuntamallin tärkeänä kulmakivenä. Raportissa esitetään joitain yleisiä linjaussuosituksia. Ensinnäkin vakituista kokopäivätyötä hoito- ja hoiva-alan normina on korostettava vahvemmin sekä politiikassa että ay-liikkeessä. Hoidon ja hoivan julkisen rahoituksen on oltava riittävä, ja sillä on sopivin osin vahvistettava kokoaikakulttuurinormia. Työntekijöiden ja palvelunkäyttäjien vaikutusmahdollisuuksia on myös kehitettävä.

SAMAK pitää pohjoismaisen huippukokouksen ja vuosikokouksen 14.6.2022 Bommersvikissä lähellä Tukholmaa. Kokoukset järjestetään kolme kuukautta ennen Ruotsin valtiopäivävaaleja.

Tero Shemeikka, kansainvälisten asioiden sihteeri, SDP, p. +358 40 5151097, tero.shemeikka@sdp.fi

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM

SDP kannattaa Suomen jäsenyyttä puolustusliitto NATO:ssa14.5.2022 15:33:58 EEST | Tiedote