SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Kokoomuksen sininen sydän on kylmä

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm kyseenalaistaa, ymmärretäänkö kokoomuksessa, että millaisessa tilanteessa Suomi on ollut alkuvuodesta 2020.

- Muutaman vuoden sisään on mahtunut pandemia, Venäjän aloittama hyökkäyssota ja energiakriisi. Monella on todellinen huoli omasta selviytymisestään. Silti kokoomuksen puheenjohtaja Orpo esittää toimenpiteitä, joilla lisätään ihmisten huolta ja epävarmuutta leikkaamalla työttömyysturvasta ja asumistuesta. Tulee väkisinkin mieleen, että elämmekö edes samassa todellisuudessa.

Malmin mukaan SDP:lle on selvää, että julkista taloutta pitää tasapainottaa. Sitä ei voi kuitenkaan tehdä leikkaamalla pienituloisilta tai heikentämällä työntekijöiden oikeuksia, kuten Sipilän hallituksen aikana.

- Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta köyhtyi, kun kokoomus oli viimeksi hallituksessa. Nyt puolue tarjoutuu toistamaan saman tempun. Jos tämä on se kokoomuksen paljon puhuttu kasvun kaava, osoittaa se kokoomuksen sinisen sydämen olevan kylmä.

Malm huomauttaa, että Suomen työllisyysaste on noussut Marinin hallituksen kaudella ennätyksellisen korkealle. Myös seuraavan hallituksen täytyy jatkaa määrätietoisesti työllisyysasteen nostoa, sillä se on paras lääke julkisen talouden vahvistamiseen.

- SDP tavoittelee seuraavaksi 80 prosentin työllisyysastetta. Erona kokoomukseen on se, että me emme halua tehdä sitä kurjistamalla tai reilun työelämän pelisäännöistä tinkimällä. Lisäksi haluamme kiinnittää huomiota työelämän laatuun. Emme voi elää yhteiskunnassa, jossa työelämä uuvuttaa ja repii ihmiset rikki.

Orpon kritiikkiä sote-uudistuksen kustannuksista Malm pitää erikoisena.

- Kokoomuksen puheenjohtaja arvostelee nyt samaa uudistusta, jota vielä itse hallituksessa ollessaan voimakkaasti puolusti. On selvää, että oppositio haluaa olla eri mieltä hallituksen kanssa, mutta jonkinlaiseen suoraselkäisyyteen voisi kuitenkin tässäkin pyrkiä.

Malm muistuttaa, että sote-uudistusta tehdään, jotta ihmiset pääsevät hoitoon.

- Jos kokoomusta olisi hoitoon pääsy kiinnostanut, olisi se varmaan hoitanut uudistuksen kuntoon ollessaan itse hallituksessa. Aikaa oli 12 vuotta.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Pekka Tuuri SDP:n järjestöpäälliköksi5.9.2022 15:56:50 EEST | Tiedote

SDP:n järjestöpäälliköksi on valittu 1.9.2022 alkaen hallintotieteiden maisteri Pekka Tuuri. Järjestöpäällikkö johtaa puolueen valtakunnallista järjestötyötä ja puoluetoimiston järjestöosastoa, jossa työskentelee seitsemän työntekijää. Puolueen järjestöpäällikkönä aiemmin toiminut Jenny Suominen siirtyi elokuussa perhe- ja peruspalveluministerin erityisavustajaksi. Tuuri on työskennellyt SDP:n puoluetoimistolla vuodesta 2018 asti kunta- ja järjestöasiain sihteerinä ja ollut puolueen vaalityöryhmän jäsen vuoden 2019 eduskuntavaaleista alkaen. Syksyllä 2021 Tuuri toimi järjestöpäällikön sijaisena ja vastasi aluevaaleihin valmistautumisesta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa SDP:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtajana ja europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin kotimaan avustajana. Viimeiset puoli vuotta Tuuri on ollut vanhempainvapaalla. - Olemme iloisia saadessamme Pekan taas puoluetoimistolle. Pekan monipuolinen osaaminen ja kokemus järjestö- ja vaalityöstä ovat arvokkaita edu

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Kokoomuksen on aika pitää lupauksensa2.9.2022 16:38:16 EEST | Tiedote