SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Työvoimapulaan on vastattava panostamalla nuorten hyvinvointiin

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm on huolissaan nuorten mielenterveydestä pitkittyneen koronapandemian keskellä. Kaikilta koulutusasteilta tulee viestiä, että nuorten jaksaminen on nyt kovilla.

- Moni nuori on huolissaan opintojensa valmistumisesta ja pään kestämisestä. Itsekin teini-ikäisten lasten äitinä tiedän, että etäopiskelu on ollut nuorille todella kuormittavaa. Pandemian aikana on syntynyt mielenterveyden hoitovelkaa, johon on tartuttava nyt, sillä ongelmien ratkaiseminen on paljon helpompaa, kun ne eivät ole vielä päässeet pitkittymään, korostaa Malm.

Malm kiittelee Marinin hallitusta, joka on jo ohjannut lisärahoitusta nuorten mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseksi. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan myös tulevien aluevaltuustojen on ryhdyttävä päättäväisesti parantamaan palveluiden saatavuutta.

- Kaikilla hyvinvointialueilla on panostettava nuorten mielenterveyden hoitovelan ja oppimisvelan purkamiseen. Kiireettömään hoitoon tulee jatkossa päästä seitsemässä päivässä myös mielenterveyden haasteiden kanssa. Apua tulee olla saatavilla nopeasti ja helposti niin oppilaitoksissa, työpaikoilla kuin digitaalistenkin palveluiden välityksellä. Tämä on SDP:lle aluevaaleissa ensisijaisen tärkeää, linjaa Malm.

Malm muistuttaa, että nuorten jaksamisesta ja mielenterveydestä huolehtiminen on välttämätöntä myös talouden ja työelämän näkökulmasta katsottuna.

- Meillä on tällä hetkellä huutava työvoimapula ja tarvitsemme jokaisen osaksi yhteiskuntaa. Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa siihen, että nuoret eivät uupumuksen ja masennuksen vuoksi saa opintojaan loppuun ja pääse kiinni työelämään. Se tulee pitkällä aikavälillä paljon ennaltaehkäisyä kalliimmaksi, Malm painottaa.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP Helsingin ryhmäaloite: Säännöt sähköpotkulaudoille Helsingissä15.6.2022 21:02:55 EEST | Tiedote

Viimeaikainen uutisointi sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista sekä lautojen lisääntynyt määrä pääkaupungin katukuvassa ovat vauhdittaneet keskustelua sääntöjen tarpeesta Helsingistä. ”Sähköpotkulaudat ovat tervetullut uusi liikkumistapa - samaan aikaan on tärkeää, että liikkuminen on myös vilkkaassa pääkaupungissa turvallista ja siksi sähköpotkulaudoille on syytä asettaa selkeät pelisäännöt”, painottaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma. Sähköpotkulaudoilla liikutaan paljon Helsingin kesässä. Niillä ajetaan paljon myös yöaikaan, jolloin kolarit ja kaatumiset lisääntyvät sekä terveysasemien päivystykset ruuhkautuvat. Ajaminen esimerkiksi jalkakäytävillä ja huonosti järjestetty pysäköinti haittaavat muiden liikkumista. Viimeisimpien tilastojen mukaan vajaalla puolella HUSin päivystyksiin tulleista sähköpotkulautailijoista oli keskivaikeita tai tätä vakavampia vammoja. Päivystyskäyntien kustannukset tulevat yhteiskunnalle ja veronmaksajille myös kalliiksi - yksis

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?11.6.2022 14:54:06 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen. - Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen? Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa. - Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvä

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta10.6.2022 10:23:50 EEST | Tiedote

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta. - Tällä hallituskaudella on tehty paljon suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen, mutta työtä riittää yhä. Haluammekin kuulla ajatuksia siitä, mitä yhteiskunnassa pitäisi seuraavaksi muuttaa ja kehittää, kuvaa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Jo tänä lauantaina SDP:n puoluejohtoa kiertää eri puolilla Suomea tapaamassa ihmisiä ja kysymässä, mihin he toivoisivat juuri SDP:n tulevaisuudessa tarttuvan. - Haluamme kuulla palautetta siitä, missä olemme tällä hallituskaudella onnistuneet ja missä meillä on vielä yhdessä parannettavaa, Rönnholm kertoo. SDP:n Mitä sinulla on sydämellä -kiertue jatkuu aina elokuun loppuun asti. Lisäksi ajatuksia tulevasta voi kertoa puolueen verkkosivuilla. Lauantain 11.6. puoluejohdon kiertueen tapahtumat: https://sdp.fi/sdpn-puoluejohto-kiertaa/ Ajankohtainen tieto kaikista kesätapahtumista: https://sdp.fi/sdpn-kesatapahtumat-2022.

SDP Helsinki asetti ehdokkaita eduskuntavaaleihin – tavoitteena vaalivoitto6.6.2022 19:54:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sosialidemokraattien piirikokous vahvisti tänään 16 ensimmäistä ehdokasta eduskuntavaaleihin 2023. Ehdokkaat valittiin jäsenvaalilla, jossa ehdokkaita oli 35. Nimetyssä ehdokasjoukossa on istuvista ministereistä Timo Harakka ja Tuula Haatainen, lisäksi jatkokautta eduskunnassa hakee kansanedustaja Eveliina Heinäluoma. Piirin toiminnanjohtaja Tuomas Finne iloitsee ehdokasjoukosta, jossa on laajaa kampanjaosaamista ja kokemusta. ”Ehdokkaillamme on hyvä yhteishenki ja yhteinen tavoite, tulemme tekemään positiivisen ja näkyvän kampanjan”. Istuvien kansanedustajien lisäksi listalla on useampi kaupunginvaltuutettu. Ehdokkaiden keski-ikä on 41 vuotta. Ehdokaslistaa tullaan täydentämään syksyn aikana. Istuvista kansanedustajista Erkki Tuomioja on ilmoittanut, että ei ole ehdolla eduskuntavaaleissa. ”Sosialidemokraateilla on vetovoimaa, meihin luotetaan hyvinvointivaltion puolustajana. Ehdokaslistallamme on edustava joukko eri alojen asiantuntijoita, niin pitkän linjan toimijoita kuin

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM