SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Nyt ei ole perusturvan murentamisen aika

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm on huolissaan pyrkimyksistä heikentää sosiaaliturvaa ja työntekijöiden oikeuksia.

- Huomaa, että eduskuntavaalit lähestyvät, kun kokoomus ja Suomen Yrittäjät alkavat taas puhua yhdellä suulla siitä, miten työllisyyden kasvun suurimpia esteitä ovat sohvalla viihtyvät työttömät ja työntekijät, jotka haluavat pitää kiinni oikeuksistaan.

Yksi näiden tahojen keskeisistä vaatimuksista on paikallisen sopimisen lisääminen. Malm huomauttaa, että paikallisesti voi sopia nytkin, jos tahtoa vain on. Nyt kuulluissa ulostuloissa ei ole kuitenkaan kyse aidosta sopimisesta, vaan halusta lisätä työnantajan määräysoikeutta.

- Pitää muistaa, että lait ja työehtosopimukset on tehty siksi, että työntekijä on aina heikommassa asemassa. Niin kauan kuin työmarkkinoilla on koijareita, alipalkkausta ja hyväksikäyttöä, ei tätä rakennelmaa voida SDP:n mielestä purkaa.

Malm tuomitsee myös kokoomuksen ja Suomen Yrittäjien pyrkimykset lyhentää ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja heikentää sosiaaliturvaa. Viimeksi tänään kokoomus esitti SAK:n paneelissa satojen miljoonien leikkauksia sosiaaliturvaan. Kyse on laastarista, jolla ei ratkaista todellisia syitä työvoimapulan taustalla.

- Sosiaaliturvaleikkaukset eivät muutu työpaikoiksi syrjäytyneille, osatyökykyisille ja kaikille niille, jotka yrittävät työllistyä, mutta jotka eivät löydä töitä esimerkiksi puuttuvan osaamisen vuoksi. Ne vain tekevät heistä entistä köyhempiä.

SDP tavoittelee seuraavalla hallituskaudella vähintään 80 prosentin työllisyysastetta. Vastuuta tavoitteeseen pääsemisestä ei voi kuitenkaan sälyttää yksin työnhakijoiden harteille, vaan panostuksia tarvitaan kaikilta osapuolilta.

- On työnantajien vastuulla tarjota oikeita työpaikkoja, joista saa oikeaa palkkaa. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä esimerkiksi jatkuvan oppimisen kehittämiseksi, jotta ihmiset pystyvät päivittämään osaamistaan työuransa aikana ja pysyvät mukana työmarkkinoilla.

Malm kertoo ihmettelevänsä erityisesti kokoomuksen tilannekuvaa.

- Satojen miljoonien sosiaaliturvaleikkaukset ja ansiosidonnaisen lyhentäminen ovat käsittämättömiä ehdotuksia aikana, jolloin ihmiset ovat poikkeuksellisen huolissaan toimeentulostaan ja tulevaisuus on epävarma. Suomalaiset tarvitsevat nyt vakautta ja turvaa, eivät perusturvan murentamista tällä tavalla.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Iris Nordman SDP:n kampanjatyöntekijäksi eduskuntavaaleihin27.1.2023 15:42:26 EET | Tiedote

SDP:n kampanjatyöntekijänä on 18.1. alkaen aloittanut lähihoitaja, liiketalouden opiskelija Iris Nordman, 21. Nordmanilla on kokemusta hallitustyöskentelystä eri sosialidemokraattisissa ja kansainvälisissä järjestöissä. Hän toimii opiskelijakunnan edustajistossa oman ryhmänsä puheenjohtajana sekä sosialidemokraattisten opiskelijoiden valtakunnallisen lehden vastaavana toimittajana. Kampanjatyöntekijänä SDP:n puoluetoimistolla Nordman vastaa puolueen puheenjohtajan eduskuntavaalikampanjasta sekä avustaa puoluetoimiston vaalityössä. - Pääsen työskentelemään eduskuntavaalikampanjassa mahtavalta näköalapaikalta mielenkiintoisena aikana. Teemme töitä vaalivoiton eteen hienolla tiimillä ja olen mielelläni joukossa mukana. Odotan vauhdikasta vaalikevättä, jossa pääsen hyödyntämään aikaisempaa osaamista kampanjatyöstä sosialidemokraattisen liikkeen riveissä, Nordman sanoo. SDP:n järjestöpäällikkö Pekka Tuuri iloitsee puoluetoimiston saamasta vahvistuksesta. - Edessä on kiireinen vaalikevät ja

Kutsu medialle: SDP:n kampanjastartti 4.2.27.1.2023 13:46:12 EET | Kutsu