SDP:n Skinnari ja Torsti ehdottavat kansallisten, yritysvetoisten innovaatiokeskusten perustamista

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari ja kansanedustaja Pilvi Torsti vaativat seuraavalta hallitukselta mittavia toimia suomalaisen tutkimus- ja innovaatiokulttuurin edistämiseksi. Suomen tulee tavoitella TKI-toimintaympäristönä kärkipaikkaa maailmassa. Seuraavan hallituksen on laadittava pitkän aikavälin suunnitelma, jolla tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen taso nostetaan 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.

-Suomessa tarvitaan nyt kunnianhimon tason nostoa. Suomen TKI-panostukset ovat laskeneet systemaattisesti. Tavoite houkuttelevasta ja toimivasta TKI-toimintaympäristöstä on kuitenkin mahdollista saavuttaa, jos käännämme pikaisesti kurssia. Siihen tarvitaan saumatonta yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyötä, sanoo Skinnari.

Innovaatiotoiminnan tulokset eivät useimmiten synny nopeasti, joten sitä ohjaavan politiikan tulee olla pitkäjänteistä. Skinnarin ja Torstin mukaan yksi konkreettinen keino voisi olla kansallisten innovaatiokeskusten perustaminen.

-Innovaatiokeskuksissa törmäisivät niin yritykset, korkeakoulut, tutkimuslaitokset, pk-yritykset kuin start-upit. Meidän on luotava puitteet TKI-toiminnalle, joka mahdollistaa isojen kokonaisuuksien syntymisen. Tutkimus, tutkijat ja suuryritykset on saatava kohtaamaan, rinnalla kulkevat ketterät pienemmät yritykset ja mahdollisimman monenlainen osaaminen. Tämä toimintamalli edellyttää korkeakouluille rahoitusta, joka on suunnattu tunnistettuihin kasvualoihin, joissa on korkea kasvupotentiaali ja skaalautuvuus. Perustutkimus ”uteliaisuustutkimuksena” kuuluu tähän kokonaisuuteen: innovaatio tarkoittaa aina jonkin uuden ja yllättävän sovelluksen, palvelun, toimintatavan tai tuotteen syntymistä, kertoo Torsti.

Torsti pitää tärkeänä, että tasa-arvoisen koulutuksen ja uutta luovan innovaatiokulttuurin välinen yhteys ymmärretään.

-Sdp on rakentanut Osaamispolku 2030 -kokonaisuuden. Tasa-arvoinen peruskoulutus luo edellytykset huipputasoiseen tutkimukseen ja kehitykseen. Tämä on suomalaisen yhteiskunnan pitkä linja, koulutuksen ja uusien ideoiden liitto, josta esimerkiksi Aalto-yliopiston professori Matti Pohjola on puhunut, Torsti jatkaa.

Skinnari korostaa, että innovaatiopolitiikka pitää liimata kiinni kansainvälisiin arvoketjuihin.

- Hyvä innovaatiopolitiikka yhdistää Suomen kansainvälisiin liiketoiminnan arvoketjuihin. Nyt olemme liikaa sivussa koko Euroopassa esimerkiksi uusista kansainvälisistä digitaalisista liiketoiminta alustoista. Uudet alustat toimivat myös projektiviennin vetureina. Julkisen ja yksityisen sektorin pitää uudella tavalla löytää toisensa. Olla aito kumppani, ei kilpailija. Innovaatiokeskuksia tarvitaan ja niiden pitää olla kiinni kansainvälisessä toiminnassa, sanoo Skinnari.

Skinnarin kertoo, että SDP tuo Osaamispolku 2030 -ohjelman oheen Suomen kasvun polku 2030 -ohjelman helmikuussa.

Lisätiedot:

Ville Skinnari

SDP:n puheenjohtaja Rinne palasi Suomeen11.1.2019 21:42Tiedote

Matkallaan Espanjassa sairastunut SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja hänen vaimonsa Heta Ravolainen-Rinne ovat palanneet turvallisesti Suomeen perjantai-iltana. Puheenjohtaja Rinteen toipuminen on edennyt, mutta hän jatkaa toipumista sairaalahoidossa myös kotimaassa. Rinne joutui Espanjassa sairaalahoitoon vakavan keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen vaimo oli sairaalahoidossa hengitystieinfektion takia. Aiemmin tällä viikolla ilmoitettiin, että Rinne on sairauslomalla tammikuun loppuun asti. Arvio sairausloman kestosta on edelleen sama. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtajan viestintävastaava

SDP:n puheenjohtaja Rinne sairauslomalla tammikuun7.1.2019 15:56Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on sairauslomalla tammikuun ajan. Rinteen vointi on parantunut ja hänen arvioidaan palaavan töihin helmikuun alussa. Rinne joutui Espanjan lomamatkallaan sairaalahoitoon keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen puoliso on edelleen sairaalahoidossa. Toipuminen keuhkokuumeesta estää toistaiseksi puheenjohtaja Rinteen lentomatkustamisen. Rinne ja hänen puolisonsa joutuvat jatkamaan toipumistaan Espanjassa, kunnes he ovat matkustuskuntoisia. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen viestintävastaava

Kutsu medialle: SDP:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä7.1.2019 14:54Tiedote

Hyvä median edustajan, lämpimästi tervetuloa SDP:n ja TSL:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä -seminaariin: AIKA: 9.1. kello 12-16 PAIKKA: Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, Helsinki) Suomalainen korkeakoulujärjestelmä on ollut muutoksen kourissa jo kymmenen vuoden ajan. Viimeisen hallituskauden aikana on supistettu merkittävästi korkeakoulujen rahoitusta ja muutettu rahoitusehtoja. Samanaikaisesti on puhuttu tieteentekijöiden aivovuodosta ulkomaille tai tieteentekijöiden epämääräisistä työoloista. Myös opiskelijoiden opintotukea on leikattu ja lainaosuutta kasvatettu. Koulutuksen järjestäjien on täytynyt miettiä uudestaan kolmen päätehtävänsä toteuttamista. Mikä on korkeakoulujen tulevaisuus Suomessa? Keskustelemassa: Arvoisa Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen Arene ry toiminnanjohtaja Petri Lempinen VTT:n älykkään teollisuuden ja energiajärjestelmien -yksikö