SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin: Oikea-aikaiset palvelut säästävät rahaa ja luovat hyvinvointia

SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin puhui SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa Oulussa 20.11. ja korosti puheessaan suomalaisen hyvinvointivaltion menestystarinaa. Suomi on nyt ottamassa seuraavan askeleen hyvinvointivaltiona.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n tavoite tulevissa aluevaaleissa on, että jokainen saa hoitoa aina, kun sitä tarvitsee. Oikea-aikaiset palvelut säästävät rahaa ja ne luovat hyvinvointia. Hallitus on päättänyt seitsemän päivän hoitotakuun toteuttamisesta ja tällä viikolla on saatu valmiiksi hoitotakuuta koskeva esitysluonnos.

- Tarvitsemme hoitotakuun sekä riittävät, laadukkaat julkiset palvelut ja palveluverkon, jotta hoitolupaus on toteutettavissa. Lääkäriin on päästävä viikossa ja mielenterveyspalvelut on laitettava kuntoon. Samoin suun terveydenhuolto on oltava ajoissa kaikkien saavutettavissa, linjasi Marin.

SDP:lle tärkeä aluevaaliteema on lisäksi sote-henkilöstön hyvinvointi. Koronapandemia on vaatinut sote-henkilöstöltä paljon, ja kuormitus on ollut kovaa. Marin korosti, että ilman riittävää määrää osaavia, motivoituneita ja hyvinvoivia ammattilaisia meillä ei ole toimivia sote- ja pelastustoimen palveluita.

SDP esittää aluevaaliohjelmassaan keinoja jaksamisen ja työhyvinvoinnin parantamiseksi. Se tarkoittaa esimerkiksi parempaa johtamista, vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön ja työympäristöön sekä resursseja, joilla henkilöstömitoitusten toteutuminen turvataan.

Tulevaisuuden hyvinvointivaltiota rakennetaan yhteistyöllä

Pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta ja sen peruspilareista on pidettävä kiinni. Jotta hyvinvointivaltio voi säilyä myös seuraaville sukupolville, on jokaisen osallistuttava sen rakentamiseen, kukin omalla tavallaan.

- Emme voi jäädä paikoillemme, vaan meidän on jatkuvasti mentävä eteenpäin. Me voimme menestyä vain yhdessä, vain joukkueena, Marin päätti.

Puhe on luettavissa kokonaisuudessaan SDP:n nettisivuilla: https://sdp.fi/fi/blog/sdpn-puheenjohtaja-sanna-marinin-puhe-puoluevaltuuston-kokouksessa-20-11-2021/

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin puhe puoluevaltuuston kokouksessa 20.11.202120.11.2021 13:28:49 EET | Tiedote

Muutokset puhuttaessa mahdollisia. Hyvät toverit, Onpa upeaa nähdä teitä kaikkia! Olen todella iloinen, että voimme kokoontua ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen puoluevaltuuston kokoukseen näin kasvotusten. On myös hienoa kokoustaa täällä Oulussa juuri tänä vuonna, kun kaupunki valittiin myös vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Lämpimät onnittelut vielä kerran kilpailun voitosta! Haluan myös toivottaa kaikille oikein hyvää lapsen oikeuksien päivää. Hyvät ystävät, Suomalainen hyvinvointivaltio on menestystarina. Olemme osoittaneet, että kun ihmisille tarjotaan arjen peruspalveluita, myös taloudellinen hyvinvointi kasvaa. Olemme osoittaneet, että kun kaikki otetaan mukaan laadukkaaseen koulutukseen, olemme koko kansana viisaampia. Hyvinvointivaltio on jo välillä ehditty julistaa menneisyyteen kuuluvaksi. Se on kuulemma pitkällä aikavälillä kestämätön. Me sosialidemokraatit emme ole tätä mieltä. Me muistamme myös, kuinka joitakuita vuosia takaperin puhuttiin sosialidemokra