SEA LIFEn uusi oraakkeli-tursas Otto povaa aurinkoista juhannussäätä!

21.6.2017 11:12 | SeaLife Helsinki Oy

Kun Merimaailman edellinen ennustajatursas Helmut astui ajasta ikuisuuteen kevättalvella, saapui sen seuraaja Otto Etelä-Ranskasta juuri parahiksi kesän alussa juhannussäätä povaamaan. Uusi tulokkaamme hoiti ennustamisen hämmästyttävän suvereenisti, eikä epäröinyt hetkeäkään, ettei tuleva keskikesän juhla olisi aurinkoinen tai vähintään pilvipoutainen.

Otto ei epäröi: juhannuksena paistaa!

Sea Lifen meritursas Oton mukaan eräänlainen juhannuksen ihme näyttäisi olevan tapahtumassa ja koko Suomi pääsisi nauttimaan aurinkoisesta suvisäästä juhannuksena. Mustekala oli ennusteessaan vankkumaton ja suorastaan poseerasi luolansa suulla aurinko syvällä lonkeroissaan ja pilvipoutaa osoittava merkki hieman löyhemmässä otteessa. Muista säämerkeistä - esimerkiksi lumisadetta osoittavasta - se pysyi loitolla. Tämänhetkisen (virallisen) sääennusteen mukaan mustekalan arvio vaikuttaa hieman optimistiselta, mutta toisaalta sitäkin varmemmalta. Merkille pantavaa on, että myös Helmut ennusti aurinkoa viime juhannukselle, vaikka Sea Lifen tietojen mukaan tursailla ei pitäisi olla mitään tiettyä lempisäätä.

Tämän juhannuksen perinteinen sääennuste oli vaakalaudalla, sillä usein tursaat ovat saapuessaan hieman arkoja. Otto on kuitenkin ollut alusta alkaen hyvin reipas, ja jo ennakkoon kuraattori Emilia Friman arveli suojattinsa suhtautuvan innolla meteorologiseen haasteeseen. Juuri näin kävikin. Lisäksi painotettakoon, että kaikki kuusi säämerkki-purkkia olivat sikäli identtiset, että niissä oli mukana pienet herkkupalat, joten tursaan ennustetta ei manipuloitu ylemmältä taholta, vaan se oli täysin spontaani. Tulkinnanvaraa ei ollut, sillä aurinko pysyi tursaan otteessa visusti, eikä se osoittanut kiinnostusta altaan muihin säämerkkeihin. Sea Lifesta uskalletaan siis povata hyvin suurella varmuudella kaunista juhannussäätä.

Meritursaan juhannussääennustus on jo perinne

Monelle saattaa olla yllätys, että meritursaat eli mustekalat ovat sukua toisille tunnetuille sääennustajille, etanoille. Ei liene siis ihme, että niissä piilee samankaltaisia meedion kykyjä. Sekä mustekalat että etanat kuuluvat nilviäisten pääjaksoon ja älykkyystasoltaan mustekalaa voidaan verrata koiraan tai kaksivuotiaaseen ihmislapseen. Sea Lifen historiasta mainittakoon Jakki-meritursas, joka ehti vauhdikkaan elämänsä aikana ennustaa niin lottonumeroita, jääkiekkoa kuin juhannuksen säätäkin - Jakin ennustama lottorivi päätyi itse asiassa viikon pelatuimmaksi.

Nyt vaikuttaa siltä, että Sea Life on saanut Otosta joukkoihinsa valppaan uuden oraakkelin - koko Suomen kansa pitänee peukkuja Oton ennusteen toteutumisen puolesta.

Merimaailma SEA LIFE on avoinna kesäkaudella päivittäin klo 10-20 (satoi tai paistoi, myös juhannuksena!)

