Sekasin-chatissa ennätysmäärä keskusteluja – poikkeusolojen vaikutus nuorten elämään kuuluu vahvasti yhteydenotoissa

Nuorille suunnatussa Sekasin-chatissa on käyty tämän vuoden aikana jo yli 21 000 keskustelua, mikä on enemmän kuin vuonna 2019 yhteensä. Nuoret hakevat apua erityisesti omaan pahaan oloon, ihmissuhdeongelmiin, arjessa selviytymisen haasteisiin sekä itsetuhoisiin ajatuksiin.

KUVA: Unsplash

”Kevät oli hyvin poikkeuksellista aikaa kaikkialla. Lukuisat nuorten lähipalvelut jouduttiin rajoitusten takia keskeyttämään, mistä johtuen tarve verkkopalveluille kasvoi entisestään. Tammi-elokuun aikana Sekasin-chattiin tuli yhteydenottoja nuorilta yli 90 000 kappaletta eli yli 22 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yhä useampi nuori hakee apua itsetuhoisiin ajatuksiin. Yhteydenotot ovat myös olleet aiempaa vakavampia. On erittäin hyvä, että apua haetaan”, MIELI ry:n verkkokriisityön päällikkö Satu Sutelainen kertoo.

Poikkeusolot näkyivät Sekasin-chatissa lisääntyneenä avun tarpeena, mutta myös lisääntyneinä päivystäjämäärinä useiden toimijoiden siirtyessä verkkoon. Kevään 2020 aikana mukana päivystämässä oli järjestöjä, kaupunkien nuorisopalveluja sekä seurakuntia, yhteensä yli 60 organisaatiota.

”Kevään aikana koulutimme noin 300 ammattilaista ja noin 250 vapaaehtoista toimimaan nuorten tukena Sekasin-chatin päivystäjinä. Yhdessä olemme pystyneet kohtaamaan ja auttamaan useampia nuoria kuin koskaan aikaisemmin Sekasin-chatin historiassa. Suuri kiitos kuuluu yhteiseen toimintaan sitoutuneelle monialaiselle Sekasin-kumppaniverkostolle”, Punaisen Ristin Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää iloitsee.

Keskustelu kävi kevään aikana vilkkaana myös Discord-alustalla toimivassa verkkoyhteisö Sekasin Gamingissa. Erityisen paljon keskustelua käytiin #mielenterveys-kanavalla, minkä lisäksi serverin tarjoama yhteisöllisyys, yhteenkuuluvuus ja sosiaaliset kontaktit ovat olleet erityisen tärkeitä monelle nuorelle tänä keväänä.

Sekasin Gaming tiimin ylläpitämä Discord-serveri on alansa edelläkävijä. Serverin 24/7 -aukiolo auttaa saavuttamaan nuoria, joita vain virka-aikoihin avoinna olevat palvelut tavoittavat heikosti. Muita yhtä laajasti toimivia verkkotyön muotoja ei ole.

Sekasin-chat tarjoaa nuorille anonyymia matalan kynnyksen keskusteluapua erilaisissa elämäntilanteissa. Chat on auki vuoden jokaisena päivänä - myös iltaisin, jolloin useimmat muut tukipalvelut ovat kiinni. Nuorten kanssa Sekasin-chatissa keskustelevat koulutetut vapaaehtoiset ja ammattilaiset. Sekasin-chat toteutetaan järjestöjen yhteistyönä, ja sen koordinoinnista vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Punainen Risti. Sekasin-chatin auttamistyö toteutetaan STEA-avustuksen turvin.

Sekasin Gaming on Discordissa toimiva Suomen suurin ammatillisesti moderoitu verkkoyhteisö. Serveri tarjoaa mahdollisuuden keskustella puhe- ja tekstikanavilla lähes 13 000 muun suomalaisen nuoren kanssa anonyymisti. Keskustelun turvallisuus varmistetaan 24/7 tapahtuvalla moderoinnilla. Vertaisten lisäksi serverillä toimii säännöllisesti eri alojen ammattilaisia nuorten tukena. Sekasin Gamingia rahoittaa Me-säätiö.

Sekasin-chat - sekasin.fi

Aukioloajat: ma-pe klo 9–24, viikonloppuisin klo 15–24.

Sekasin Gaming - discord.gg/sekasin

Satu Sutelainen
Verkkokriisityön päällikkö, MIELI Suomen Mielenterveys ry
satu.sutelainen@mieli.fi

Leena Suurpää
Nuorten turvatalotoiminnan johtaja, Suomen Punainen Risti
leena.suurpaa@redcross.fi

KUVA: Unsplash

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään mielenterveyteen: "Vuoden 2020 jälkeen lasten ja nuorten mielenterveystyössä on paljon tehtävää."18.11.2020 12:34:17 EETUutinen

Vuonna 2020 nuorten hätä ja huoli kuuluu kriisipalveluissa. Sekasin-chattiin on jo lokakuun loppuun mennessä tullut yhteydenottoja enemmän kuin viime vuonna (yhteensä 140 000 yhteydenottoa, mikä on 48% enemmän kuin viime vuonna). Nuoret aikuiset ovat ottaneet yhteyttä myös Kriisipuhelimeen 34 % enemmän kuin viime vuonna. Yleisin yhteydenottoaihe kriisissä on yleinen ahdistuneisuus. Merkittävää on, että itsetuhoisia yhteydenottoja on tullut aiempaa enemmän.