Lisätietoja kulkuohjeista ja hinnastosta: www.sealife.fi

#sealifehelsinki

Emilia Friman
kuraattori
p. 040 555 1986
emilia.friman@sealife.fi

Mirka Paasikangas
markkinointipäällikkö
mirka.paasikangas@sealife.fi

09 5658 200, info@sealife.fihttp://www.sealife.fi

Merimaailma SEA LIFE on Suomen johtava akvaario ja yksi Helsingin suosituimmista elämyskohteista. SEA LIFE tarjoaa kävijöille elämyksiä ja tietoa vedenalaisesta elämästä ja sen suojelun tärkeydestä. SEA LIFEssa vierailee noin 250 000 kävijää vuosittain. SEA LIFE on osa Merlin Entertainments Groupin omistamaa Euroopan-laajuista SEA LIFE -ketjua, joka on maailman suurin yleisöakvaariotuotemerkki. Merlin Entertainments Group on maailman toiseksi suurin elämyskohdetoimija yli 100 elämyskohteella neljällä mantereella ja 23 eri maassa.
www.sealife.fi

Kippis ja pulahdus! SEA LIFE Helsinki täyttää 15 vuotta tulevana viikonloppuna - vuosiin on mahtunut niin ennustavia tursaita, temperamenttisia sähköankeriaita kuin syvästi rakastunut vuokkokalapariskunta!16.6.2017 08:02Tiedote

Sea Life Helsinki avasi ovensa yleisölle 15 vuotta sitten, 18.6.2002. Näyttelyn silloiset suurimmat päätähdet olivat viiksihait Bill ja Ben, siilikala Saara sekä paavolipposet, eli murjottajakalat. Suuri spektaakkeli koettiin jo vuonna 2007, kun supersuositut viiksihait Bill ja Ben venähtivät yli odotusten ja muuttivat Saksaan, Oberhausin Sea Lifeen, missä ne vaikuttavat vielä tänäkin päivänä.

SEA LIFEssa syntyi nelisilmäisiä vauvoja!23.2.2017 15:59Tiedote

Sea Lifen kuraattori Emilia Friman koki iloisen yllätyksen lauantai-aamuna 11.2. saapuessaan viikonlopun työvuoroon. Nelisilmä-altaassa odotti onnellisen perhetapahtuman seurauksena kolme hyvinvoivaa poikasta. Tänään poikaset ovat noin nelisenttisiä, hauskannäköisiä (lajiominaisuus!) ja lämpimässä viihtyviä veijareita, jotka lajityypilliseen tapaan ovat erittäin persoja ruualle; kalanruokahiutaleet ja pienet äyriäiset ovat niiden suurta herkkua. Ensimmäiset kuukautensa pienokaiset tulevat viettämään ”lastentarhassa”, Sea Lifen karanteenitiloissa omassa rauhassaan.

SEA LIFEn uusi elämysalue sai teemakseen värikkään Välimeren!3.2.2017 08:44Tiedote

SEA LIFEn vuoden 2017 merkittävimpiä uudistuksia on tammikuun lopussa avautunut elämysalue, jonka viiden uuden altaan parissa asiakkaat voivat sukeltaa Välimeren kalliolammikoiden ja merenlahtien monimuotoiseen maailmaan. Interaktiivinen alue on suunniteltu siten, että myös päiväkoti- ja koululaisryhmät mahtuvat käyttämään tiloja mukavasti. Asiantuntevan oppaan johdolla yleisö pääsee tutustumaan lähietäisyydeltä haiden ja rauskujen munakoteloihin, meritähtiin, merimakkaroihin, merisiileihin, merivuokkoihin ja erilaisiin äyriäisiin.

Joulu saapui SEA LIFEen8.12.2016 12:57Tiedote

8.12.2016. 7.12. SEA LIFEssa koettiin jännittäviä joulusiivoushetkiä, kun kaikille tuttu hahmo saapui suorittamaan valtamerialtaan siivouksen ja koristelun. Valtameriallas pitää sisällään jopa 250 000 litraa ja on syvyydeltään 3,5 metriä. Altaan reunamilla on useita eri laseja ja altaan halki kulkee myös 8 metriä pitkä tunneli. Lasien siivousta siis riittää! Valtamerialtaan kalat seurasivat operaatiota kiinnostuneina ja varsinkin SEA LIFEn suurin kala, seeprahai Mussukka, rohkaistui tulemaan hyvinkin lähelle altaaseen laskeutunutta siivoojaa.